Hoe blijf je als designer relevant in een wereld waar technologie de regels herschrijft? De opkomst van artificiële intelligentie en geavanceerde technologie verandert niet alleen het werk van designers – het hertekent het hele vakgebied. Neem deel aan deze interactieve workshop en ontdek hoe strategisch design zich heruitvindt, en wat dit betekent voor creativiteit, innovatie én de menselijke factor in het ontwerpproces!
Wat mag je verwachten?
- Hoe AI de creatieve industrie democratiseert én specialiseert
- Praktijkcases van grote merken die AI inzetten voor branding, UX en productontwikkeling
- Design-niveaus volgens de theorie van Buchanan: van symboliek tot systemisch design
- Inspiratie over hoe jij als designer of organisatie strategisch kan meebewegen
- Afwisseling van praktijk en theorie
Programma
- Intro: Dutch Design vs. Design in Vlaanderen
- Ontwikkeling: design als vak – een korte geschiedenis, niveaus van design (Buchannan), eindigend bij nu en de opkomst van AI.
- Impact van AI-tools zoals Midjourney, DALLE en generatieve AI-processen op design.
- AI als democratiserende kracht in design: iedereen kan nu ontwerpen – wat betekent dat voor de rol van branding bureaus?
- Ethische en strategische overwegingen: hoe gebruiken bedrijven AI het best in designprocessen?
- Strategisch design – een nieuwe invulling en herwaardering van ons vak. Nu meer nodig dan ooit.
- Wrap-up
Voor wie?
Zaakvoerders en marketeers die willen begrijpen hoe technologie de creatieve sector beïnvloedt, en hoe je daarin het verschil blijft maken.
Spreker
Martijn Arts - CEO
Martijn Arts studeerde Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft. Tijdens zijn studie richtte hij in 1996 Zappwerk -creative web development op. 10 jaar lang werkte hij bij Zappwerk als designer, developer en later als adviseur. Zappwerk groeide naar 28 man en sloot zich in 2006 aan bij Total Design (toen Total Identity geheten). Naast zijn rol als strategy director, zat Martijn van 2006 tot heden in de directie, vanaf 1 januari 2025 als algemeen directeur. Op 31 januari 2023 werd Total Design overgenomen door Yuma N.V., een groep bedrijven met 600 man die digitale transformaties end-to-end verzorgen. Martijn zit in het bestuur van Yuma met ESG als verantwoordelijkheid.