Mindset is het nieuwe goud, dat is de kernovertuiging van het Expertisecentrum Groeimindset. Een mindset is namelijk allesbepalend voor concreet gedrag op de werkplek. En dus ook de manier waarop er met verandering wordt omgegaan. Medewerkers met een groeimindset hebben bovendien een grotere organisatiebetrokkenheid. Ze zijn meer gefocust op een gemeenschappelijk doel en de rol van hun eigen potentieel daarin. Impact op het organisatieklimaat, is daarom impact op het bedrijfsresultaat.
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mindset een grote en directe impact heeft op concreet gedrag van mensen in organisaties. Vanuit dit kader leert men de groeimindset te stimuleren bij zichzelf en anderen (team en organisatie) om als hefboom te gebruiken bij diverse organisatievraagstukken op de werkvloer.
Hoe kan je een groeimindset stimuleren bij jezelf, anderen en in je team of organisatie? Hoe brengen we mensen van een statische naar een groeimindset en welke hefbomen kan je hiervoor gebruiken? Via concrete interventietechnieken (a.d.h.v. cases) gebeurt de transfer van het leren naar de werkplek. In deze training leert men behalve het theoretisch kader ook vooral praktische toepassingen, waardoor de organisatiebetrokkenheid, psychologische veiligheid en wendbaarheid vergroot.
Wat hebt je geleerd na dit traject?
- OP VLAK VAN COMMUNICATIE:
- Medewerkers effectief leren omgaan met kritiek.
- Meer open/transparante communicatie, geen persoonlijke feedback maar procesgerichte feedback.
- OP VLAK VAN ORGANISATIEBETROKKENGHEID:
- Meer organisatiebetrokkenheid.
- Meer organisatieperspectief.
- Grotere bijdrage aan de organisatiedoelen.
- OP VLAK VAN COPING:
- Meer ontspannen en doelmatig om kunnen gaan met nieuwe of onverwachte situaties.
- Medewerkers uit hun comfortzone kunnen halen.
- Meer volharding bij jezelf en/of medewerkers.
- Meer wendbaar en veerkrachtig kunnen zijn in moeilijke situatie.
- OP VLAK VAN LEREN:
- (nog) meer plezier kunnen beleven aan leren, ontwikkeling en groei.
- Meer kunnen focussen op het leren/sneller kunnen leren.
- OP VLAK VAN MENSELIJK (PSYCHOLOGISCH) FUNCTIONEREN:
- Meer bewustwording van eigen gedrag en van de ander.
- Meer zelfrealisatie, groei, gebalanceerd leven.
Doelgroep en voorkennis
Toekomstig leiderschap vereist enerzijds bewustwording en anderzijds het inzetten van tools om deze groeimindset te stimuleren. Hoe managen van de steeds complexere werkcontext, als we hier weinig aan kunnen veranderen? Hoe gaan medewerkers en leidinggevenden in de toekomst kunnen copen met deze complexiteit?
Deze training richt zich op leidinggevenden, ongeacht de grootte van het team en is toegankelijk voor bedrijven uit diverse sectoren. Je hebt (een eerste) ervaring als leidinggevende achter de rug en wil verder groeien in deze rol. Je bent bereid om te reflecteren en vanuit gerichte praktijk-cases aan de slag te gaan. Hierbij werk je tussen de trainingsdagen ook aan de groeigerichte acties via een persoonlijk actieplan (voor jou en je team).
Er is geen voorkennis vereist voor deze opleiding/dit traject
TRAININGSDAG 1: Introductie & Inspiratie:
DEEL 1
- Theoretisch, wetenschappelijk kader schetsen, vertaald naar praktische toepassingen in de werkcontext.
Vier wetenschappelijke basisprincipes:
- Maakbaarheid van het brein – breintraining
- Groeimindset
- Zelfdeterminatie – Motivatie
- Deliberate practice - Leerzone vs Presteerzone
DEEL 2
- Bewustwording en zelfonderzoek actuele groeimindset.
- Cirkeltechniek, progressiegerichte oefening in (persoonlijk) leiderschap.
TRAININGSDAG 2: Bewustwording & Basis interventietechnieken a.d.h.v. Toolbox Groeimindset:
DEEL 1
- Wat zijn groeigerichte (communicatie-) vaardigheden?
- Welke interventietechnieken kan ik hiervoor inzetten?
- Groeimindset als hefboom voor diverse organisatievraagstukken.
- Integratie & delen van groeigerichte interventies, in een cultuur van leren en ontwikkelen.
d.m.v. Serious Game rond Mindset: breinbewustwording - feedback/feedforward - inspiring movies - breinbrekers – groeikaarten
DEEL 2
- Groei-café, a.d.h.v. World Café-concept
- Good practices – lessons learned – opmaak (persoonlijk) actieplan
TRAININGSDAG 3: Verdieping (persoonlijk) leiderschap en communicatie:
DEEL 1
- Ik en mijn rol (als leidinggevende).
- Fouten zien als kansen om te leren en groeien.
- Effectief leren geven van en omgaan met kritiek.
DEEL 2
- Hoe bepalen geleverde prestaties het zelfbeeld?
- Kwaliteiten en verbeterpunten leren accepteren.
- Kernkwadranten van Ofman

Jouw docent
De wereld van de wetenschap introduceren op de werkvloer, dat is de ambitie van doorwinterd neuropsychologe Goedele Dirkx van het Expertisecentrum voor Groeimindset in Organisaties. Ze is gefascineerd door neuroplasticiteit en de praktische consequenties daarvan voor professionals en organisaties. “Wanneer ik op een betekenisvolle manier mensen in beweging kan brengen, geeft me dit enorm veel energie. Hierbij vind ik het steeds belangrijk om iedereen oprecht aandacht te geven en daarbij heel bewust praktische tips en tools aan te reiken, zodat men stapsgewijze groei kan realiseren. Als psychologe, loopbaan- en organisatiecoach kijk ik vooral met een open blik naar de mens, waarbij verandering een proces is en geen eindpunt, net zoals mijn persoonlijke ontwikkeling.”

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch
Manager Kameracademie I themanetwerken
Full bio of Laura Van Wijmeersch
