Word klaargestoomd voor innovatiemanagement anno 2030!
In de Innovation Academy word je als innovatieprofessional begeleid bij de introductie en/of verdere uitbouw van een professioneel innovatiebeleid in jouw onderneming. In 8 hands-on-opleidingsdagen krijg je theorie, praktijk én een professioneel netwerk: alle sleutelfactoren om innovatieprojecten succesvol, structureel en duurzaam te managen in je bedrijf!
In het kort
Investeer in jouw toekomst en word een onmisbare innovator binnen jouw organisatie. In deze academy ontwikkel je waardevolle managementvaardigheden om innovatie te leiden en te beheren.
Deze interactieve 8-daagse cursus biedt je kennis en inzichten om innovatiestrategieën te ontwikkelen, innovatieprojecten en -budgetten efficiënt te beheren, een innovatiecultuur te stimuleren én een ecosysteem te ontdekken waarop je kan bouwen, zowel binnen als buiten jouw organisatie.
Om tot een optimaal innovatiemanagement te komen mikken we op 3 pijlers:
- Toekomstgericht innoveren (sessie 1, 2)
We stomen de innovatiemanagers klaar om wendbaar te zijn binnen een snel veranderende wereld. Rekening houdend met macrotrends en toekomstscenario’s leer je een sterke innovatiestrategie opstellen voor jouw organisatie en krijg je de handvaten om deze strategie stapsgewijs te implementeren. - Resultaatgericht innoveren (sessie 3, 5, 6)
Innovatie stimuleert nieuwe businessopportuniteiten en efficiëntere processen, hetgeen resulteert in een concurrentieel voordeel. Deelnemers verwerven diepgaand inzicht in marktgerichte productontwikkeling, procesinnovaties, design thinking, agile en lean management-methodieken. Via een stage-gatemodel leer je innovatieprojecten structureren, plannen en (financieel) te beheren. - Collectief innoveren (sessie 4, 7, 8)
Om succesvol te innoveren moet je samen innoveren. Door te leren hoe je interne medewerkers mee kan engageren, verhoog je de draagkracht en slagkracht van je innovatie. Daarnaast leer je ook hoe je externe expertise kan aanwenden om je innovatie te versnellen en je ecosysteem uit te bouwen.
Waarom?
Bedrijven waar innovatie stevig verankerd is in het DNA en waar innovatie een levenshouding is:
- bouwen een concurrentievoordeel op;
- slagen beter in het ontwikkelen en vermarkten van nieuwe producten en in het voortdurend optimaliseren van processen;
- zijn kostenbesparend;
- maken optimaal gebruik van de kennis, de talenten en het enthousiasme van hun medewerkers.
"Deze academy is meer dan een opleiding: ze laat je kennismaken met alle aspecten van innoveren. Een aanpassing van het vroegere 'normaal' naar een digitale en duurzame toekomst. Gepassioneerde sprekers delen stap voor stap hun inzichten met toepasbare tips. Door de spreiding van de lessen, krijg je tijd om de materie te verwerken en uit te proberen. Een ware boost in je innovatienetwerk."
— Stefan Desmet
Innovatiemanager Skylux & deelnemer Innovation Academy 2022

Voor wie?
Deze opleiding is bedoeld voor high potentials in ondernemingen die betrokken zijn bij innovatie:
- innovatie- en R&D-managers
- strategic forecast-managers
- projectingenieurs
- productontwikkelaars
- productmanagers
- business-developers
Belangrijk is dat je reeds een eerste ervaring met innovatieprojecten achter de rug hebt, zodat er voldoende ervaringen gedeeld kunnen worden. Een technische opleiding is niet vereist.
Methodiek
Het programma bestaat uit een mix van theorie en oefeningen met 19 experten-sprekers uit Vlaanderen en Nederland en getuigenissen van innovatiemanagers van Barco, Unilin, Renson, Elia, Inni Group, Beaulieu, Pilipili, Mariasteen en Van Marcke.
De opleiding combineert theoretische kennis en modellen met herkenbare bedrijfscases en oefeningen.
- De theorie biedt de kennis en het kader en laat toe dat deelnemers eenzelfde taal spreken.
- De oefeningen zorgen voor toepassingen on-the-job en maken de opleiding hands-on.
- De getuigenissen leren dat tussen theorie en praktijk nog andere hindernissen zijn en dat deze kunnen aangepakt worden door samen te werken, ervaringen te delen en gebruik te maken van jouw innovatienetwerk.
Daarnaast biedt de opleiding ruimschoots de mogelijkheid om te netwerken met collega-innovatieprofessionals.
Programma
Hoe maak je een innovatiestrategie op die afgestemd is op het DNA van de onderneming en de maatschappelijke eisen?
Sprekers
- Mathieu Mottrie – CREAX
Mathieu Mottrie is managing partner-CEO bij CREAX, de Kortrijkse innovatie-expert en denktank. - Stijn Ronsse – onderzoeksplatform CAPTURE
Stijn Ronsse is doctor in TEW en operationeel directeur van het onderzoeksplatform CAPTURE (UGent, VITO, Uantwerpen en VUB). - Rudy Moenaert – TIAS School for Business & Society (Tilburg)
Rudy Moenaert is hoogleraar aan TIAS School for Business & Society (Tilburg). Hij publiceert in internationale toptijdschriften.
Bedrijfsgetuigenis
- Simon Vanhoucke – Group Strategy Director Van Marcke
Hoe anticipeer je op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en trends?
Spreker
- Eric de Groot – RevelX
RevelX is een strategie- en innovatieconsultant gevestigd in Amsterdam, met klanten als Ikea, PostNL, Philips, Volvo, Bekaert en Wienerberger.
Bedrijfsgetuigenis
- Peter Vanwallegem – CTO Unilin
Voormiddag
Hoe beheer je een projectportfolio en hoe leid je een innovatieproces in goede banen vanaf idee tot implementatie of marktlancering?
Spreker
- Piet Verhoeve – Origanius
Piet Verhoeve kan uitpakken met zowel corporate ervaring, als CTO van Televic, als academische ervaring, als Director ICON bij iMinds/imec. Met zijn bedrijf Origanius geeft hij sinds 2022 in binnen- en buitenland masterclasses over open innovatie en samenwerken.
Bedrijfsgetuigenissen
- Guy Van Wijmeersch – Director Innovation & Design Thinking Barco
- Joost De Frene – R&D director group Innovation Manager Renson
Namiddag
- Hoe beheer je op een efficiënte manier het innovatiebudget?
- Hoe volg je de financiële haalbaarheid van een project op?
- Hoe financieer je innovatie?
- Hoe identificeer je (financiële) opportuniteiten en risico's?
Sprekers
- Johan Van Gool en Matthias Derycke – Voka West-Vlaanderen
Johan Van Gool en Matthias Derycke zijn beiden adviseur finance bij Voka West-Vlaanderen en coachen bedrijven op strategisch, financieel en organisatorisch vlak. - Sonja Vancrayenest – Moore Grants & Incentives
Sonja Vancrayenest is managing partner bij Moore Grants & Incentives, waar ze haar klanten succesvol begeleidt bij de identificatie en het verkrijgen van financiële steun voor hun innovatieprojecten.
Voormiddag
- Hoe creëer je een omgeving waar creativiteit en nieuwe ideeën gestimuleerd worden en waar ruimte is voor experimenten en fouten?
- Wat zijn de elementen om een goed innovatieteam te vormen en te begeleiden?
- Hoe installeer je een innovatieteam?
Sprekers
- Dirk De Boe
Dirk De Boe werkte in het verleden als ingenieur, teamleader en R&D-manager bij Philips en is sinds een 10-tal jaar actief als consultant. Naast lezingen en opleidingen, faciliteert hij brainstorms en begeleidt hij innovatie- en transformatietrajecten in binnen- en buitenland. - Peter Daels – INNDUCE.me.
Peter Daels heeft 15 jaar ervaring achter de rug in marktonderzoek en is vandaag managing director van INNDUCE.me, een bedrijf dat tests ontwikkelt om innovatietalenten binnen bedrijven te identificeren en te trainen via gamification.
Bedrijfsgetuigenissen
- Steven Vandevoorde en Jan Hiels – Inni Group
Namiddag
- Welke technieken bestaan er om creatieve ideeën te genereren en problemen op te lossen in een groepsomgeving?
- Hoe kies je de juiste brainstormtechniek in verschillende situaties?
Sprekers
- Lisa Vromman, Annelies Depaepe en Julie Bruggeman – Innowiz (Innovation Wizard)
De Innowiz (Innovation Wizard) van Howest helpt creators (o.a. ontwerpers, ontwikkelaars, innovators) door structuur aan te brengen in een creatieve sessie.
Hoe ontwikkel je innovatieve producten en/of diensten die waarde creëren voor het bedrijf en de klanten?
Vrijdag 17 november
Spreker
- Yoav Nir – DigiPHY
Yoav Nir is ondernemer, consultant, public speaker en auteur van het boek ‘Game Changing Innovation’. Vooraleer hij in 2017 zijn eigen bedrijf opstartte, was hij 22 jaar werkzaam bij Barco. Daar stond hij op de eerste rij bij de ontwikkeling van VR en AR en was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van Clickshare® .
Bedrijfsgetuigenis
- Steven Dehollander – Pilipili
Voormiddag
Hoe verzamel je inzichten bij gebruikers om zo oplossingen te formuleren die aansluiten bij hun noden en wensen?
Spreker
- Arnaud Dierickx – U.Sentric
Arnaud is een partner bij U.Sentric, een bedrijf dat organisaties al 16 jaar helpt innoveren en differentiëren op basis van hun klantenervaring. Met een klantenportfolio, waaronder Elia, EC, Sanofi, MSD, Niko en verschillende start-ups, heeft U.Sentric bewezen een waardevolle partner te zijn voor diverse ondernemingen.
Namiddag
- Hoe speel je snel in op veranderingen en feedback?
- Hoe gebruik je iteratie gebruiken om voortdurend te verbeteren en te evolueren?
Spreker
- Joost Van Driessche – Wilde Zwanen
Joost Van Driessche helpt mensen en organisaties in hun zoektocht om wendbaar in te spelen op hedendaagse uitdagingen. Sinds enkele jaren is hij actief als coach bij Wilde Zwanen, een competent team van organisatie-architecten.
Bedrijfsgetuigenis
- t.b.c.
Voormiddag
Wat zijn verschillende manieren om kennis en innovatie van een organisatie te beschermen en hoe kan je die strategisch inzetten?
Spreker
- An Cosaert – Inquirendi
An Cosaert was 15 jaar R&D-ingenieur en bouwde zo ervaring op met materiaalonderzoek, elektrotechniek, intellectueel eigendom en innovatiemanagement. in 2019 startte ze met haar eigen bedrijf Inquirendi, gespecialiseerd in innovatie- en IP-strategiecoaching. Sindsdien is ze ook lid van de Belgian Patent User Group (BEPIUG).
Namiddag
- Hoe realiseer je een succesvolle samenwerking met externen?
- Hoe identificeer je potentiële cocreatiekansen identificeren?
- Hoe creëer je een cultuur van open innovatie in een organisatie?
- Hoe zet je kennis strategisch in om innovatie in een organisatie te verbeteren?
Vrijdag 15 december
Spreker
- Piet Verhoeve – Origanius
Bedrijfsgetuigenissen
- Bart Decloedt – Mariasteen
- Thijs Vral – Elia
Voormiddag
Hoe plan, implementeer en beheer je succesvolle veranderingen binnen een organisatie?
Spreker
- Joost Van Driessche – Wilde Zwanen
Bedrijfsgetuigenis
- Pol Lombaert – Beaulieu
Namiddag
Hoe overtuig je stakeholders van jouw innovatie?
Spreker
- Annelies Blomme – La Fleur Rouge
Annelies Blomme is een veelgevraagde presentatrice en met een verleden bij radio en tv, legt ze zich tevens toe op mediatraining. Daarbij gidst ze managers, CEO’s, zaakvoerders en ondernemers bij hun verhaal in de spotlights.
Interesse?
Plan vrijblijvend een gesprek in, stel ons je vragen over de opleiding of schrijf meteen in!