Deze uitgebreide opleiding biedt een praktische handleiding, inzichten, tips en strategieën voor het opzetten, beheren en ontwikkelen van een succesvol B2B distributienetwerk. Het programma is gebaseerd op het boek "The Channel Whisperer, how to recruit, manage and develop your distributors" van docent Paul Sysmans, waardoor je kunt profiteren van bewezen methoden en expertise.
Als deelnemer aan de opleiding krijg je de kennis en tools die je nodig hebt om je distributienetwerk te optimaliseren en te laten groeien. Je leert effectieve strategieën om hoogwaardige distributeurs aan te trekken, meetbare doelen te stellen, je partners te motiveren en de samenwerking te verbeteren.
De benadering is praktisch en resultaatgericht, zodat je direct na de opleiding concrete stappen kunt zetten en tastbare resultaten kunt behalen. Je krijgt een krachtig draaiboek met essentiële templates waarmee je nieuwe distributeurs kunt aantrekken en effectief kunt managen.
Daarnaast leer je je huidige distributienetwerk kritisch te analyseren en te sturen naar betere resultaten. Je wordt je ervan bewust dat het vergroten van de prestaties van je distributeurs grotendeels in jouw handen ligt, en je krijgt de tools en inzichten om dit succesvol aan te pakken.
Kortom, na het volgen van deze opleiding ben je uitgerust met de kennis, vaardigheden en strategieën om je distributienetwerk te optimaliseren, succesvolle distributeurs aan te trekken en te managen, en de prestaties van je distributienetwerk naar een hoger niveau te tillen.
De opleiding is volledig gericht vanuit een rijke praktijkervaring. Het is meer dan een standaard opleiding rond verkooptechnieken. Bovendien is er ook voldoende ruimte voor eigen ervaringen van de deelnemers.
Onderstaande topics komen onder andere aan bod:
- Business planning, de fundering voor goed distributor management
- Gaan we voor directe of indirecte distributie?
- Distribution Manager, een moeilijker vak dan je denkt
- Het profiel van de ideale distributeur
- Hoe en waar vind je dan die distributeurs?
- Distributor agreement, ja of nee en wat staat er best in?
- Value proposition, maar wat zit er in voor de distributeur?
- De strijd voor “share of mind”
- Hoe bepaal je best de pricing aan je distributeurs?
- Hoe doelstellingen formulieren en opvolgen aan distributeurs
- Hoe channel conflicten managen
- Het stopzetten van overeenkomsten
- Bespreking van jouw specifieke cases
Na afloop heb je een sterk draaiboek voorzien van de nodige templates om nieuwe en meer succesvolle distributeurs aan te trekken en te managen. Je zal in staat zijn om ook je eigen distributienetwerk meer kritisch aan te sturen en naar hogere resultaten te leiden.
De opleiding richt zich op alle sales- marketing managers of medewerkers die werken aan de uitbouw van een (inter)nationaal distributeuren netwerk of minder tevreden zijn over de performantie van hun huidige netwerk.
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Paul Sysmans, zaakvoerder Sysmans Consulting
Ondanks de titel van “consultant” is Paul Sysmans alles behalve een academicus. Hij is op de eerste plaats een praktijkmens met enkele decennia ervaring in internationale sales en marketing. Hij werkte voor zowel grote multinationals als Agfa, Kodak en meer recent Materialise, maar sinds 2003 vooral op zelfstandige basis voor KMO’s en scale-up bedrijven die exponentiële groei ambiëren. Zijn opdrachtgevers bevonden zicht naast België oa in Israël, USA, Nederland en Zuid-Korea. Maar zijn opdrachten hielden vrijwel steeds een wereldwijde verantwoordelijkheid in. Ook zijn functies varieerden van sales director, marketing director tot CEO van diverse bedrijven.
Hiernaast is Paul Sysmans ook nog Partner bij iExecutives, een gereputeerde coöperatieve van interim managers, zit hij in klein aantal adviesraden en deelt hij regelmatig zijn praktijkervaring via opleidingssessies als deze.
Erkenningsnummer KMO-portefeuille:
DV.O105507
Aantal opleidingsuren: 7 uren
Thema: Internationalisering
Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Opgelet: bedrijf inschrijving = bedrijf factuur = bedrijf aanvraag KMO-portefeuille. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.