Skip to main content
  • Nieuws
  • Zussen van sprankelend Double Dutch veroveren ons land vanuit Londen

Zussen van sprankelend Double Dutch veroveren ons land vanuit Londen

Double Dutch
  • 04/05/2022

Zussen van sprankelend Double Dutch veroveren ons land vanuit Londen

Tweelingzussen Joyce en Raissa de Haas (31) startten in 2016 in Londen hun bedrijfje Double Dutch. Sindsdien brachten ze al elf smaken uit van Double Dutch Drinks, frisdranken initieel ontworpen om te mengen met alcoholische dranken. Ondertussen zijn die al verkrijgbaar in 40 landen. Naast chique hotelketens ontdekten ook royals, van the Queen tot koningin Maxima, de tonics van de Belgische zussen met Nederlandse roots. Op 2 juni zijn ze de centrale gasten op Zakenvrouwen.

Speaking double Dutch

‘Speaking double Dutch’ betekent zoveel als met een dubbele tong spreken of onbegrijpelijk brabbelen, na te veel drank bijvoorbeeld. Zussen Joyce en Raissa de Haas zijn bovendien een Nederlandse tweeling. Voor hun onderneming zijn er dus maar weinig betere namen denkbaar dan Double Dutch. En dat gooit de laatste jaren hoge ogen, al nam het van in het begin al een vliegende start. Alles begon met een uit de hand gelopen hobby uit de studententijd van de zusjes de Haas. Aan de universiteit maakte de tweeling al volop siropen en mixers – specifieke frisdranken om te combineren met sterke drank - voor kotfeestjes. ‘We hadden een deal met onze kotgenoten dat zij de gin en de vodka kochten en dat wij voor de mixers zorgden’, vertelt Joyce. ‘Het maken van onze eigen drankjes is begonnen uit de frustratie dat het gamma sterke dranken op de markt alsmaar toenam en experimenteler werd, maar dat het aanbod aan additionele frisdranken mager bleef. Bovendien maskeerden die soft & energy drinks de smaak van de sterke drank.’

Pad naar succes

De zussen merkten dat hun drankjes aansloegen en besloten een duidelijk pad naar succes te volgen. Na hun studies Bedrijfskunde en Economie aan de Universiteit Antwerpen, met specialisatie Financiering, volgde een tweede masteropleiding in Technology Entrepreneurship in Londen, specifiek gericht op het opzetten van een start-up. De zussen schreven hun dissertatie over de ginhype van dat moment en een nieuw type mixer. Op het einde van het academiejaar wonnen ze daarmee de UCL Bright Ideas Award voor meestbelovende start-up. ‘Die award opende heel wat deuren’, vertelt Raissa. ‘Ze leverde ons 10.000 pond prijzengeld op, een jaar gratis kantoorruimte en een mentor die ons hielp bij de oprichting van ons bedrijf, verzekeringen, patenten, enzovoort.’

Foodpairing aan de basis

Aanvankelijk hadden de zussen twee soorten mixers in portefeuille, maar ondertussen is het assortiment al uitgebreid met negen extra smaken. Die zijn geïnspireerd door foodpairing en dus allesbehalve nattevingerwerk. ‘Een voedingstechnoloog uit Londen bracht ons op die piste’, vertelt Raissa. ‘Foodpairing is een techniek die de chemische componenten zoekt die sterke dranken gemeenschappelijk hebben met andere ingrediënten. De essentie is om verschillende voedingsstoffen die dezelfde intrinsieke eigenschappen hebben, met elkaar te combineren om zo unieke en contra-intuïtieve smaakcombinaties te creëren. Die foodpairingtechnieken versterken de smaak van de sterke drank in plaats van die te verhullen. We hebben er meer dan een half jaar over gedaan om de eerste perfecte smaken te vinden, samen met een team van chemici en mixologists.’

‘Meer en meer mensen drinken tegenwoordig onze drankjes zónder alcohol’, merkt Joyce op. ‘Minder drinken is een trend van de laatste vijf jaar en daar past Double Dutch perfect in: een volwassen, niet te zoete drank als tegengewicht voor al die mierzoete, ongezonde frisdranken. Een kwart van de consumptie van onze drankjes gebeurt ondertussen al zonder alcohol.’

Double Dutch Drinks

We hebben er meer dan een half jaar over gedaan om de eerste perfecte smaken te vinden, samen met chemici en mixologists.

Joyce en Raissa de Haas

Thuismarkt België

Momenteel is de uitvalsbasis van Double Dutch nog het Verenigd Koninkrijk en exporteren de zussen van daaruit naar 40 landen. Maar het is hun ambitie om van de Benelux hun tweede thuismarkt te maken. ‘De Benelux was lang een vrij moeilijke markt’, vertelt Joyce. ‘Ondertussen hebben we in PepsiCo en de familie Heineken twee belangrijke distributiepartners gevonden die de verkoop van onze drankjes de komende jaren mee ondersteunen en lanceren op de Belgische en de Nederlandse markt. Michel en Charlene Heineken zijn zelfs voor 15% aandeelhouder in Double Dutch. We willen ons nu vooral op de Benelux richten en onze aanwezigheid in de 40 landen bestendigen en uitbouwen, vooraleer we nieuwe oorden verkennen.’

Jonge Wolven overleven corona

Nog een actie die de zussen geen windeieren gelegd heeft, is hun deelname in 2020 aan het VTM-programma ‘Jonge Wolven’. Dat volgde inspirerende jonge ondernemers in hun 'work hard, play hard'-modus. ‘We stonden aanvankelijk erg sceptisch tegenover deelname’, vertelt Joyce. ‘Maar met wat het ons opgeleverd heeft, zouden we het zó opnieuw doen.’ ‘Het programma heeft ons in eigen land naamsbekendheid en heel wat goeie business opgeleverd’, vult Raissa aan. ‘Veel horecazaken en supermarkten wilden met ons samenwerken.’

En zelfs de coronacrisis kon Double Dutch niet stoppen. Waar concurrenten moesten fuseren om het hoofd boven water te houden, ging het de zussen voor de wind. ‘Toen de horeca dichtging, vreesden we een complete ramp. Want het merendeel van onze omzet kwam uit die hoek’, geeft Raissa aan. Snel schakelen was dus de boodschap. ‘Op 10 maart ging het Verenigd Koninkrijk op slot. Op vier dagen tijd heeft ons marketingteam dan een webshop gebouwd, zodat we ons konden toeleggen op retail en e-commerce. Dat was onze redding’, geeft Joyce mee.

Forbes & the Queen

In 2020 plaatste het Amerikaanse magazine Forbes de zussen in zijn prestigieuze 30 under 30 Europe-lijst, met jonge ondernemers om in de gaten te houden. ‘Dat was een superleuk moment waar we trots op zijn’, zegt Joyce. ‘We werden uitgenodigd in Detroit voor een conferentie met de andere 29 ondernemers. Dat was een erg inspirerende omgeving die heel wat contacten opleverde. Onze plek op die lijst heeft ons ook erg geholpen bij onderhandelingen met Amerikaanse investeerders en financiële instellingen.’

Double Dutch schopte het zelfs tot hofleverancier van Buckingham Palace en serveerde zijn tonics op tal van koninklijke aangelegenheden, tot en met een tasting met koning Willem-Alexander en koningin Maxima. ‘Het Nederlandse koningspaar kwam vorig jaar naar Engeland om met vijf invloedrijke Nederlandse bedrijven te spreken over de gevolgen van de Brexit. Wij waren een van hen’, vertelt Raissa. ‘De Brexit heeft voor ons een grotere impact gehad dan de coronacrisis, maar daar konden we ons al van in 2016 op voorbereiden. We hebben toen beslist om ons bedrijf met logistieke hub in Engeland te houden en tegelijkertijd een Belgische dochteronderneming op te richten. In de Antwerpse haven hebben we ook een magazijn, zodat onze Europese distributie vanuit België kan verlopen. Momenteel hebben we meer last van de hoge olieprijzen en de vertraagde levertijden door een tekort aan chauffeurs.’

Double Dutch Drinks

2 miljoen per maand

Momenteel produceren de zussen 2 miljoen flesjes Double Dutch per maand, het doel is om binnen twee jaar naar 10 miljoen flesjes maandelijks te gaan. ‘In april gaan we toeren in de Verenigde Staten en in de zomer lanceren we nog een extra smaak’, geeft Raissa aan. ‘Als we iets geleerd hebben van ons avontuur, dan is het dat out of the box denken soms stevig kan helpen’, aldus Joyce, ‘en dat sociale media de ideale kanalen zijn om nieuwe leveranciers en klanten van overal ter wereld aan te trekken.’

De zussen zijn blij dat er tegenwoordig zoveel initiatieven genomen worden om jong en vooral ook vrouwelijk talent te helpen een onderneming op te starten. Aan jonge ondernemers zouden ze willen adviseren om gewoon zo snel mogelijk te beginnen en niet te veel te willen perfectioneren zonder te lanceren. ‘Gewoon doen, met trial-and-error. Leer een nee accepteren om daarna weer door te gaan. En laat je omringen door ervaren rotten in het vak.’

Meer info: www.doubledutchdrinks.com

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende

Artikel uit publicatie