Door een staking van de vakbonden tegen het regeringsbeleid ligt de luchthaven van Zaventem vandaag voor de vijfde keer dit jaar bijna volledig plat. “Naast de reputatieschade is er de economische schade: elke sluitingsdag van Brussels Airport kost de Belgische economie 25 miljoen euro”, zegt gedelegeerd bestuurder Kris Claes van Voka-KvK Vlaams-Brabant.
Naar aanleiding van de nationale vakbondsactie leggen heel wat werknemers van de luchthaven, onder meer de dienstverlener voor de veiligheid, vandaag het werk neer. Omdat de veiligheid daardoor niet kan worden gegarandeerd, vertrekken er geen passagiersvluchten. Van de 261 geplande aankomende vluchten op Brussels Airport worden er ook maar 103 uitgevoerd. Zo’n 19.000 aankomende passagiers zijn daar de dupe van.
Dit is al de vijfde staking dit jaar die de luchthaven van Zaventem volledig of gedeeltelijk platlegt.
“Dit moet stoppen, want internationaal staat ons land weer in zijn blootje. Als nationale en internationale hoofdstad moet Brussel het hele jaar door kunnen rekenen op een betrouwbare luchthaven met een continue dienstverlening." Kris Claes, gedelegeerd bestuurder Voka-KvK Vlaams-Brabant
Daarnaast is er de economische schade. “Die is bijzonder groot. Voor alle luchthaven- en luchtvaartbedrijven samen bedraagt die schade 25 miljoen euro per dag. De vijf stakingsdagen bij de tweede grootste economische pool van het land heeft onze economie dit jaar alleen al 125 miljoen euro gekost. Daarom pleiten we voor de invoering van een minimale dienstverlening. Die moet de luchthaven operationeel houden en een herhaling van dit rampvoorjaar te voorkomen.”
Voka-KvK Vlaams Brabant wijst erop dat het economische klimaat deze zoveelste staking kan missen als kiespijn.
“Onze economische groei, productiviteit en export staan onder druk, mede als gevolg van de geopolitieke onzekerheid. Daarnaast kampen onze bedrijven met hoge loon- en energiekosten, een strenge regelgeving en het gebrek aan ruimte. Deze onzekerheid leidt tot uitgestelde investeringen, besparingen en personeelsafslankingen”, Kris Claes
Onze economie dreigt dus in een vicieuze cirkel te belanden: minder groei leidt tot minder belastinginkomsten, minder investeringen en minder toekomstperspectief. “De structurele hervormingen waartegen de vakbonden blijven betogen, zijn urgenter dan ooit. In de plaats van de luchthaven voor de vijfde keer in een half jaar tijd plat te leggen en onze economie disproportioneel te treffen, is een constructieve houding op zijn plaats, in het belang van onze bedrijven en burgers. Genoeg is genoeg.”