Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • West-Vlaanderen
  • Talent Academy - Uw medewerkers en uw onderneming laten groeien: hoe kan een leerstrategie daartoe bijdragen?

Talent Academy - Uw medewerkers en uw onderneming laten groeien: hoe kan een leerstrategie daartoe bijdragen?

Waarom?

De impact van innovatie, digitalisering en Covid-19 op medewerkers en ondernemingen valt niet meer te ontkennen. Volgens het Future of Jobs Report van het World Economic Forum verwacht 94% van de bedrijfsleiders dat medewerkers nieuwe vaardigheden moeten opdoen tijdens het werk - vergeleken met slechts 65% in 2018.

Bovendien toont een recent rapport van Deloitte rond Human Capital Trends aan dat het gebrek aan skills bij de medewerkers een grote negatieve impact heeft op de bedrijfsvoering.

Wat?

In dit nieuwe, praktische traject maken we niet enkel een leerstrategie op, we hebben ook aandacht voor de implementatie ervan. Hierbij leggen we de focus op de lerende medewerker én op de lerende organisatie. We bepalen welke leerstrategie voor uw medewerkers én voor uw onderneming het beste werkt.

Een wendbare leerstrategie in uw onderneming laat toe dat het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden bij uw medewerkers zo soepel mogelijk verloopt. Dit zorgt ervoor dat uw medewerkers op de best en snelst mogelijke manier nieuwe kennis en vaardigheden verwerven om zo uw onderneming te laten groeien.

We gaan bovendien dieper in op motivatie, cultuur en betrokkenheid van uw medewerkers om nieuwe kennis en vaardigheden duurzaam te integreren en deze maximaal on-the-job toe te passen. We reiken u ook, via het intelligent gebruik van data gericht op leren en ontwikkeling, de nodige tools aan waarmee u kunt nagaan wat de effectiviteit is van uw leerstrategie. Tot slot laten we u kennis maken met enkele technologieën die u toelaten om uw leerstrategie te verrijken. We stellen u de mogelijkheden voor van onder andere augmented en virtual reality, robotica en AI.

Programma

Module 1: Naar een wendbare leerstrategie
  • Waarom heeft een onderneming een leerstrategie nodig?
  • Reboarding, reskilling, upskilling, … Today’s priority!
  • Enkele mythes over leren en ontwikkelen.
  • Opbouw van een leerstrategie.
  • Focus op de lerende, niet op de technologie.
Module 2: Continue verbetering van persoonlijke groei en bedrijfsgroei
  • Analyse van leerbehoeften in uw onderneming.
  • Creëer een casus om betrokkenheid van leren te verhogen.
  • Path to improvement: Focus op tools, inhoud en mindset/cultuur.
Module 3: Continue verbetering van persoonlijke groei en bedrijfsgroei
  • Stakeholdermanagement bij het bepalen en uitvoeren van een leerstrategie.
  • Wat kan marketing en communicatie betekenen voor uw leerstrategie?
  • Cases uitwerken.

Daarnaast bieden we u de mogelijkheid om achteraf toe te treden tot een lerend netwerk waar we kennis en ervaring delen.

Experts

Algemeen

Katja Schipperheijn

Katje SchipperheijnBio: Katja is een internationaal erkende leerstrateeg, consultant en keynotespreker over leren en betrokkenheid in de verbonden wereld. Haar expertisegebied richt zich op de interactie tussen mens en technologie met het oog op levenslang leren en vaardigheden voor de toekomst. Ze ontwikkelde dit programma om ondernemingen bij te staan in hun uitdagingen met betrekking tot een leercultuur die de groei van de medewerkers en de organisatie duurzaam én wendbaar ondersteunt. 

Module 1

Thierry Geerts: Intro Homo Digitalis

Thierry GeertsBio: Thierry Geerts is sinds 2011 Country Director van Google België-Luxemburg en als zodanig gepositioneerd in het hart van de digitale revolutie, leiderschap, marketing en innovatief ondernemerschap. Hij bespreekt vanuit zijn nieuwste boek "Homo Digitalis" de gevaren en de kansen van de digitale revolutie. Zonder taboes en met een blik vooruit geeft hij prikkelende voorbeelden van hoe digitalisering ons als mens en samenleving kan beïnvloeden. 


Johan Driessens: Belang van onboarding, reboarden en reskilling om de motivatie en betrokkenheid van uw medewerkers te versterken

Johan DriessensBio: Johan is al meer dan een decennium actief in de wereld van employer branding, en is de auteur van het boek "Enthousiaster leven in 5 dagen". Hij kan als geen ander het belang uitleggen van onboarding, reboarden en reskilling, die de motivatie en betrokkenheid van uw medewerkers versterkt. Hij is de Chief Enthusiasm Officer van Oddball en global emerging employer branding leader van 2018 en is altijd een innovator geweest binnen de industrie. 


Anneleen Arnold: Waarom vakmanschap een strategische hr- en businessprioriteit is

Anneleen ArnoldBio: Anneleen is Learning Lead voor ING Benelux, waar ze "leren" strategisch op de agenda zet. Haar stokpaardje is inzetten op de leermindset van medewerkers om zo hun motivatie om te leren te bevorderen. Zeker geen overbodige luxe in de veranderende en uitdagende omgeving van vandaag. Op die manier combineert ze haar passie voor leren met haar gedrevenheid om een impact te hebben op mensen, organisaties én hun resultaten. Ze licht  "vakmanschap" toe en waarom het een strategische hr- en businessprioriteit is. 


Christine Verhasselt: Handvaten om stakeholders en leiderschap mee te nemen in een nieuwe leerstrategie

Christine VerhasseltBio: Christine stapte vanuit jarenlange ervaring als salesmanager in de uitzendwereld over naar de internationale wereld van L&D, waar ze zich specialiseerde in het implementeren van strategische veranderingen op de gebieden van serviceverlening, sales en leadership. Vanuit deze rol was het een logische stap naar hr en Organisational Development als Human Capital Lead bij Base. Vanuit haar brede ervaring met HRM en het aligneren van strategie, structuur en cultuur geeft Christine vele handvaten om alle stakeholders en het leiderschap mee te nemen in een nieuwe leerstrategie.

Module 2

Geert Nijs: Hoe start u met een leerstrategie? (case)

Geert NijsBio: Geert Nijs werkt als leerarchitect bij een Belgische bank en is ervaren visiemaker over het transformeren van teams, sociale technologie, de toekomst van leren en gemeenschapsopbouw. Hij is tevens auteur van het boek "De Netwerkexpeditie" over de toepassing van sociale technologie op het werk. Hij maakt deel uit van de raad van bestuur van VOV - lerend netwerk, de organisatie van opleidingsprofessionals in Vlaanderen.


Guy Van Neck: Edtech cases en integratie

Guy Van NeckBio: Guy is pionier in het Vlaamse EdTech landschap. Vanuit zijn ervaring met grote internationale retailers merkte hij dat er een grote kenniskloof bestaat tussen HQ en frontline-medewerkers, wat de inspiratie was voor Mobietrain. Hij kan als geen ander toelichten waarom technologie niet primeert, maar innovatief opleiden van medewerkers des te meer. Hij brengt inspirerende cases van klanten zoals Timberland, Deloitte, Emirates Post en Decathlon.


Lieselot Declercq: Instructional design, transformatie building blocks voor futureproof opleiden

Lieselot DeclercqBio: Lieselot is onderwijskundige en pedagoog en als sociaal ondernemer bekend van D-Teach, dat gebaseerd is op het principe "onderwijs anytime, anywhere!". Ondertussen is D-Teach uitgegroeid tot een organisatie die de overgang van offline naar online leren ondersteunt voor de onderwijssector én ondernemingen die een leerstrategie ontwikkelen. Ze geeft handige tips die het belang onderschrijven van visie, instructional design en geeft transformatie building blocks voor futureproof opleiden.


Dado Van Peteghem: Ecosystemen gebaseerd op vertrouwen

Dado Van PeteghemBio: Dado is een internationaal toonaangevend expert in de digitale sector. Als keynotespreker inspireert hij met onderwerpen als digitale disruptie en transformatie, bedrijfsinnovatie en start-updenken. Hij is tevens auteur van het boek "metasystems" waaruit hij tools zal delen om wederzijds, gelijkwaardige en oprechte partnerschappen te bouwen mét een doel en vooral gebaseerd op vertrouwen. De grootste uitdaging is om de zachte kant, de menselijke factor, te benutten!

 

Module 3

Alain Surkol: Wat is cultuur? Interactief nadenken over bedrijfscultuur

Alain SurkolBio: Alain is reeds 24 jaar aan de slag bij bpost, dat steeds inspeelt op de veranderende markt. In zijn huidige rol is hij bezieler van het opleidingsprogramma dat de bedrijfscultuur wil verbeteren. Als "Cultural Ambassador" bij bpost én ver daarbuiten geeft hij lezingen, opleidingen en workshops met zogenaamde ‘aha’-momenten, waardoor nieuwe inzichten ontstaan. Die leiden medewerkers naar veranderingsbereidheid en openen de weg naar een ander gedrag.


Renout van Hove: Data, en wat te leren van marketing 

Renout van HoveBio: Renout is een rasechte ondernemer met een obsessie voor marketing, technologie en menselijke organisaties. Obsessed door data schreef hij als coauteur mee aan het gelijknamige boek. Als Chief GrowthAgent is hij een bevlogen strategist maar weet hij als geen ander wat we in de praktijk kunnen leren van marketeers wanneer het data betreft. Om als organisatie duurzaam én wendbaar te groeien is een leerstrategie gebaseerd op data essentieel. Buckle up, deze rit wordt interessant! 

 

Doelgroep

  • Zaakvoerder van een onderneming
  • Hr- of L&D-verantwoordelijke, betrokken bij het beleid van uw onderneming
  • Iedereen die stappen wil zetten naar een lerende organisatie

Wanneer?

In dit programma gaan we gedurende 3 namiddagen samen met een diverse groep van experten aan de slag om een bruikbare leerstrategie op te stellen voor uw organisatie. Via getuigenissen uit de praktijk, inspirerende voorbeelden en oefeningen individueel en in groep gidsen we u doorheen het ontwikkelen van een leerstrategie.

De Talent Academy werd uitgesteld vanwege het coronavirus. 

Nieuwe data:

  • 7 september
  • 14 september
  • 21 september 
    Telkens van 12.00 tot 18.00 uur.

Inschrijven voor dit traject kan via deze link. Voor meer info kunt u contact opnemen met Davy Maes.

Interesse in het programma? 

Vul de vragenlijst in

Bijgaande vragen helpen ons om u als deelnemer beter te ondersteunen. Daarnaast helpen de vragen u met het bepalen of deze Talent Academy een meerwaarde kan zijn voor u en uw onderneming.

Contactpersoon

Davy Maes

Kennis & advies / Menselijk kapitaal

Adres

Voka | Brugge (O-Forty)
Kapellestraat 138
8020 Oostkamp

Wanneer

Prijs

  • Leden: 1.450 euro
  • Niet-leden: 1.800 euro

Voor dit seminarie kunt u gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Uw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 kalenderdagen na de eerste sessie. Registratienummer: DV.O104126. 

Aantal opleidingsuren: 18

KMO-portefeuille

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag