Design Thinking niets voor jou? Think again! De term lijkt misschien ver van je bed, maar eigenlijk gaat het om krachtige en praktische tools die je onderneming helpen innoveren. Welke die zijn en hoe je ze toepast, leer je in deze opleiding.
Ben jij de ondernemer die open staat voor nieuwe managementtechnieken en creatieve tools? Dan is deze opleiding Business Design Thinking zeker iets voor jou.
Waarom Design Thinking?
Ondernemers stemmen hun ontwikkelingen onvoldoende af op de noden en behoeften van hun organisatie, de markt en de gebruikers in een snel veranderende wereld. En dus...
- 50% van de innovaties sterven stille dood
- 25% van de digitale transformatietrajecten falen
- 95% van de mislukte innovaties, sterven in de ontwikkelingsfase
Inhoud van deze opleiding
Je leert om innovatie en transformatie in jouw organisatie aan te pakken volgens het double diamond model. Voor elke fase in het innovatie- of transformatietraject krijg je een aantal heel praktische tools aangereikt waarmee je onmiddellijk aan de slag kan.
FRAME & UNDERSTAND
We zoomen kort in op innovatie en de soorten innovatie. Welke innovaties zijn de meest succesvolle zowel op de korte als lange termijn.
Je leert om een project (strategisch) in de steigers te zetten. In deze fase wordt het project gedefinieerd. Wat is de ambitie ? Wat zijn de verwachtingen? Wie zijn de belangrijkste stakeholders en gebruikers? Wat zijn hun noden?
In deze fase gaan we dieper in op de voornaamste trends en reiken we tools aan om deze trends te analyseren en de impact ervan voor het bedrijf of organisatie te bepalen.
Tools die in deze fase aan bod komen:
- Scoping
- Trendanalyse & impact
- Questionstorming: onderzoeksvraag definiëren
- Customer & user questioning (verschillende hands-on methodes)
- User journey
CREATE & DELIVER
In deze fase leer je om op allerlei manieren te brainstormen naar oplossingen. Al prototypend worden verschillende richtingen getest op haalbaarheid, wenselijkheid en economische relevantie. Een idee wordt een Minimum Viable Product of een Minimum Viable Experience.
Tot slot leer je om het project te enten op een geschikt businessmodel.
Tools die in deze fase aan bod komen zijn:
- Ideation (o.a. link trends)
- Prototyping
- Pitching
- Business Model Canvas innovation
- Iteration
De coach
Karine Appeltans is Lector Innovatie en Design Thinking aan de UCLL Leuven en coördineert daar ook het UCLL International InnovationLab. Ze heeft een brede expertise in Innovatie, Design Thinking, Consumer Trends, Route to market, Channel Development, Retail Management, Supply Chain Management door functies in Marketing, Sales, Procurement en dit binnen KMO’s en internationale bedrijven.

Karine Appeltans
Voor wie is deze opleiding?
Deze opleiding is zeer geschikt voor bedrijfsleiders, innovatiemanagers, R&D-managers, alle managers in een organisatie of kmo maar ook voor zelfstandige consultants die bedrijven begeleiden bij hun transformatie en innovatie.
In samenwerking met: