Skip to main content
  • Nieuws
  • "Zwitserland gidsland voor Duaal Leren"

"Zwitserland gidsland voor Duaal Leren"

  • 18/09/2018

Op 18 september organiseerde Voka samen met de Zwitserse ambassade, het departement Onderwijs & Vorming en de Zwitserse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg een interactieve workshop over het Zwitserse systeem van duaal leren. Aangezien het duaal leren in Vlaanderen nog in haar kinderschoenen staat, zijn er veel lessen te trekken uit hun decennialange ervaring.

In Zwitserland kiest bijna 65% van de leerlingen hoger secundair onderwijs voor Hilde Crevits bij Vokaeen duale opleiding. Hiervoor kunnen ze kiezen uit meer dan 230 beroepen in verschillende domeinen. Ook in het hoger onderwijs en zelfs aan de universiteit kan er gekozen worden voor een duale opleiding. De populariteit van het systeem is onder meer te danken aan een goed uitgebouwd systeem van carrièrebegeleiding waarbij de jongeren intensieve begeleiding krijgen over alle mogelijke beroepsopleidingen en bijhorende mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Zwitserland slaagt er bovendien in om voldoende leerkrachten aan te trekken en te behouden in het beroepsonderwijs door hen parttime regelingen aan te bieden waar ze een deel van hun tijd doorbrengen in het bedrijfsleven. Hierdoor houden ze tegelijkertijd hun skills ook up-to-date. Op het einde van een duale opleiding wordt er per beroep een centraal examen georganiseerd dat ervoor zorgt dat alle afgestudeerden aan dezelfde standaarden voldoen. Het bedrijfsleven speelt ten slotte een leidende rol in het bepalen van het aanbod en de invulling van de opleidingen.

“Belangrijke lessen uit Zwitserland,” aldus Niko Demeester, secretaris-generaal van Voka. “We zien dat er heel wat interesse is van zowel het bedrijfsleven als het onderwijs in het nieuwe duaal leren. In de toekomst moet duaal leren een échte volwaardige leerweg zijn in ons onderwijs. We rekenen erop dat ook de volgende Vlaamse regering blijft werk maken van het duaal leren. Ook de leerkrachten hebben hier een cruciale rol in. Het Zwitsers voorbeeld toont aan dat leerkrachten vaak de beste ambassadeurs zijn van het systeem. Dit moeten we zeker meenemen in de uitrol van het Vlaams systeem.”

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Vlaanderen kiest voluit voor duaal leren. Dit schooljaar zetten 186 scholen hun schouders hieronder. In totaal bieden ze zo 50 studierichtingen meer dan 440 keer aan. Een succes. In Zwitserland is duaal leren al langer ingeburgerd. Deze studiedag is dan ook interessant om goede praktijken te delen. Het toont nogmaals aan dat duaal leren alleen maar kan slagen als onderwijs en bedrijven de handen in elkaar slaan om zo een kwaliteitsvolle leerweg uit te bouwen waar jongeren met volle overtuiging en goesting voor kiezen.

Lessons Learned:

  1. Two-thirds of all young people enrol in dual education. There are around 230 professions to choose from. Dual learning forms the basis for lifelong learning and can lead to the most prestigious and best paying jobs in Switzerland.
  2. The permeability is high. Learners may pursue more advanced education, switch from vocational pathways to general pathways and later change the course of their working lives with relative ease. There are dual education options at all levels, even at university.
  3. The dual system is company-driven. The direct link with the labour market is one of the main reasons why Switzerland has one of the lowest youth unemployment rates in Europe.
  4. Apprenticeships are financially beneficial for companies. The productive output of learners exceeds the gross costs of their training.
  5. Dual learning is one of the most appropriate means of achieving successful integration and it facilitates the integration of migrants on the labour market.
  6. The high quality is ensured by a strong partnership and distribution of training content across different learning locations: the schools, the companies and in some cases sectoral training centres.
  7. Federal examinations guarantee the same quality and competences across all learners.

Powered by flickr embed.

Tom Demeyer - Woordvoerder Voka - tom.demeyer@voka.be - 0472 84 15 99 

Contactpersoon

IMU - btonic
IMU salesforce
VZW - eATA 2021
VZW - DigiChambers 2021
VZW - Take The Lead
ING
SD  Worx