Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 31/10/2025

Luisteren naar je nieuwsgierigheid brengt je als ondernemer vooruit. Ondervind je chaos onderweg? Laat dat geen reden tot paniek zijn. Integendeel, net door de juiste structuur te vinden en je focus te bewaren, groei je verder. Met andere woorden: om te innoveren heb je creativiteit én focus nodig. Dat komen de sprekers van onze nieuwjaarsrecepties op 13 januari in La Brugeoise (Brugge) en 20 januari in Kortrijk Xpo je met plezier uitleggen. Een voorsmaakje.

Rik Vera

Rik Vera toont waarom bedrijven ‘curiositeit’ maar beter omarmen

In een wereld waarin verandering de enige constante is, wordt nieuwsgierigheid een sleutel tot overleven. Dat is de centrale boodschap van auteur en keynote speaker Rik Vera, die tijdens de nieuwjaarsreceptie in Brugge komt spreken over zijn nieuwe boek ‘Net Curiosity Score’. “Nieuwsgierigheid is geen luxe: ze bepaalt of een bedrijf blijft leren of langzaam sterft.”

Nieuwsgierigheid is een cruciale motor van vernieuwing.

Waarom is nieuwsgierigheid volgens u zo belangrijk in een bedrijfscontext?

“In een snel veranderende, kennisgedreven wereld zijn 5 Engelse C’s cruciaal: compassion, collaboration, critical thinking, creativity en curiosity. Toen ik mijn bibliotheek vol businessboeken doornam, viel het me op dat nieuwsgierigheid daar haast nergens in voorkomt. Nochtans is ze een van de sterkste drijfveren van bedrijfsvoering. We zien vandaag dat veel ondernemingen net gestructureerd zijn om risico’s te vermijden, terwijl geen risico nemen óók een risico is.”

Heeft de digitalisering daar iets mee te maken?

“Zeker. Sinds 2010 vormt digitale transformatie de heilige graal, terwijl ze intussen een commodity is geworden. We mogen het kind niet met het badwater weggooien: het echte onderscheid zit nog altijd in menselijk contact. AI is niet intelligent op zich, ze bootst enkel menselijke intelligentie na. Pas als wij ze slim gebruiken, wordt ze dat ook.”

Wat gebeurt er als bedrijven nieuwsgierigheid verliezen?

“Dan dreigen ze fouten te maken zoals Nokia. Herinner je de woorden van Jean-Luc Dehaene: ‘We zullen het probleem wel aanpakken als het zich stelt.’ Die houding, een mix van vooringenomenheid, cynisme en arrogantie, heeft Nokia de das omgedaan. Creativiteit is het tegengif: ze houdt ons nieuwsgierig, open en bereid om nieuwe paden te verkennen.”

U maakt een onderscheid tussen verschillende vormen van nieuwsgierigheid. Kunt u dat uitleggen?

“Ten eerste is er de kinderlijke nieuwsgierigheid, die zonder specifieke reden. Kinderen stellen wekelijks honderden keren de ‘waarom’-vraag. Ze leren zo ‘outside-in’ denken, iets wat ook bedrijven kunnen gebruiken. De tweede vorm is specifieke nieuwsgierigheid, waarbij je gaat testen of een veronderstelling klopt. Dat leidt tot experimenten en dus tot innovatie. Dan is er de nieuwsgierigheid tussen mensen die leidt tot betere samenwerking, betere sales en marketing, omdat het mens en klant centraal zet.”

Hoe kunnen bedrijven inschatten in welke mate ze nieuwsgierigheid toelaten?

“Dat kan door het meetbaar te maken. Ik heb nieuwsgierigheid vertaald in 3 vragen die elk bedrijf zichzelf moet stellen. Ten eerste: hoe groot is de kans dat medewerkers met een nieuw idee durven komen? Ten tweede: hoe groot is de kans dat dat idee effectief een positief onthaal krijgt? En tot slot: in welke mate stimuleert de organisatie nieuwsgierig gedrag? De antwoorden vormen samen een Net Curiosity Score, cruciaal voor bedrijven die écht innovatief willen zijn.”

Elke Geraerts

Elke Geraerts legt de vinger op de wonde van onze tijd

Tijdens de nieuwjaarsreceptie in Kortrijk spreekt Elke Geraerts over de kracht van focus in een wereld vol prikkels. Met inzichten uit haar bedrijf Better Minds en haar boek ‘Focus is het nieuwe goud’ toont ze hoe ondernemingen en medewerkers hun aandacht kunnen trainen. Ze pleit voor minder ruis, minder mails en meer authentieke intelligentie, met vaardigheden zoals kritisch denken, empathie en verbinding.

Focus is de sleutel tot welzijn en duurzame productiviteit.

Waarom is focus vandaag het nieuwe goud?

“Met onze organisatie Better Minds zetten we ons al 12 jaar in voor meer welzijn en leiderschap binnen ondernemingen. We merken telkens opnieuw hoe moeilijk mensen het hebben om hun aandacht vast te houden. Ze komen voortdurend in aanraking met prikkels uit talloze kanalen die allemaal om aandacht schreeuwen. In die context is focus geen evidentie meer, maar wel een echte noodzaak voor wie duurzaam wil presteren.”

Hoe komt het dat we zoveel moeite hebben om ons te concentreren?

“De manier waarop we vandaag werken, houdt nauwelijks rekening met de capaciteit van ons brein. Veel mensen sporten om hun lichaam fit te houden, maar weinigen trainen hun brein om energiek te blijven. Nochtans is dat cruciaal om geconcentreerd en productief te kunnen werken. We worden overspoeld door afleiding, waardoor authentieke intelligentie – onze menselijke vorm van AI – belangrijker dan ooit wordt. Kritisch denken, empathie en verbinding met anderen zijn de vaardigheden die ons onderscheiden. Zolang we elkaar blijven bombarderen met mails, blijft focus een zeldzaam goed. Eigenlijk hebben we als samenleving dringend nood aan een mentale reset.”

Hoe slaag je er zelf in om dagelijks de focus te houden?

“Sinds ik mijn boek ‘Mentaal Kapitaal’ schreef, ga ik daar veel bewuster mee om, maar ook voor mij blijft het een uitdaging. Iedereen klaagt over een torenhoge werkdruk, maar we veroorzaken die druk vaak zelf door inefficiënt te werken. Daarom stimuleren we bij Better Minds een cultuur die focus waardeert. Als iemand vraagt om even ongestoord te kunnen werken, verdient dat respect in plaats van een scheve blik of het stigma van ‘Einzelgänger’. Ook bedrijven kunnen nog stappen zetten in hoe ze thuiswerk organiseren en werknemers helpen hun concentratie te bewaren.”

Wat zijn volgens u de grootste uitdagingen voor bedrijven en de samenleving vandaag?

“We krijgen tegenwoordig voortdurend crisissen en onvoorziene situaties op ons bord. In zo’n context is het niet eenvoudig, maar wel essentieel om de controle over ons brein te houden. Dat thema komt ook terug in mijn nieuwe boek ‘Mentaal Kapitaal voor Jongeren’, waarmee co-auteur Marie Loop en ikzelf ouders en leerkrachten willen helpen om de schermen pampercultuur te doorbreken. We moeten jongeren opnieuw leren omgaan met prikkels en tegenslagen, zodat ze veerkrachtiger worden. In een wereld die almaar sneller draait, is mentale rust een enorme troef.”

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Citymesh
Wiels
Titeca
WV - Accent
ING
SDWorx