Overslaan en naar de inhoud gaan

De 10de editie van dit congres door en voor douane-experten. Met actuele thema's en gerenommeerde sprekers.

Het Douanecongres is aan een feestelijke tiende editie toe. Naar goede gewoonte loodsen gerenommeerde experten je door de belangrijkste douanetrends van het jaar, met onder meer digitalisatie, duurzaamheid en veiligheid als hoogtepunten. Jij bent er toch ook bij? 

Wat komt er op ons af?

  • De MASP-digitaliseringsprojecten worden volop uitgerold. PN/TS, IDMS, NCTSP5 en AES volgen elkaar in snel tempo op: wat is hun IT-technische en operationele impact voor douane en private operatoren?
  • Een efficiënt controleproces in de strijd tegen illegale handel en fraude voor alle stakeholders: welke tools (zoals MyCustoms) kunnen faciliteren?
  • De hervorming van het sanctiebeleid: administratieve sancties en een grondige herziening van de Algemene Wet douane en accijnzen en het douanestrafrecht
  • De druk van nieuwe wetgeving in het kader van de Green Deal (CBAM en EUDR)

Experten uit de privésector, de Europese Commissie en de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen debatteren over deze hete hangijzers.

VRT-journalist Wim De Vilder leidt het congres in goede banen. Nadien netwerk je zoals steeds met collega-ondernemers.

Programma

13.30 uur
Ontvangst

14.00 uur
Welkomstwoord
Stephan Vanfraechem, Alfaport Voka

DIGITALISERING EN AI

14.05 uur
MASP-projecten en Customs Single Window
Sophie De Coster & Andreea Dumitraşcu, Europese Commissie

14.25 uur
De MASP-implementatie in België
Eric Verlinden, Alfaport Voka

14.40 uur
Inzet van artificial intelligence in het douaneproces
Bram Vanschoenwinkel, Customaite

FACILITEREN VAN DE HANDEL

14.55 uur
De herziening van de Algemene Wet douane en accijnzen: een gesprek met de voorzitters van de interdisciplinaire commissie
Werner Rens, AAD&A
Olivier Schoenmaeckers, FORWARD Belgium

15.15 uur
Tripple C voor dienstverleners
Cédric Peeters, Young FORWARD Belgium

15.30 uur
Naar een nieuw scan- en controleproces
Bert Matthijs, AAD&A

15.45 uur
Pauze

CUSTOMS & SUSTAINABILITY

16.15 uur
CBAM: uitrol van de CO2 heffing bij invoer
Pieter Baeten, FOD VVVL

16.30 uur
Impact duurzaamheid op de supply chain
Daan De Vlieger, Deloitte

16.45 uur
Impact van de regelgeving op de verschillende actoren
Pieter Baeten, FOD VVVL
Daan De Vlieger, Deloitte
Caroline Gubbi, FORWARD Belgium

17.05 uur
Slotwoord
Vice-eersteminister en minister van Financiën Vincent Van Peteghem

17.30 uur
Netwerkreceptie met walkingdinner

19.30 uur
Voorziene einde

Partners

Contactpersonen

Jan Van Wesemael

Senior Advisor Customs & Compliance Alfaport Voka

Eva Luyten

adviseur events & netwerkactiviteiten

Adres

Vestar
Lamorinièrestraat 53
2018 Antwerpen

Wanneer

Prijs

315 euro (excl. btw) voor leden van Alfaport Voka of Voka.
415 euro (excl. btw) voor niet-leden.

Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap! 

Voorwaarden

Kmo-portefeuille

Recupereer een deel van je opleidingskosten via de kmo-portefeuille. De aanvraag moet ten laatste twee weken na de start van de opleiding gebeuren op www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.

Benodigde informatie kmo-portefeuille
Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland: DV.O104083.
Type dienstverlening: opleiding
Datum inschrijving: 21 november 2024
Projectbedrag: 315 euro (excl. btw) voor leden van Alfaport Voka of Voka & 415 euro (excl. btw) voor niet-leden.
Aantal opleidingsuren: 3
Thema: Beroepsspecifieke competenties

Annulatievoorwaarden
Annuleren kan enkel schriftelijk tot en met 14 november 2024. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen.

Privacy
Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Toegankelijkheid
Heb je nood aan specifieke assistentie of kunnen we dit event toegankelijker voor je maken? Stuur je opmerking mee in bij je inschrijving en we bekijken in samenspraak de mogelijkheden.  

Hulp nodig?

Contactpersonen

Jan Van Wesemael

Senior Advisor Customs & Compliance Alfaport Voka

Eva Luyten

adviseur events & netwerkactiviteiten

Adres

Vestar
Lamorinièrestraat 53
2018 Antwerpen

Wanneer

Prijs

315 euro (excl. btw) voor leden van Alfaport Voka of Voka.
415 euro (excl. btw) voor niet-leden.

Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap! 

Voorwaarden

Kmo-portefeuille

Recupereer een deel van je opleidingskosten via de kmo-portefeuille. De aanvraag moet ten laatste twee weken na de start van de opleiding gebeuren op www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.

Benodigde informatie kmo-portefeuille
Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland: DV.O104083.
Type dienstverlening: opleiding
Datum inschrijving: 21 november 2024
Projectbedrag: 315 euro (excl. btw) voor leden van Alfaport Voka of Voka & 415 euro (excl. btw) voor niet-leden.
Aantal opleidingsuren: 3
Thema: Beroepsspecifieke competenties

Annulatievoorwaarden
Annuleren kan enkel schriftelijk tot en met 14 november 2024. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen.

Privacy
Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Toegankelijkheid
Heb je nood aan specifieke assistentie of kunnen we dit event toegankelijker voor je maken? Stuur je opmerking mee in bij je inschrijving en we bekijken in samenspraak de mogelijkheden.  

Hulp nodig?