Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Voka Nieuwjaarsboodschap 2023: regio Zuid-West-Vlaanderen

  • 10/01/2023

Na het vele studeren, tijd om te accelereren

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen trapt het nieuwe jaar af met een vooruitblik. De ondernemersorganisatie doet een luide oproep om te accelereren in een aantal dossiers, zodat de regio zich verder kan ontwikkelen in al haar facetten. Aanleiding is onder andere de vijftigste verjaardag van de E17, die dwars door de regio loopt.

Gedetailleerde cijfers omtrent omzet, investeringen, starters, arbeidsmarktkrapte,... van regio Zuid-West-Vlaanderen kan je hier vinden. 

Het verleden vieren, de toekomst accelereren

“Straks vieren we 50 jaar E17. Stel je eens voor dat we die snelweg niet gehad zouden hebben. Ik ben er zeker van dat we op vlak van welzijn en welvaart een pak minder ver zouden staan. De vele bedrijvigheid langs de snelweg is daar het mooiste bewijs van. Ze zorgen voor lokale tewerkstelling en zetten samen met de andere bedrijven in onze regio een vliegwiel onder de creatieve maakindustrie en de innovatiekracht die onze regio rijk is”, aldus een zichtbaar trotse Voka-voorzitter regio Zuid-West-Vlaanderen Hans Boels. “Gelukkig was het vijftig jaar geleden mogelijk om dergelijk infrastructuurprojecten te realiseren. Probeer vandaag maar eens ergens een nieuw gebouw te zetten, een nieuwe weg aan te leggen, een windmolen te bouwen of een nieuw bedrijventerrein te ontwikkelen. Ellenlange procedures vormen al jaren een rem op de groei en ontwikkeling van onze regio”, verzucht Hans Boels.

Voka West-Vlaanderen is opgelucht dat er na jarenlang procederen eindelijk werk gemaakt kan worden van het nieuwe bedrijventerrein Blauwpoort in Waregem. Voor de komst van het bedrijventerrein was de herinrichting van de op- en afritten van de E17 in Waregem noodzakelijk. “Met Voka-West-Vlaanderen ijveren wij al jaren voor beide dossiers. We zijn dan ook heel blij dat ze beide óf gerealiseerd zijn, óf gerealiseerd zullen worden”.

Mobiliteit is in de regio een belangrijk item. De trompetaansluiting op de kruising van de R8 en de A19 was reeds decennialang voorwerp van discussie in de regio. Sinds vorig jaar zijn de werken ook daadwerkelijk van start gegaan. Voka West-Vlaanderen kijkt uit naar de opening van het nieuwe complex. “We zijn heel blij dat er een zichtbare vooruitgang is in het dossier. Tegelijk worden andere punten in onze regio pijnlijk duidelijk. Elke dag staan er gigantische files op de E17 richting Frankrijk, omdat het verkeerscomplex in Aalbeke de toestroom niet meer aankan. Dit was voor de werken al zo, maar wordt nu des te duidelijker. Eenzelfde verhaal voor wie vanuit Brugge richting Kortrijk wil via hetzelfde complex”, vult Boels aan.

Vandaar dat Voka West-Vlaanderen aandringt om niet alleen terug te blikken op 50 jaar E17, maar ook om te accelereren richting de volgende 50 jaar. “Onze regio heeft dringend nood aan een opwaardering van alle vervoersmodi. De op- en afrittencomplexen zijn ontworpen op het verkeer van 50 jaar geleden. Het knooppunt Aalbeke moet dringend een oplossing krijgen, de ring rond Kortrijk moet voltooid worden, Den Belgiek in Deerlijk moet geoptimaliseerd worden, de ontsluiting van de industriezones in Wevelgem kan stukken beter, enz. Ik kan nog een hele tijd doorgaan. Er rest ons nog een jaar in de huidige legislatuur om moedige knopen door te hakken, zodat onze regio weer vooruit kan, letterlijk en figuurlijk”, besluit Hans Boels.

Vooruit met de vaart

Voka West-Vlaanderen ziet de toekomst van de mobiliteit overigens niet alleen over de weg. De Vlaamse Regering talmt nu al geruime tijd met een beslissing rond de opwaardering van het Kanaal Bossuit-Kortrijk. Daar moet een voorkeursscenario worden uitgesproken over het tracé dat gevolgd zal worden om het kanaal te optimaliseren. 2

“Bedrijven geven ons steeds vaker aan gebruik te willen maken van de waterweg – zelfs bedrijven die op kilometers gelegen zijn van het kanaal. Ze willen gebruikmaken van multimodale manieren om hun transporten te organiseren. Alleen vormt de beperkte bereikbaarheid van het Kanaal Bossuit-Kortrijk al heel wat jaren een rem op de zogenaamde mobiliteitsswitch. Bedrijven staan klaar om te schakelen, alleen talmt de Vlaamse overheid met haar beslissing”, zegt Hans Boels. “Wanneer er morgen een schip op de Leie tegen de sluis van Sint-Baafsvijve zou varen en zware schade zou toebrengen, dan hebben de schepen op vandaag geen alternatieve vaarroute om bijvoorbeeld de bedrijven langs het Kanaal Roeselare-Leie te bereiken. Via het Kanaal Bossuit-Kortrijk zou dat wel het geval zijn. Bovendien zou een volwaardig kanaal ervoor zorgen dat schepen sneller en accurater op hun bestemming zouden zijn, wat niet alleen de betrouwbaarheid maar ook de veiligheid en het milieu ten goede komt”, besluit Boels.

Voka West-Vlaanderen vraagt dan ook met aandrang dat de Vlaamse Regering de knoop doorhakt zodat de regio, haar bedrijven en inwoners opnieuw plannen kunnen maken. De onzekerheid weegt zwaar op alle betrokken partijen.

Luchthaven is een onmiskenbare troef

Tot slot wijst Voka West-Vlaanderen erop dat er Zuid-West-Vlaanderen, naast het wegennet en de waterwegen, ook nog beschikt over de unieke troef van een luchthaven. “Wij zien de toekomst van onze Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem zeer positief tegemoet. We stellen vast dat de attractiviteit van zakenluchtvaart verder toeneemt en dat de sector ongelofelijk inzet op innovatie”, zegt Hans Boels. De luchtvaartindustrie is volop aan het innoveren waardoor de industrie een pak groener zal worden in de komende jaren.

“Fossiele brandstoffen worden steeds schoner en ook waterstof en elektrische vliegtuigen kennen hun ingang. Binnen afzienbare tijd verwachten we onder andere de eerste elektrische vliegtuigen – zogenaamde eVTOL’s – en zo verder op onze luchthaven. Daarmee zal de luchtvaart een boost krijgen, en met positieve gevolgen voor de buurt en het klimaat”, sluit Boels af. Hiermee is het duidelijk dat de Luchthaven Kortrijk-Wevelgem in de komende jaren een belangrijkere rol zal spelen in de internationale connectie van de regio. Deze groene connectie zal voor Zuid-West-Vlaanderen ongetwijfeld belangrijke troeven met zich meebrengen.

Innovatie zal onze regio niet alleen fysiek sneller en efficiënter connecteren. Ook de digitale evoluties zullen onze regio in staat stellen om in de toekomst te wedijveren met de rest van de wereld. Voka West-Vlaanderen pleit daarom voor een snelle realisatie van een stabiel 5G-netwerk in de regio.

Contactpersonen

Matthieu Marisse

Belangenbehartiging Midden- en Zuid-West-Vlaanderen

Bert Mons

Gedelegeerd bestuurder

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag