Skip to main content

DigiLab: digitalisering en changemanagement

Digitaal wantrouwen: hoe verandermanagement u helpt om digitale tools in te passen

Is artificiële intelligentie een radicale gamechanger, dan wel eerder een mythe of zelfs gebakken lucht? Zullen nieuwe digitale toepassingen mijn organisatie efficiënter maken?

Die vraag houdt samen met u ook vele anderen bezig. Heel wat ondernemers kunnen nu al inschatten of artificiële intelligentie voor hen nuttig kan zijn om hun producten, processen of diensten te optimaliseren. Maar tegelijk zijn nog vele anderen zoekende naar hoe ze deze technologie aan hun werknemers verkocht moeten zien te krijgen.

Ongetwijfeld hebt u de mogelijkheden van nieuwe digitale technologieën al (concreet of minder concreet) onderzocht. Maar misschien houdt de mogelijke weerstand van je medewerkers u wel tegen om hiermee verder te gaan?

  • Hoe vertelt u als ondernemer aan uw medewerkers dat de nieuwe op digitale gebaseerde productielijn hun job niet zal stelen, maar zal verrijken?
  • Hoe laat u medewerkers meedenken over de manier waarop ze zullen samenwerken met robots of robotgestuurde machines op de werkvloer?
  • Hoe zorgt u dat medewerkers vertrouwen krijgen in een door AI gestuurde toepassing, als ze niet begrijpen hoe die werkt?
  • Hoe legt u uit dat een medewerker, en niet de machine of het algoritme, nog steeds aansprakelijk kan blijven voor fouten?
  • Hoe stimuleert u medewerkers om levenslang te blijven leren en zichzelf klaar te stomen voor de digitale evoluties?
  • Hoe legt u uit dat AI een ontsluitende technologie is die de samenleving radicaal kan veranderen en die ervoor zorgt dat medewerkers zich kunnen focussen op meer creatieve en uitdagende taken?

Kortom, hoe zorgt u dat digitale transformatie, waaronder AI gebaseerde technologieën succesvol worden toegepast in uw onderneming of team? Krijg inzicht in de mogelijk belemmerende factoren in uw onderneming of team, stel een actieplan op en laat collega-ondernemers en leidinggevenden u inspireren.

Sessie 1: toelichting van het proces

Uw concrete ervaringen met de principes van changemanagement bij het gebruik van digitale technologieën zoals artificiële intelligentie zijn het vertrekpunt voor deze sessie. U staat stil bij het belang van storytelling en krijgt tips & tricks op basis van uw eigen case.
Is er een digitaal transformatieproject in uw bedrijf waarbij de principes van changemanagement kunnen worden toegepast ? Prima! Dan kunt u de theorie hierop al meteen toepassen.
Heeft u nog geen digitaal transformatieproject binnen uw bedrijf opgestart? Dan kunt u aan de hand van andere voorbeelden al even brainstormen over toekomstige projecten in uw bedrijf.

Sessie 2: toelichting van cases van changemanagement bij het invoeren van AI-toepassingen met hoge maturiteit

U komt meer te weten over laagdrempelig gebruik van op AI gebaseerde technologieën en hoe andere bedrijven en/of overheden hun transformatieproces hebben aangepakt. U wisselt mee van gedachten, ontdekt de échte verhalen en reflecteert over wat van toepassing is op uw context.
U krijgt de kans om enkele ervaringsdeskundigen rond digitale transformatie aan de tand te voelen en bij te leren van hun best practices. Door te luisteren naar de ervaringen van anderen kunt u de belemmerende factoren in uw team of onderneming identificeren en hierop anticiperen.

Sessie 3: opstellen van een actieplan

Op basis van de eerste twee sessies maakt u een actieplan op, zodat u concreet kunt starten met het management van uw digitale transformatie op basis van artificiële intelligentie.
In het actieplan houdt u rekening met zowel de huidige context als die van morgen. Want changemanagement eindigt niet zodra u met de AI-toepassing van start bent gegaan. Wanneer bijvoorbeeld gewijzigde wetgeving of nieuwe technologieën verandering teweegbrengen in het ecosysteem, is dat terug aan de orde.
En wat als u over vijf jaar moet vaststellen dat uw digitale transformatie volledig is mislukt? Die hypothese geeft u tijdens deze sessie extra stof tot nadenken over de factoren die daarvan dan aan de basis kunnen liggen. Van zowel Voka, Deloitte Private als de andere deelnemers in de groep krijgt u enthousiaste feedback op uw actieplan. Al die expertise geeft dat meteen een stevige basis.

Doelgroep

Hr-managers, IT-managers, projectmanagers, communicatiespecialisten en communicatiemanagers, hoger management

Sprekers

Evelien Van Vaerenbergh
Gepassioneerd door mens en organisatie in al hun facetten, bouwde Evelien Van Vaerenbergh hr-ervaring op bij uiteenlopende ondernemingen. Als manager in het hr-outsourcingteam bij Deloitte, focust ze zich op culture en changemanagement waarbij zowel werknemer als werkgever centraal staan.


Claudia Verlinden
Claudia Verlinden is al geruime tijd internationaal actief in hr. In 2017 ging ze van start bij Deloitte, waar ze bruggen bouwt tussen mens en technologie. Vanuit de domeinen (hr-)software, automatisering en analytics adviseert ze hoe beide elkaar weten te vinden én versterken.

Vlaio

 

Contactpersoon

Victor de Beukelaar

Adviseur innovatie en digitale transformatie

Adres

Voka Kamer van Koophandel Antwerpen Waasland
Markgravestraat 12
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Deelnemen kost €550 (excl.BTW)

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Welt white paper
Gosselin
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans