Overslaan en naar de inhoud gaan

Heb jij een idee dat impact kan maken?

Wij geloven dat innovaties pas echt krachtig zijn als ze gedeeld worden. Daarom lanceren we, na een succesvolle eerste editie vorig jaar, opnieuw Matchmaking innovatie - een uniek traject voor ambitieuze bedrijven die klaar zijn om hun onderzoek of technologie te laten groeien en impact te maken. Of je nu een oplossing hebt ontwikkeld die duurzaamheid bevordert of werkt aan een baanbrekende technologie, met dit programma helpen wij jou om jouw verhaal scherp te krijgen, een netwerk van gelijkgestemde ondernemers op te bouwen en nieuwe kansen te ontdekken. 

Afbeelding met kleding, person, persoon, glimlach

Door AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.

Voor wie is matchmaking innovatie bedoeld?

Dit traject is voor jonge, vernieuwende bedrijven die actief zijn in technologie en innovatie. Of je nu een startup, scale-up of onderzoeksinstelling bent - als je klaar bent om jouw idee te pitchen en de juiste connecties te maken, dan is dit programma voor jou. 

Wat je kunt verwachten? (+ data en tijden)

Sessie 1: Individuele Intake

Onze experts nemen de tijd om jouw doelen te leren kennen. Tijdens een intakegesprek bespreken we jouw visie en geven we je meteen een voorproefje van wat je kunt verwachten.

Individueel in te plannen intakegesprek (online)

Sessie 2: Collectieve pitch-workshop (26 maart 2026)

Samen met andere vernieuwers leer je hoe je een sterke pitch opbouwt. Door storytelling en heldere communicatie geef je jouw idee de kracht die het verdient. Na de workshop krijg je enkele weken om jouw pitch verder aan te scherpen.

Een collectief opleidingsmoment om te pitchen (Vilvoorde)
16u-20u

Sessie 3: Individuele feedback (april 2026)

Je krijgt de kans om jouw pitch alvast voor ons team van Voka-begeleiders te presenteren. Hier krijg je direct feedback die je helpt om jouw verhaal te verbeteren en te versterken.

Een individuele test pitch - individueel in te plannen feedbackmoment (Leuven)

Sessie 4: Test-pitch voor andere deelnemers (18 mei 2026)

Voor de Innovation Day voorzien we nog een moment waarop we gezamenlijk samenkomen, zodat iedere deelnemer een test-pitch kan geven aan de andere deelnemers. Zo ben je helemaal klaar om jouw pitch te kunnen brengen, voordat je het presenteert aan een breed publiek. 

Gezamenlijke test pitch (Leuven)
16u-19u

Sessie 5: Innovation Day & Matchmaking event (2 juni 2026)

Dit is het moment waarop jouw idee echt gaat stralen. Voor een jury van experts én een publiek van ondernemers, krijg je de kans om jouw verhaal te pitchen. Dit evenement biedt waardevolle feedback en connecties met bedrijven die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. 

Als klap op de vuurpijl geven we zelfs twee prijzen weg, één voor ‘Beste Pitch’ en één voor ‘Meest innovatieve concept’.  Zowel de juryleden als het publiek kiezen voor elke prijs een winnaar. 

Innovation Day (Leuven)
16u-21u

Wat bereik je met dit traject?

  • Kun je jouw innovatie krachtig presenteren aan mogelijke partners en investeerders.
  • Heb je feedback van ervaren ondernemers en experts om jouw pitch te verfijnen.
  • Heb je connecties opgebouwd met ondernemers die jouw innovatie kunnen versterken, implementeren of verder helpen. 

Inhoud collectieve pitch workshop

Pitchen is spreken voor een publiek, maar niet alle public speaking is pitching. In deze interactieve workshop vertrekken we daarom eerst van de basis: waarop moet je echt letten wanneer je voor een groep mensen gaat spreken? Hoe stel je een krachtige, duidelijke boodschap samen en hoe breng je deze overtuigend over? En vooral: hoe doe je dit op een manier die voor jou comfortabel voelt en die voor het publiek authentiek overkomt?

Nadat we het ijs gebroken hebben en de basis erin zit, gaan we dieper in op pitching. Je krijgt een paar doeltreffende templates mee, enkele vaste kaders waarmee je het verhaal van je product of dienst en jezelf meer gericht kan vormgeven. Als deelnemer ga je, telkens na een korte uitleg, zelf aan de slag om alles direct in de praktijk om te zetten. De beste manier om iets te leren is tenslotte door het effectief zelf te doen. Hierbij wordt er telkens voldoende tijd uitgetrokken voor individuele feedback en bijkomende vragen.

Deze workshop is ideaal voor iedereen die wil groeien als spreker: of je nu beginner bent of al wat ervaring hebt en je presentatievaardigheden naar een hoger niveau wilt tillen. 

Belangrijkste leerdoelen

  • Kennismaken met verschillende strategieën om een doeltreffende pitch vorm te geven
  • Formuleren & verhelderen van een boodschap die aansluit bij je publiek
  • Hoe je jouw lichaam, ogen & stem kan leren gebruiken op een manier die voor jou werkt
  • Zelfvertrouwen ontwikkelen door praktijkgerichte oefeningen en feedback 

 

Workshop Timetable

 Duur
Openen sessie5 min
Kennismaking deelnemers10 min
Formuleren van je boodschap30 min
Pauze5 min
Pitching template 160 min
Pauze10 min
Spreken met impact30 min
Pauze5 min
Pitching template 260 min
Pauze10 min
'Laatste rondje' + Q&A15 min

Wat bereik je met dit traject?

  • Kun je jouw innovatie krachtig presenteren aan mogelijke partners en investeerders.
  • Heb je feedback van ervaren ondernemers en experts om jouw pitch te verfijnen.
  • Heb je connecties opgebouwd met ondernemers die jouw innovatie kunnen versterken, implementeren of verder helpen. 

Biografie Spreker(s)

De afgelopen 15 jaar heeft Thomas Blaye in verschillende rollen en sectoren gewerkt: van Business Transformation en IT-projectmanagement tot Operations en Analytics, van petrochemie tot e-commerce en recycling. Ongeveer de helft van die tijd bracht hij door in een startup bedrijf in Leuven.

Zo’n 8 jaar geleden werd Thomas daarnaast ook lid van Toastmasters International, een wereldwijde organisatie gericht op het ontwikkelen van communicatievaardigheden en leiderschap. Sindsdien was hij twee keer voorzitter van Toastmasters in Leuven, heeft hij bijna 100 speeches, presentaties en workshops gegeven, en evenveel mensen getraind en gecoacht in het spreken voor een publiek – voor o.a. KBC Start It Academy, Value Network, Slush’d Ghent, TEDxLeuven, KUL KiCK, PhD Society en YAR Vlaanderen.

Thomas heeft een diploma Oost-Aziatische studies van de KU Leuven en Supply Chain Management van MiT. Daarnaast is hij gecertificeerd NLP Practitioner en kok. Als Belg en Amerikaan heeft hij in de VS, België en China gewoond. Als hij niet ergens voor een publiek staat te spreken, brengt hij zijn tijd het liefst door met zijn drie kinderen of in de keuken.

 

Contactpersoon

Laurens Vanbets

Adviseur Digitalisatie & Innovatie

Adres

Voka KvK Vlaams-Brabant, kantoor Vilvoorde
Medialaan 26
1800 Vilvoorde

Wanneer

Prijs

Gratis

 

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Lees hier onze annulatievoorwaarden.

Contactpersoon

Laurens Vanbets

Adviseur Digitalisatie & Innovatie

Adres

Voka KvK Vlaams-Brabant, kantoor Vilvoorde
Medialaan 26
1800 Vilvoorde

Wanneer

Prijs

Gratis

 

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Lees hier onze annulatievoorwaarden.

Citymesh
Easi
Sylvester
Motionmakers
Unifiedpost Group partnerlogo
Akkodis
Bofidi
brussels airport
Propaganda
BMW Juma Leuven - Mechelen
ING
SDWorx
Premed