Skip to main content
COVID-19 als business accelerator?
  • Online

COVID-19 als business accelerator?

De coronacrisis ontwricht onze samenleving. Bijgevolg heeft ze ook een impact op ondernemend Vlaanderen. Gezien de onvoorspelbaarheid van de situatie is het zaak om als onderneming toekomstgericht te handelen. Maar hoe bepaal je echter die richting en met welke factoren dien je rekening te houden? Om deze vragen te beantwoorden, organiseren we drie online sessies waar je als ondernemer ervaringen en ideeën kan uitwisselen met experten en collega-ondernemers. Elke sessie spitst zich toe op een relevant thema en wordt theoretisch gekaderd en bewaakt. 

Tal van bedrijven voelen zich bedreigd omwille van de onzekere uitkomst, anderen zien dan weer nieuwe opportuniteiten. In beide gevallen is het belangrijk om je (in de mate van het mogelijke) voor te bereiden op wat zal én kan komen. 

Om je hierbij te helpen, krijg je de kans om (digitaal) te sparren gedurende drie sessies, kennis te delen en antwoorden te krijgen/geven op prangende vragen.  Het doel: praktische, aan de theorie en praktijk getoetste handvaten aanreiken om jouw “bedrijfsflow” te (her)definiëren naar een weer -en wendbare, toekomstgerichte organisatie.

Programma

Gezien de complexe aard van deze denkoefening lichten we per sessie telkens één thema uit. 

  • Sessie 1 - Financiële inzichten
    • Spreker: Tim Govaert is Investment Manager bij PMV
  • Sessie 2 - Interne organisatie 
    • Spreker: Lieselot Vanrobaeys is Kantoordirecteur bij SD Worx
  • Sessie 3 - Sales en Marketing 
    • Spreker: Christian Devillez is Executive Consultant bij Mercuri International Group

Onderaan deze pagina vind je een uitgebreidere toelichting van het programma. 

Programma

Sessie 1- Financiële inzichten

Tijdens de eerste sessie focussen we op de financiële uitdagingen van vandaag. We behandelen hierbij alvast volgende vragen: 

  • Welke financieringsinstrumenten zijn er en van welke maakt u het beste gebruik?  
  • Wat houdt het uitstel van betaling (van BTW, bedrijfsvoorheffing, vennootschapsbelasting, …) eigenlijk in?
  • Op welke afbetalingsregelingen kan u beroep doen?  
  • Welke risico’s (voorwaarden) zijn hieraan verbonden?
  • Hoe pakt u de aanvraag van een krediet aan en op welke manier zal uw kredietverlener voorheen vanzelfsprekende parameters nu (anders) interpreteren?

Timing

  • 15u30 - Belangrijkste uitdagingen/teasers/stellingen b1
  • 16u15 - Expert aan het woord
  • 17u30 - Pauze
  • 17u45 - Discussie en ervaringsuitwisseling
  • 18u30 - Einde
Sessie 2 - Interne organisatie

Tijdens de tweede sessie sparren over uw interne organisatie. We bespreken de voor – en nadelen hieromtrent, de aanpak en de juridische implicaties. Daarnaast komen onder meer volgende vragen aan bod:

  • Is corona een efficiëntieoefening geweest of net niet?
  • Hoe bent u omgegaan met de nieuwe omstandigheden als leider?  
  • Hoe behoudt u het overzicht, de controle, een zicht op de zwaktes, eenstemmige communicatie?  
  • Hoe houd je je team betrokken en geïnspireerd? En wat betekent dit voor de toekomst van ‘het kantoor’ zoals we dat nu kennen?  
  • Zal u het hybride model van deels thuis deels op kantoor werken, behouden? En hoe dan?  

Timing

  • 15u30 - Belangrijkste uitdagingen/teasers/stellingen b1
  • 16u15 - Expert aan het woord
  • 17u30 - Pauze
  • 17u45 - Discussie en ervaringsuitwisseling
  • 18u30 - Einde
Sessie 3 - Sales en Marketing

Ten slotte vraagt de coronacrisis ook om heroriëntatie in het salesdenken. Om dit in kaart te brengen, behandelen we volgende vragen:

  • Ervaart u dat we naar een andere manier gaan om met elkaar business te doen? Wat zal nooit meer hetzelfde zijn in Sales?
  • Is prijs het enige verkoopargument? 
  • Is je salespipeline gevuld nu de verkoop misschien even is teruggevallen?  Hoe pak je dat aan? 
  • Hoe voert u een (verkoop)gesprek op afstand? 
  • Wat zijn de criteria voor een impactvolle en overtuigende (commerciële) boodschap?
  • Hoe kun je klantrelaties opbouwen in een wereld waar afstand de norm is geworden?
  • Hoe kunt u uw verkoopteams leiden, coachen en motiveren in moeilijke tijden?

Timing

  • 15u30 - Belangrijkste uitdagingen/teasers/stellingen b1
  • 16u15 - Expert aan het woord
  • 17u30 - Pauze
  • 17u45 - Discussie en ervaringsuitwisseling
  • 18u30 - Einde

In samenwerking met

 Agentschap innovatief ondernemen

Contactpersonen

Isabel De Winter

juriste - Handels- en Ondernemingsrecht

Kris Beterams

Coördinator Business Model Innovation Alliance

Wanneer

Prijs

Gratis (inschrijven verplicht)

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

British School of Brussels
BVI
DigiChambers
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad