In deze workshop staat het begrip Sales Force Effectiveness of Verkoopsefficiëntie centraal, dat tegenwoordig een essentieel onderdeel is geworden van commerciële organisaties. Hoe efficiënter je verkooporganisatie functioneert, hoe beter je resultaten zullen zijn. Tijdens de workshop worden de verschillende elementen die van invloed zijn op de efficiëntie van de verkooporganisatie onder de loep genomen. De workshop is gebaseerd op de 9 cruciale elementen die bepalend zijn voor het optimaal functioneren van commerciële organisaties.
Als deelnemer aan de workshop ontvang je een uitgebreid en gepersonaliseerd score rapport dat de efficiëntie van je organisatie in kaart brengt. Dit rapport wordt aangevuld met concrete actiepunten op zowel korte als lange termijn. Daarnaast ontvang je pragmatische tips en quick wins waarmee je de efficiëntie van je organisatie kunt verhogen. Door deze actiepunten en tips te implementeren, kun je een competitief voordeel opbouwen en de prestaties van je verkooporganisatie verbeteren.
De workshop biedt een waardevolle gelegenheid om inzicht te krijgen in de efficiëntie van je verkooporganisatie en om concrete stappen te zetten naar verbetering. Het uiteindelijke doel is om de prestaties van je verkooporganisatie te optimaliseren en een concurrentievoordeel te behalen.
- Module 1: Inleiding tot Sales Force Effectiviteit (SFE) en de rol van sales management
- Module 2: Klantenprofiel & segmentatie.
Concept klantenportfolio matrix
Markttrends
Ideaal klantenprofiel. - Module 3: Targeting.
Portfoliomodellen opstellen.
BCG vs McKinsey - Module 4: Optimalisatie van je resources.
Hoe groot moet mijn verkoopploeg zijn: het RE- model.
Aantal bezoeken en frequentie
Impact Productlevenscyclus - Module 5: Gebiedsindeling.
Concentratie-analyses
Workload analyses - Module 6: Call planning
Wat is een ideaal ‘contacten’ plan.
Directe en indirecte promotie.
Jaarplanning - Module 7: Kwaliteit verkoopbezoek.
Hoe meet ik de kwaliteit van het verkoopbezoek?
Hoe kan ik de kwaliteit verhogen?
Hoe efficiënt communiceren onze verkopers? - Module 8: Recrutering & opleiding.
Profielbepaling van de kandidaat
Jobbeschrijvingen: hoe, wat, wanneer.
Recruteringskanalen en processen,
Opleiding en coaching - Module 9: Motivatieplannen
Enkele vuistregels
Voorbeelden. - Module 10: Performance Management.
Meten is weten: wat, waarom en hoe gebruiken?
Reporting: tools & templates
Resultaatbrengers versus resultaatmeters
Performance cultuur. - Module 11: Actieplan
Feedback, leerpunten en actieplan
Managementprofielen, eigenaars/ ondernemers. Iedereen die verder wil evolueren in sales skills en sales processen met een blijvende impact.
Er enige ervaring gewenst in een commerciële functie
Peter Tans - Managing Partner Valueselling BV
Hij heeft een uitgebreide carrière in verkoop, verkoopmanagement en algemeen management in de farma-, industrie- en bouwsector. Voor Valueselling heeft hij reeds aan verschillende internationale en lokale klantprojecten gewerkt en heeft hij diverse sales boeken geschreven (Let's boost your business, Het Grote Verkoopboek, de Valueselling Toolkit).