Ben je klaar om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Een Voka In Company-training biedt je op maat gemaakte strategieën en inzichten om je onderneming duurzaam te laten groeien en te leiden, allemaal binnen de vertrouwde muren van je eigen bedrijf.
Als onderneming is het belangrijk dat zowel het management als de medewerkers het strategisch plan van jouw ondernemen kennen. Hoe zien we onze onderneming in deze turbulente tijden de komende jaren evolueren? Hoe kunnen we ons onderscheiden van de concurrenten? Welke waarden willen we uitdragen? Hoe houden we onze organisatie wendbaar? Op welke manier kan het strategisch plan geïmplementeerd worden?
Waarom deze Voka In Company kiezen?
Op basis van een aantal modellen, die in detail besproken worden, ben je nadien klaar om een strategisch plan op te bouwen en de juiste beslissingen te nemen. Het doel van de opleiding is om het strategisch inzicht intern in de onderneming te verhogen. Er wordt gewerkt met de gegevens van het eigen bedrijf en voorbeelden van andere bedrijven.
Programma
Deze Voka In Company bestaat uit 4 delen:
Deel 1: Inleiding
- Wat is strategie?
- Waarom is strategie belangrijk voor jouw bedrijf?
Deel 2: Analyse van de huidige situatie
- Wat zijn de megatrends in jouw sector.
- Hoe zal jouw sector er binnen 10 à 15 jaar uitzien?
- Bij de Pestele analyse gaan we na door welke invloeden je onderneming beïnvloed wordt. Deze kunnen zowel negatief als positief zijn.
- Bij de Red ocean/Blue Ocean analyse kijken we naar jouw concurrenten. In welke mate kan je je onderscheiden van de concurrentie?
- Met het VRIO-model kijken we naar waarde en capaciteit.
- Met de Porter’s 5 forces analyse bestuderen we welke kracht een dominante invloed heeft op jouw onderneming.
- Met de SWOT-analyse kijken we naar de onderneming zelf: wat zijn de sterktes en aandachtspunten? Waar zie je opportuniteiten en bedreigingen?
Deel 3: De vernieuwde strategie
- Wat is het uiteindelijk doel van de onderneming?
- Hoe vertaalt zich dat in een missie en visie?
- Welke waarden wil je uitdragen?
- Welke waardepropositie is belangrijk?
- Hoe wil je dat de markt naar jouw onderneming kijkt?
- We staan ook stil bij het belang van innovatie (het 3-horizon model).
- We gaan na in welke mate je organisatie voldoende aangepast is aan de nieuwe realiteit van vandaag.
Deel 4: Opmaak van een jaarplan
- Hoe vertaal je het plan in KPI’s?
- Welke acties zijn er nodig om de doelstellingen te bereiken?
Voor wie?
Ondernemers-zaakvoerders die zich willen voorbereiden op een strategische oefening binnen het bedrijf.
De opleiding wordt georganiseerd vanaf 4 deelnemers en is interactief.