Skip to main content

Hoe word je een business angel?

Als business angel wil je vanuit zakelijk oogpunt investeren in ondernemingen. Doordat je zelf ondernemer was of bent, kan je andere ondernemers met raad en daad bijstaan. Kom er alles over te weten hoe je zo'n business angel kan worden tijdens deze sessies.

Wat is een business angel?

Business angels investeren bij voorkeur in bedrijven in de start- en (snelle) groeifase die innovatief zijn of zich onderscheiden van andere bedrijven, bijvoorbeeld d.m.v. een nieuwe product of dienst. Daarnaast is groeipotentieel ook een vereiste en moeten deze bedrijven binnen enkele jaren kunnen doorgroeien naar een grotere omzet en winst zodat hun waarde mee stijgt. Maar hoe word je een business angel en op wat moet je allemaal letten? Wat zijn mogelijke valkuilen?

Tijdens deze sessies gaan we alle facetten na die belangrijk zijn. Denk daarbij aan de volgende aspecten:

  • Hoe kan je een evenwichtig portfolio opbouwen?
  • Hoe leer je op een snelle en efficiënte manier opportuniteiten opsporen en evalueren?
  • Hoe kijk je naar financiële plannen en welke conclusies moeten er getrokken worden?
  • Welke juridische documentatie is van belang?
  • Hoe moet je pitches evalueren?
  • ...

Programma

Sessie 1: Business angels. Wie zijn ze, wat doen ze en wat drijft hen?

In deze sessie gaan we in op het concept “Business angels”. Welk profiel hebben deze mensen, vanuit welke motivatie doen ze het en welke rol spelen ze binnen het financieringslandschap? Volgende vragen zullen behandeld worden doorheen deze sessie:

  • Is het vanuit een overtuiging om jonge ondernemers te steunen/coachen/mentoren: “paying it forward”, of is het puur het zoeken van rendement. Hoe SMART is jouw money?
  • Hoe diversifieert men zijn/haar portefeuille en hoeveel risico is men bereid te nemen.
  • Wat zijn verschillende exit-scenario’s?
  • Ben jij een “Virgin angel”, “Silent angel” of “Entrepreneurial angel”?

Verder bekijken we welke instrumenten typisch gebruikt worden en wat de verschillen zijn tussen kapitaal, achtergestelde converteerbare lening en management buy-in.
We lichten kort toe welke fiscale incentives de overheid in het leven heeft geroepen, met name de Tax Shelter en het Vriendenaandeel.

We geven een volledig overzicht van hoe een typische investerings-cyclus van een angel investment eruit ziet vooraleer we dieper ingaan op de verschillende stappen in volgende sessies.

Sessie 2: Hoe evalueer je een investeringsopportuniteit?

De vraag naar “Angel Investments” is enorm. Het aanbod van jonge start-ups en scale-ups die op zoek zijn naar smart capital is dan ook groot. Hoe haal je de beste opportuniteiten eruit en hoe beoordeel je waarin je het best investeert?

In deze sessie gaan we dieper in op volgende vraagstukken:

  • Hoe ‘FIT’ is de onderneming waarin je wil investeren a.d.h.v. volgende concepten: Problem-Solution Fit, Product-Market Fit & Business-Model Fit.
  • Wat is het potentieel?
  • Hoe groot is de totale markt voor het product/dienst? Welk is het deel wat hiervan bediend kan worden en wat is het haalbare marktaandeel? Wie zijn de concurrenten en hoe onderscheidend is de onderneming?
  • Zit je in een “Blue ocean” of “Red ocean” te vissen?
  • Hoe sterk is het team? Hoe ervaren en complementair is het team en welke ‘key’ competenties ontbreken? Kunnen ze makkelijk competenties in-sourcen of zal dit de groei belemmeren?
  • Is er een actieve “Raad van Advies” en welke waarde kun jij als business angel toevoegen?
  • Hoe gaan ze geld verdienen? Wat hebben ze bereikt en waar gaan ze naartoe?
  • Is de ‘funding need’ en de ‘use of funds’ voldoende duidelijk?
  • Wat is een correcte waardering? Hoe ga je een jonge onderneming waarderen? Welke courante methodes bestaan hiervoor en hoe gepast zijn deze in functie van de fase van de onderneming? Wat zijn de beperkingen van de verschillende methodes?

Sessie 3: Van intentie naar investering

Je hebt al enkele gesprekken met de ondernemer achter de rug en je bent enthousiaster geworden met de dag. Je wil investeren! Tussen ‘interesse’ en ‘investering’ komt echter heel wat kijken en goede afspraken maken goede vrienden…

In deze sessie bespreken we de juridische aspecten van een investering. We gaan dieper in op zaken zoals non-disclosure agreements, term sheets, inschrijvings- en aandeelhoudersovereenkomsten, sleutelbeslissingen, vetorechten, voorkooprecht, volgrecht, volgplicht, good leaver/bad leaver clausule, etc. We bekijken de do’s & don’t en bespreken de gangbare zaken.

Daarnaast belichten we het proces van onderhandelen, ondertekenen en overmaken van de gelden. We bespreken ook welke rol partijen zoals de notaris, advocaat, bank, boekhouder en/of bedrijfsrevisor spelen in dit proces.

Sessie 4: Waardecreatie en exit

De investering is gebeurd… nu begint het harde werk! We bespreken tijdens deze sessie wat een goede ‘corporate governance’ is en wat het betekent om bestuurder te zijn van een start-up of scale-up.

  • Hoe bouw je een vertrouwensrelatie op met de ondernemer waarin jullie beide talenten tot uiting komen. Wat betekent het om een mentor/coach/investeerder te zijn? Hoe stuur je op resultaten zonder de groei te belemmeren?
  • Wat is een ‘stock option plan’ en hoe zet je dit efficiënt in?
  • Wat als vervolg-investeringen nodig zijn? Hoe is het voorkooprecht geregeld en welke impact heeft dit op jouw deelnemingspercentage? Wat met nieuwe investeerders?
  • Verschillende exit-scenario’s komen aan bod. We bespreken hoe deze kunnen voorbereid worden en hoe je jouw rendement kunt maximaliseren.

Doelgroep

Ondernemers met een hart voor starters en scale-up bedrijven en de goesting hebben om in dergelijke bedrijven te investeren en kennis & ervaring te delen.

Sprekers

In samenwerking met The Harbour & Winwinner.

Contactpersoon

Guido Frederiks

Adviseur startersfinanciering & snelle groei

Wanneer

Prijs

Leden: €550.00
Niet-leden: €550.00

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Gosselin
AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende
Welt white paper
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans