Wat houdt het takenpakket van de milieucoördinator in, en hoe zorg je ervoor dat je het bos door de bomen blijft zien? Het uitvoeren van de taken van milieucoördinator wordt bepaald in subafdeling 4.1.9.1 van Vlarem II, art. 4.1.9.1.2., de modaliteiten van aanstelling e.d., de verzekering inzake burgerlijke aansprakelijkheid, de wettelijke verplichte jaarlijkse bijscholing van 30 uur, enz... .
In deze sessie worden de wettelijke voorschriften zoals hierboven vermeld besproken samen met de toepassing van deze wetgeving in de praktijk, m.a.w. de uitvoering van het takenpakket ten velde. We gaan in op welke bedrijven een milieucoördinator moeten aanstellen, de historiek van de wetgeving, het onderscheid van de niveaus A en B, enz. Verder wordt het onderscheid tussen de interne en externe milieucoördinator belicht met aandacht voor de voor- en nadelen van beide mogelijkheden. De voorwaarden en modaliteit voor de erkenning als externe milieucoördinator komt ook aan bod.
Wat heb je geleerd na deze opleiding?
- Historiek van het ontstaan van de wetgeving bedrijfsinterne milieuzorg.
- Wetgevend kader aanstelling milieucoördinator.
- Uitvoering takenpakket milieucoördinator met aandacht voor de wettelijk verplichte items.
- Overzicht actuele milieuwetgeving.
Doelgroep en voorkennis
- De beoogde functieprofielen zijn milieucoördinatoren die de taak van milieucoördinator uitvoeren voor één of voor meerdere bedrijven hetzij als intern milieucoördinator, hetzij als extern of als een combinatie intern/extern, liefst met wat kennis van de milieuwetgeving en de wettelijke bepalingen omtrent de bedrijfsinterne milieuzorg.
- Enige ervaring is vereist.
- Historiek en ontstaan van de betreffende wetgeving.
- Het wetgevend kader betreffende de aanstellingsvereisten.
- De verplichte jaarlijkse bijscholing van minstens 30 uur.
- De verzekering inzake burgerlijke aansprakelijkheid.
- De bijscholingen voor milieucoördinator van 150 en van 250 uur.
- Erkenningsvereisten voor externe milieucoördinatoren.
- De uitvoering van de taken van milieucoördinator in de praktijk.
- Verschil van aanpak tussen interne milieucoördinator en de externe milieucoördinator.
- Beknopt overzicht actuele milieuwetgeving.
- Rondvraag.
Eddy Willems, Senior Consultant en CCO Embridge (M-tech Group);
Ervaring:
- Toen in 1982 het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap effectief werd opgestart, heb ik de overstap gemaakt van het Ministerie voor Tewerkstelling en Arbeid naar de Administratie voor Ruimtelijke Ordening en Leefmilieu (AROL), Bestuur voor Leefmilieu te Brussel;
- Na opsplitsing Bestuur voor Leefmilieu in april 1991 gemuteerd naar Afdeling Milieuvergunningen in Limburg (Hasselt);
- Oorspronkelijk werden nog ARAB-beroepen behandeld in de verschillende buitendiensten (voor landbouwdossiers);
- In 1995 – 1996 meegewerkt aan de wetgeving Bedrijfsinterne Milieuzorg (milieucoördinator);
- Vanaf 1996 tot 2000 (overstap naar Embridge) erkenningsdossiers voor externe milieucoördinatoren behandeld, voorzitterschap waargenomen van de commissie voor de meervoudige aanstellingen van de milieucoördinator en voor de behandeling van twijfelachtige erkenningsaanvragen;
- Sinds april 2000 werkzaam bij omgevingsadviesbureau Embridge;
- Sinds 13/10/2000 erkend als externe milieucoördinator en deze taken tot en met heden uitgevoerd voor diverse bedrijven gesitueerd in verschillende sectoren.