Skip to main content
Voka-lid in de kijker: Vika
  • 17/01/2017

Voka-lid in de kijker: Vika

Vaatwerkproducent VikaAl doet de naam ‘Vika’ misschien niet meteen een belletje rinkelen, toch zou het kunnen dat u een keuken of badkamer van deze maatwerkproducent heeft. Vika werkt enkel b2b-gericht en verkoopt aan keukenspeciaalzaken met toonzalen en sanitaire groothandels. De rijke geschiedenis van het bedrijf gaat ruim 45 jaar terug, maar de focus ligt meer dan ooit op de toekomst.

Sinds 1994 al zijn Els Viaene en haar echtgenoot Eddy Teerlynck eigenaars en zaakvoerders van Vika. Het bedrijf dat destijds opgestart werd door Els’ grootvader Kamiel, die na het verval in de vlassector een succesvolle reconversie realiseerde, is intussen uitgegroeid tot een nv met 110 medewerkers. Die zijn verdeeld tussen de site in Gullegem en het zusterbedrijf Ledro in Houthalen.
 

Vika staat dus voor 100% Belgische productie. “Maar onze grootste sterkte is misschien wel dat we maat- en materiaalonafhankelijk werken”, vertelt Els Viaene. “De software voor de productie wordt in eigen huis ontwikkeld. Daardoor hebben onze machines de juiste programma’s aan boord om elke maatkast in doorloop volledig volgens wens van de eindklant te behandelen.”
 

Meubels produceren zoals auto’s

Al is dat eigenlijk nog maar het begin van de investeringen in ‘Industrie 4.0’, die momenteel op til staan. “Na twee jaar intensieve studies en voorbereidingen, wordt er in Gullegem binnenkort 3000m² extra productieruimte in gebruik genomen. De bedoeling is om de communicatie tussen ons en onze machines en tussen de machines onderling flink op te drijven. Dat alles moet vanaf april operationeel zijn.”
 

“Industrie 4.0 wordt vaak als ‘modewoord’ gebruikt, maar veel mensen die er iets van kennen zijn overweldigd als ze zien wat wij hier concreet aan het realiseren zijn”, vertelt Eddy Teerlynck. “Wij zaten als het ware al een tijd op ‘industrie 3.99’, maar we wilden nog meer tegemoetkomen aan de wensen van de klant. Als de kasten op de montagelijn passeren, worden alle toe te voegen onderdelen op het juiste moment aangeboden, alle maten en kleuren door elkaar. Die manier van werken, zoals in de auto-industrie, is in onze sector ongezien in de Benelux.”
 

“Dat zorgt er ook voor dat ons aanbod nóg groter wordt”, gaat Els Viaene verder. “Er zitten nu zowat 7000 ‘standaardkasten’ in ons programma, maar door de manier van produceren zijn er zodanig veel variaties en combinaties dat de mogelijkheden bijna onbeperkt worden. Alles wordt tot op de seconde afgesteld, wat niet alleen de haalbare productiehoeveelheden, maar ook de nauwkeurigheid en dus de kwaliteit verhoogt. Ook de levertermijn en de service na verkoop kunnen dankzij een connectie met het automatisch magazijn sterk geoptimaliseerd worden.”
 

Geen machines zonder mensen

Met het hoogtechnologisch en sterk geautomatiseerd productieapparaat schakelt Vika meteen enkele versnellingen hoger. “Toch beseffen we maar al te goed dat investeringen in menselijk kapitaal de belangrijkste blijven. We bieden kansen aan stagiairs, vluchtelingen en mensen die via een individuele beroepsopleiding willen werken. Dat zal door de verhoogde automatisatie zeker niet veranderen, integendeel!”
 

Het menselijke aspect staat ook voorop in de samenwerking met de klanten van Vika. “Omdat in België de meeste keukenzaken b2c werken, vormen de grote Duitse spelers onze voornaamste concurrenten. Er zijn wel heel wat verkooppunten in ons land, waaronder onze eigen klanten. Om ervoor te zorgen dat de eindklant zo snel mogelijk tevreden is, gaan we een partnership met onze klanten aan. Hun plaatsers volgen opleidingen bij ons en onze commerciële mensen geven constant advies en feedback aan verkopers.”
 

“Wij hebben de afwerkingsgraad van de meubels zelf in handen maar het zijn de dealers die bij de plaatsing het finale resultaat voor de eindklant bepalen. Het is trouwens bij die eindklant dat de toekomst van de Belgische maakindustrie ligt”, legt Eddy Teerlynck uit. “Mensen willen niet langer een kast uit een reeks, ze willen eigen kasten, volledig op maat en met de materialen, het kleur en de afwerking die ze zelf verkiezen.”
 

Waarom lid van Voka West-Vlaanderen?

Zowel Els Viaene als Eddy Teerlynck zijn PLATOnisten van het eerste uur en namen al deel aan verschillende trajecten. “PLATO is zoveel meer dan enkel een leertraject. Het is vooral ook een netwerktool en een verruiming voor ons. We gingen ook al mee op enkele inspiratiemissies van Voka. Het is zo belangrijk om af en toe je blik eens te verruimen en te kijken wat er in de wereld gebeurt, om daarna terug te keren naar het eigen bedrijf met een pak nieuwe ideeën.”


www.vika.be

Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group