Duurzaamheid is een blijver. Klanten, medewerkers, regelgevers en uiteindelijk pure common sense maken het een onontbeerlijk element voor elke bedrijfsvoering. Gedurende deze opleiding zal je leren wat het is, wat de implicaties zijn voor maatschappij en je zaak en hoe ermee om te gaan.
De 3 USP's:
- Wetenschappelijke basis: geen algemene marketing praatjes, maar gefundeerde analyses en afleidingen
- Breed en tegelijkertijd diep: verschillende elementen worden overschouwd en er wordt ingezoomd op CO2-reductie
- Praktisch: waarop kan je inspelen om je zaak duurzamer te maken?
Wat heb ik als deelnemer geleerd als ik de les buiten wandel? Als toekomstgerichte bedrijfsleider of manager MOET je weten WAT het precies is, wat de GEVOLGEN (kunnen) zijn en HOE je je eigen zaak kunt herinrichten om daarop in te spelen en de concurrentie voor te zijn.
Doelstelling: deelnemers een fundamentele kennis en denkkader bieden over duurzaamheid en hefbomen aanleveren om concreet aan de slag te gaan.
Duur: 3 dagen
- Dag 1: Fundamentals of Sustainability = de wetenschappelijke basis; de maatschappelijke implicaties; de rol van business
- Dag 2: Driving your organisation to net zero = theoretische en praktische handvaten om de carbon footprint te meten en te verminderen
- Dag 3: Sustainable Business Model Design = gebruik maken van het Business Model Canvas om een duurzaam businessmodel (of onderdelen) te bedenken
Doelgroep: Deze opleiding richt zich tot alle bedrijfsleiders en managers die beseffen dat duurzaamheid een essentieel element is en zal blijven voor de bedrijfsvoering van de toekomst.
Voorkennis: Er is geen voorkennis over dit onderwerp vereist; enkel interesse en betrokkenheid en minimaal 5 jaar ervaring in management. Gedurende de opleiding wordt basiskennis aangeleverd en praktische handvaten waarmee je in je bedrijf aan de slag kunt.
- Julia Jadin is PhD. researcher in economics at the European Center for Advanced Research in Economics and Statistics (ECARES).
Her current research focuses on environmental economics, in particular carbon emissions.
Before that, she worked for a non-governmental organisation focusing on the conservation of coastal ecosystems in Mexico, and then as a consultant for Compass Lexecon. She is now back to the Université libre de Bruxelles because she is interested in providing academic output to support a sustainable economic transition. - Laurent Bouty passionate as an artist, number-oriented as a financier, process-oriented as an engineer and results-driven as a project manager, Laurent Bouty helps leading companies articulate, execute and present their Innovation and Marketing Strategies.
Founder of The Beyonders, a different kind of strategy and innovation boutique, he has a broad commercial experience (from Corporate Strategy to Marketing Communication) gained in multiple sectors like Telecommunication, Automotive, Advertising and Financial sectors.
He was the Academic Director of Innovation & Entrepreneurship and Digital Transformation & Business Analytics programs at Solvay Brussels School.
Area(s) of expertise: Marketing, Strategy, Innovation, Leadership, Digital Transformation, Analytics, Customer Experience, Customer Centricity
Sustainability is no longer optional but urgent. I will provide you with awareness about current sustainability challenges and give you the starting tools to become an actor of change within your organization.
Julia Jadin
Benieuwd naar onze andere topics?
Supply Chain, de bevoorradingsketen is zwaar op de proef gesteld de laatste paar jaar. Het is en blijft nochtans een bepalend element voor de rentabiliteit en succes van de onderneming. Deze opleiding zal het management van de supply chain als een strategisch wapen behandelen.
Meer info?
Digitaal is niet meer weg te denken uit de strategie en operations van elke organisatie. Het is tegelijkertijd een middel om efficiëntie te verhogen en een wapen waaruit concurrentieel voordeel kan geput worden. Deze opleiding zal derhalve de verschillende aspecten van de digitale transformatie van een onderneming verdiepen: van strategie naar digitale business transformatie en het belang van (het gebruik van) data daarbij.
Meer info?
Met dank aan onze partner Solvay Brussels School Economics & Management

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:
DV.O105507
Aantal opleidingsuren: 24 uren
Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.