Skip to main content
Btw en de internationale handel in de EU

Btw en de internationale handel in de EU

Veel Belgische ondernemingen zijn meer en meer internationaal actief en dat niet alleen via hun gewone verkoopkanalen, maar in toenemende mate ook online, via webshops, etc. Ook in België zit de digitale economie in de lift. Daardoor worden de btw-behandelingen van de onderliggende transacties steeds complexer voor de betrokken ondernemingen en hun verkoopteams. Door het streven naar snelheid en efficiëntie kunnen goederen bovendien vanuit verschillende locaties worden verzonden.

Wat zijn de btw-regels en de btw-gevolgen waarmee je rekening moet houden als je goederen aankoopt uit andere EU-lidstaten of verkoopt naar andere lidstaten? En wat als er voorraden worden aangehouden in andere lidstaten of wanneer er in een andere lidstaat lokale aan- en verkopen gebeuren? Moet je een buitenlands btw-nummer aanvragen of kan dat worden vermeden?
 

Deze opleiding zal de btw-aspecten, verbonden aan die complexe context, i.e. de internationale handel tussen diverse Europese lidstaten, op een overzichtelijke en duidelijke manier verder toelichten en dat aan de hand van de meest voorkomende praktijkgevallen.

Programma

In dit seminarie zal dan ook verder stilgestaan worden bij:

  • ABC-transacties en de recente Europese ontwikkelingen in dit verband;
  • Bewijsvoering bij intracommunautaire leveringen en de vereiste organisatie van het transport bij kettingverkopen en driehoeksverkeer;
  • Voorstel van de Europese Commissie van mei 2018 m.b.t. het definitieve btw-regime voor intracommunautaire leveringen;
  • Afhaaltransacties en de mogelijke impact van incoterms;
  • Aanhouden van voorraden in andere Lidstaten (ook in kader van maakloonwerk) en de impact daarvan op het houden van buitenlandse btw-registraties;
  • Consignatiezendingen en call-off stocks: regels en vereenvoudigingen;
  • Online verkopen via webshops en de vaak daaraan gekoppelde btw-registraties in andere EU-Lidstaten naar aanleiding van de overschrijdingen van de nodige verkoopdrempels;
  • Het “MOSS”- systeem voor elektronische diensten en de voorziene uitbreiding hiervan, “OSS”;
  • Rapporterings- en facturatiewijzen van bovenstaande handelingen;
  • Mogelijke impact en overzicht van mogelijke acties bij een “No deal” brexit op 29 maart 2019 met betrekking tot de internationale handel in de nieuwe EU;
  • Kwalificatie van de onderliggende handelingen m.b.t. btw en hun btw-gevolgen. Verschil tussen werken in onroerende staat versus levering met installatie;
  • Opslagdiensten en gelieerde handelingen, verhuur van opslagplaatsen met btw voor en na 2019?
     

Trainer

Lorien Van den Bempt en Koenraad De Bie, Grant Thornton Tax & Legal 

Doelgroep

Bedrijfsleiders, financiële medewerkers, verkopers, accountants en iedereen die in aanraking komt met btw en zich er verder in wil verdiepen.

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant (kantoor Leuven)
Tiensevest 170
3000 Leuven

Wanneer

Prijs

Voka-leden: €165
Niet-leden: € 295
(excl. btw)

Bespaar tot 40% met kmo-portefeuille.

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Schrijf je in via de oranje inschrijfknop of via mail naar inschrijvingen.vb@voka.be

ING
Proximus
SD Worx
Grant Thornton
Logo Athlon
Logo Premed
Logo G4S
Logo Randstad