Een correcte documentenflow in internationale verkoop van goederen kan tijd en geld besparen. Laat je dan niet verrassen door de stortvloed aan documenten. Hou een goed overzicht over welke belangrijke administratieve stappen je moet ondernemen bij internationale handel. Dankzij een correcte documentenflow vermijd je problemen (o.a. op het vlak van btw en douane) én mogelijke kosten achteraf.
Tijdens deze opleiding werk je rond een aantal voorbeeldtransacties en leer je hoe je een efficiënte documentenfollow-up organiseert.
In deze opleiding leer je alles over:
Incoterms® 2020 en waarom die zo belangrijk zijn
Wanneer gebruik je een CMR, Air Way Bill en een B/L?
Douanedocumenten: Hoe gebruik je die correct en hoe kom je aan de juiste info?
Welke veranderingen brengt de nieuwe douanewetgeving teweeg?
Het bewijs van de btw-vrijstelling door export of intracommunautaire handel
Goederencode (GS- of HS-code)
Douanewaarde, -aangifte, -vertegenwoordiger en douanevergunningen
Het bewijs van preferentiële/niet-preferentiële oorsprong van je goederen
Certificaten die nodig zijn bij import en/of export
Risico’s in internationale handel
De verzekering van je goederen
Een correcte betaling van je goederen
Tips & tricks
Wat heb je geleerd na deze opleiding?
Het correct toepassen van de incoterms 2020
Het lezen van de vervoerdocumenten
Het bewust zijn van de verantwoordelijkheid in verband met het opstellen van douanedocumenten
Het correct toepassen van de oorsprongsregels door het aanleveren van het juiste document of Het de correcte vermelding toepassen op de factuur
Risico’s kunnen inschatten bij verschillende betalingsmethodes
Het gebruiken van verschillende website om de juiste goederencodes op te zoeken en toe te passen
Hoe en wanneer je goederen kan verzekeren
Doelgroep en voorkennis
Verantwoordelijken en medewerkers van afdelingen:
export
transport
logistiek
aan- en verkoop
boekhouding.
Er is geen voorkennis vereist voor deze opleiding/dit traject maar enige ervaring is zeker een pluspunt
Gemiddelde evaluatiescore: 82%
Jouw docent
Lieve Lombaert, bestuurder LOVA Consultants BV.
Master in de toegepaste economische wetenschappen en Master logistiek management.
Sinds 1987 docent aan de VIVES, hogeschool departement Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, afstudeerrichting Supply Chain Management. De cursussen Internationale handelstechnieken, supply chain, wegvervoer, binnenvaart, zeevervoer, luchtvracht, douane, goederen- en aansprakelijkheidsverzekering, …
Sinds 2011 bestuurder van LOVA Consultants BV en verstrekt advies in verband met internationale handelstechnieken, incoterms, vervoerdocumenten enz.
Mede auteur van het handboek ‘Internationale handels- en betalingstechnieken’ die uitgegeven is bij Van Inn.