Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Zondigen zonder zonde - de lancering van koekjesmerk Cheatah

Zondigen zonder zonde - de lancering van koekjesmerk Cheatah

  • 24/05/2023

Je krijgt maar een kans om je product in de markt te zetten. Met deze gedachte in het achterhoofd bedacht diabetespatiënte en verpleegster Helga Walschot samen met een branding bureau een heel concept rond haar “guilt free cheats”: de Cheatah koekjes.  

Toch een gezond tussendoortje vinden als diabetespatiënt, dat blijkt niet zo’n gemakkelijke opdracht. Dit ondervond verpleegster Helga Walschot. Drie jaar geleden kreeg ze de diagnose diabetes type 1. 

“Als diabetespatiënt is het belangrijk om je suikergebruik binnen de perken te houden, zodat je minder insuline moet spuiten. Dat kan door glutenvrij(er) en koolhydratenarm te eten. Alleen zijn producten die aan die voorwaarden voordoen moeilijk te vinden in de Belgische markt. Ik begon dus zelf koekjes te bakken. Fijn natuurlijk, maar vooral tijdrovend, zeker als je werkt en een gezin hebt met twee kinderen. Ik wou dus ook eens een koekje uit de kast kunnen halen dat ik wel mocht eten. Dus bracht ik ze zelf op de markt.”  

cheatah

Product correct in de markt zetten  

Een samenwerking met een branding bureau vond Helga een must, omdat je maar één kans krijgt om een product goed in de markt te zetten. “Het is ook zeer belangrijk om je doelgroep te bepalen en om meteen ook op een goede manier te communiceren over je product. Als ondernemer ben je uiteraard zelf overtuigd van het belang van je product voor de maatschappij, maar je mogelijke klanten moeten dat ook worden. Zeker als je weet dat 6 mensen op de 100 de diagnose diabetes krijgen, al dan niet op later leeftijd, en dat het aanbod aan suikerarme producten in België nog in zijn kinderschoenen staat. Mensen beseffen vaak niet hoeveel suiker ze per dag eten. Of je nu ziek bent of niet, daar bewust van zijn is sowieso al een goede eerste stap naar een gezonder leven.”   

Het recept voor de koekjes ontwikkelde Helga samen met een voedingslabo. Houbaarheidsdatum, ingrediënten, vorm en smaak, aan alles werd gedacht. Eens het koekje op papier goed beschreven stond, kon de productie starten. “Het brandingbureau ontwikkelde ook een logo, dat ik dan aan verschillende mensen heb voorgelegd. Het moest een herkenbaar, maar ook speels logo worden, zodat ouders die suikerarme koekjes willen aanbieden aan hun kinderen er ook door gecharmeerd worden. Nadenken over branding zorgt er ook voor dat je beter kan bepalen wie bij je product of doelgroep past en dat je je communicatie ook volledig op hen kan richten.”

Distributie zoeken én buffer aanleggen    

De eerste voorraad koekjes is ondertussen al de deur uit. Er zijn ook al enkele verkooppunten – zeker webshops rond low carb voeding, maar dit aantal kan zeker nog groter worden. “Bij onze eerste productie is niet alles van een leien dakje verlopen. Je moet als ondernemer dan ook altijd een financiële buffer aanleggen en wat ‘leergeld’ achter de hand houden. Want het kan wel eens mis gaan en daar moet je zeker ook rekening mee houden.” Dat dit een herkenbaar gegeven is bij andere ondernemers, weet Helga dankzij haar deelname aan het Bryo-traject van Voka-KvK Vlaams-Brabant. “Ik heb veel gehad aan de tweedaagse die alle ondernemers voor het traject volgen. Dan ben je twee dagen non stop bezig met je onderneming en kan je er echt eens helemaal uit om op je start-up te focussen. Je komt in een groep terecht met andere ondernemers die ook met dezelfde problemen zitten als jou. Dat geeft zeker een fijn groepsgevoel.”   

Plannen maken voor de toekomst zit ook zeker in het bloed van ondernemers. Zo komt de Cheatah-webshop er binnenkort en kijkt Helga naar het buitenland om haar koekjes daar ook aan de man te brengen.

cheatah

Contactpersoon

Sofie Vermeir

Adviseur Bryo Starten / Snelle Groei

Proximus

Artikel uit publicatie