Skip to main content
Logo Sales & marketing

De ROI van je marketinginspanningen

Veel marketeers klagen dat ze onvoldoende budget krijgen om te doen wat ze weten dat nodig is. Maar als men bij de directie om budget vraagt, dan willen ze weten wat het zal opbrengen. Met dit seminarie leer je hoe je de “Return on Investment” van marketing kan bepalen.

Het meten van wat marketing opbrengt, vergt wel enige opzet in de bedrijfssystemen. Maar met wat geduld en kennis van financiële toewijzingsmechanismes lukt dit prima. 

Eerst bekijken we wat “Return on Investment” nu eigenlijk betekent en leggen we de formule uit. We analyseren de uitgaven van marketing en bekijken welk doel ze dienen.

Aan de hand van customer journeys, leren we wat de impact van verkoop en marketing is op het gedrag van klanten. We leren de verschillende raakpunten (touch-points) definiëren en zien wat de rol van de verschillende commerciële teams daarin is.

Ten slotte leren we werken met financiële toewijzingsmechanismes (Revenue Attribution) om omzet toe te wijzen aan de marketingactiviteiten. Op basis van deze toewijzing, kan de ROI berekend worden van de verschillende marketingactiviteiten.

Na deze opleiding kan je:

  • Een marketing budget opstellen met meetbare doelstellingen.
  • Beter meten, bijsturen en rapporteren over de bijdrage van je marketing communicatie budget aan de doelstellingen van het bedrijf
  • Samenwerken met de verkoopsafdeling over investeringen in lead generation en verkoopsondersteunende middelen.
     

Doelgroep
Marketeers allerhande, samen met hun management. Ook business controllers en mensen uit boekhouding die bezig zijn met het opvolgen van kosten en baten, zijn welkom. Er wordt van de deelnemers toch een zekere interesse in en kunde met cijfers verwacht.

Jouw trainer
Erwin Knuyt - Skein Company
Erwin heeft een masterdiploma Handelsingenieur en diverse certificaten van bedrijfsopleidingen zoals INSEAD en AMS. Erwin heeft een brede zakelijke en adviserende achtergrond. Hij werkte meer dan 15 jaar in verschillende verkoop- en marketingfuncties bij onder meer Ford New Holland en Hansen Transmission, en werkte meer dan 10 jaar als consultant bij PricewaterHouseCoopers en IBM. Hij is de oprichter van het bedrijf Skein, dat zich richt op B2B-marketing en bedrijfstransformatie. Sindsdien heeft hij op C-niveau gewerkt bij bedrijven als Roche Diagnostics, Puratos, Sappi Europe etc… Erwin is ook Adjunct Professor Business-to-Business Marketing in het Master in Business Administration programma, met als hoofdvak Strategic Marketing Management.

Erwin Knuyt

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Mechelen - Kempen (Locatie Geel)
Kleinhoefstraat 9
2440 Geel

Wanneer

Prijs

Leden:
€720 Excl. BTW

VROEGBOEKKORTING: T.e.m. 3/9 betaal je als Voka-lid slechts € 648.

Niet-leden:
€1080 Excl. BTW

Klik hier voor meer info over jouw ledenvoordelen

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €720/leden en 1080/niet-leden. Indien je inschreef t.e.m. 3 september is het projectbedrag als lid van Voka €648. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 7 opleidingsuren ingeven.
Meer info: www.kmo-portefeuille.be

Annulatievoorwaarden:
Annulering van jouw inschrijving is, uitsluitend schriftelijk (per e-mail), mogelijk tot 10 werkdagen voor het begin van het seminarie. Vanaf  10 werkdagen blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Jouw plaats mag echter altijd door een collega worden ingenomen.

Meer info
kameracademie.mk@voka.be
Tel 014/56 30 30

Ontdek onze 4-daagse boost your business bootcamp!
Van Dessel Insurance
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Deloitte Private
pfl