Skip to main content
Map
Voka Opleiding

Masterclass Sales: Customer profiling and segmentation

Marketing & Sales

Tijdens deze workshop maak je intensief gebruik van de CPS-tool (Customer Profiling & Segmentation tool) of de Klantenportfolio matrix. Deze tool helpt je bij het identificeren van de prioriteit van je accounts en optimaliseert je verkoopinspanningen op basis van een consistente en meetbare aanpak. Hierbij wordt rekening gehouden met twee dimensies: de aantrekkelijkheid van de klant en de concurrentiepositie.

In de workshop ga je aan de slag met je eigen klantenbasis. Door de CPS-tool toe te passen, krijg je inzicht in de verschillende klantsegmenten en kun je de juiste strategie per segment bepalen. Hierdoor kun je je verkoopinspanningen op de meest efficiënte manier inzetten. Je leert hoe je je klanten kunt categoriseren op basis van hun waarde en potentieel, en hoe je vervolgens de juiste aanpak kunt bepalen om de relaties met deze klanten te versterken.

Het resultaat van de workshop is een optimaal plan met de juiste strategie voor elk klantsegment. Dit stelt je in staat om je verkoopinspanningen gerichter en effectiever te richten, en om je klantrelaties te optimaliseren. Door gebruik te maken van de CPS-tool kun je de groeikansen in je klantenbestand identificeren en benutten, terwijl je tegelijkertijd de juiste aandacht besteedt aan de meest waardevolle klanten.

Programma
  • Module 1: Wie is je ideale klant?
    Beschrijving van de ideale klant
    Matching onze producten met de ideale klant
    Oefening ideaal klantenprofiel en SWOTCA anlayse
  • Module 2: Account Portfolio matrix
    Twee dimensies: aantrekkelijkheid en competitieve positie
    Welke criteria zijn bepalend?
    Objectiveren en kwantificeren van beslissingscriteria
    Beoordelings- en scoring van de klantenbasis
  • Module 3: Scoren van de klantenbasis
    Beoordelings- en scoringsysteem
    Toepassing op de eigen klantenbasis
  • Module 4: ‘Go to market’ plan
    Sales leadership REC model
    Sales strategie als gevolg van het portfolio model
    Toewijzing van de beschikbare middelen
    Oefeningen en presentaties
  • Module 5: Actieplan
    Feedback, leerpunten en actieplan
Doelgroep en voorkennis

Managementprofielen, eigenaars/ ondernemers. Iedereen die verder wil evolueren in sales skills en sales processen met een blijvende impact.

Er enige ervaring gewenst in een commerciële functie 

Docent

Peter Tans - Managing Partner Valueselling BV
Hij heeft een uitgebreide carrière in verkoop, verkoopmanagement en algemeen management in de farma-, industrie- en bouwsector. Voor Valueselling heeft hij reeds aan verschillende internationale en lokale klantprojecten gewerkt en heeft hij diverse sales boeken geschreven (Let's boost your business, Het Grote Verkoopboek, de Valueselling Toolkit).

Vind alle opleidingen via www.voka.be/opleidingen-limburg

Contactpersonen

Sofie Olyslaegers

Coördinator Talent

Bea Vanmeert

Projectmedewerker talent

Adres

T2-campus
Thor Park 8040
3600 Genk

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 480,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 720,00 excl. btw

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.