Overslaan en naar de inhoud gaan

Denk jij al na over de toekomst van jouw bedrijf, maar weet je niet waar te beginnen en stel je dit steeds uit? Wat gebeurt er met jou, de werknemers en het bedrijf na een eventuele overdracht?

Of je je nu proactief wil informeren of al actief op zoek bent naar een toekomstplan: een goede en tijdige voorbereiding is cruciaal! Met het Voka Transfer Readiness-traject bereid je jezelf en je bedrijf in een vertrouwelijke setting voor op de toekomst met een concreet plan van aanpak. 

Het is voor ondernemers lastig om hun weg te vinden in de complexe wereld van fusies en overnames (M&A). Ook financieel en emotioneel komen ondernemers verschillende drempels tegen in het kader van een toekomstige overname. Hierdoor wordt het onderwerp vaak aan de kant geschoven.

Een goede voorbereiding is cruciaal en kan best tijdig gestart worden. Transfer Readiness sensibiliseert en begeleidt je door het proces, zonder tijdsdruk, om jouw bedrijf (tijdig) verkoopklaar te maken.

Wat kan je verwachten?

  • Kennismaking met het overnamelandschap
  • Waardering van jouw bedrijf
  • Emotionele aspecten van het overlaten
  • Bijleren van mede ondernemers
  • Eén-op-één coaching
  • Voorbereiden en presenteren van je eigen actieplan

 

 

Waarom je dit niet mag missen

In een groep van 10 ondernemers met gemeenschappelijke uitdagingen werk je aan jouw concreet actieplan in een confidentieel kader. In dit traject staat ervaringsuitwisseling en leren van de groep en experten centraal. Je verdiept je in het overnamelandschap en denkt na over een eventuele overname of andere toekomstmogelijkheden. Jouw deelname wordt met de nodige discretie behandeld (bijv. geen vermelding op factuur).

Elke deelnemer krijgt een intakegesprek voor de start van het traject. Tijdens dit gesprek wordt er gepeild naar jouw specifieke situatie.

Programma

Kick-off sessie: 19 juni 2025, 09u-12u30
  • Kennismaking en strategie
  • Opdracht actieplan 
Tweedaagse dag 1: 9 oktober 2025, 09u-16u30
  • Overnamelandschap en drivers 
  • Strategische overwegingen voor een overdracht
  • Het proces van de overdracht en je bedrijf overdrachtsklaar maken
  • Organisatorische structuren, rollen en bevoegdheden
     
Tweedaagse dag 2: 10 oktober 2025, 09u-16u30
  • Boekenonderzoek en financiële aspecten van de overdracht
  • Je bedrijf waarderen en waardestuwers
     
Vervolgsessie 1: 27 november 2025, 13u-16u30
  • De fiscale en juridische aspecten
  • Due diligence en proces
     
Vervolgsessie 2: 22 januari 2026, 13u-16u30
  • De zoektocht naar de juiste koper
  • Emotionele aspecten van de overdracht
  • Praktijkcase
Slotsessie: 26 februari 2026, 18u-21u30

Presentaties actieplan

Contactpersoon

Sabrina Buntinx

Adviseur Ondernemerschap

Adres

Voka - KvK Vlaams-Brabant kantoor Leuven
Tiensevest 170
3000 Leuven

Wanneer

Prijs

Voka-leden: €1.200
Niet-leden: €1.440 

Overnachting (tweedaagse): €170,00

(excl. btw)

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Lees hier onze annulatievoorwaarden.
 

Contactpersoon

Sabrina Buntinx

Adviseur Ondernemerschap

Adres

Voka - KvK Vlaams-Brabant kantoor Leuven
Tiensevest 170
3000 Leuven

Wanneer

Prijs

Voka-leden: €1.200
Niet-leden: €1.440 

Overnachting (tweedaagse): €170,00

(excl. btw)

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Lees hier onze annulatievoorwaarden.