Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 28/11/2025

“Creatief denken was nog nooit zo noodzakelijk”

Het event Bedrijvencontactdagen staat elk jaar met stip in de agenda van design- en innovatiebureau Pilipili uit Kortrijk. “Aangezien het zo dicht bij onze thuisbasis wordt georganiseerd, kunnen we gewoonweg niet ontbreken. Bovendien is Pilipili ontstaan dankzij de Bedrijvencontactdagen in 1995, wat het event voor ons extra bijzonder maakt”, vertelt zaakvoerder Steven Dehollander.

Pilipili

De geschiedenis van Pilipili begint op de beursvloer in 1995. “Mijn studiegenoot Adriaan Debruyne en ik namen toen als jonge productontwerpers deel aan de Bedrijvencontactdagen”, zegt Steven Dehollander. “We wilden aftoetsen of er in de West-Vlaamse bedrijfswereld vraag was naar wat wij konden bieden. Die bleek er te zijn: de beurs leverde meteen opdrachten op, en een jaar later richtten we officieel Pilipili op.” De naam verwijst naar de ambitie van het duo om de “smaakmakers van de industrie” te worden. “Pilipili klonk pittig; precies wat we wilden uitstralen.”

30 jaar later werkt het bureau nog steeds voor klanten die het toen leerde kennen. “We tekenen elk jaar opnieuw present. Het blijft een waardevolle netwerkbeurs waar we niet alleen nieuwe contacten leggen, maar ook bestaande klanten en leveranciers ontmoeten. Dit jaar vind je ons terug op stand 1137.”

Pilipili

Hands-on aanpak

Vandaag telt Pilipili 15 medewerkers en ondersteunt het bedrijven in binnen- en buitenland bij innovatie. Het bureau combineert productontwikkeling en merkstrategie, van analyse en engineering tot branding en b2b-marketing. Mathias Deswarte en Lukas Costeur zijn enkele jaren geleden mee in het bedrijf gestapt als Managing Partners en zorgen zo voor versterking binnen het strategisch-creatieve luik. “Onze grootste troef is dat we zelf dingen echt máken”, zegt Mathias Deswarte. “In ons atelier bouwen we prototypes zodat we ze kunnen voelen, testen en samen kunnen bijsturen. Maar dat kan evengoed een innovatief standconcept zijn dat we in virtual reality uitzetten. Die hands-on aanpak maakt innovatie tastbaar en versnelt beslissingen.” Lukas Costeur vult aan: “We merken dat klassieke efficiëntiewinsten hun limiet hebben bereikt. Bedrijven die vandaag willen groeien, moeten durven vernieuwen. Creativiteit is daarbij geen luxe, maar een noodzaak: het vermogen om opnieuw te kijken naar systemen, processen en gebruikers. Creativiteit is voor ons transversaal: het gaat over productontwikkeling, gebruikservaring, merkstrategie én go-to-market. Design is niet wat we maken, maar wat we mogelijk maken.”

Die manier van werken vraagt volgens Steven geen logge structuren, maar kleine, complementaire teams die snel kunnen schakelen. “Onze schaal maakt het mogelijk om echt samen te werken met klanten. Geen creatie in een vacuüm, maar co-creatie met impact.” Duurzaamheid en human-centered design zijn daarbij vaste waarden. “Echte innovatie vertrekt niet vanuit technologie, maar vanuit mensen. Empathie is een concurrentievoordeel: wie beter begrijpt wat klanten echt nodig hebben, maakt betere producten en diensten. We ontwerpen betekenisvolle oplossingen die lang meegaan.”

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Citymesh
Wiels
Titeca
WV - Accent
ING
SDWorx