Skip to main content
  • Nieuws
  • Zonder luchtvracht geen kerstcadeaus!

Zonder luchtvracht geen kerstcadeaus!

  • 14/12/2017

December is traditioneel geschenkenmaand. Goederen worden massaal verscheept, gereden en – oh jawel – ook gevlogen om ze tijdig in de winkel en bij de mensen te krijgen. Niet enkel de kerstcadeaus, maar ook de kreeften aan de feestdis zijn tijdkritisch en ze worden veelal via Brussel ingevlogen. Dit zorgt voor werkgelegenheid en toegevoegde waarde. Helaas wordt de echte waarde van onze nationale luchthaven politiek onvoldoende erkend en blijft een structurele oplossing voor de vliegroutes en geluidsboetes achterwege.

  • Brucargo is erkend als de beste vrachtluchthaven van de wereld.
  • De verdere groei wordt echter bedreigd door het uitblijven van politieke beslissingen.
  • We kunnen ons niet veroorloven de tweede groeimotor van het land te laten stilvallen.

E-commerce heeft een grote invloed op de aircargo-industrie en die wordt tegen het jaareinde nog duidelijker. Mensen willen allerlei dingen en ze willen die vooral heel snel. Zo was de fidget-spinnerhype dit jaar al goed voor 28.000 gevlogen ton wereldwijd. Voorraden worden alsmaar meer ‘lean’ waardoor verkopers alsmaar vaker roepen voor last-minuteverzendingen vanuit fabrieken in Azië en elders. Zo last minute en zo dringend dat de goederen enkel getransporteerd kunnen worden via de lucht tot zo dicht mogelijk bij de eindklant. En aangezien Brussel in het hart van Europa ligt (meer dan 15 miljoen mensen wonen en werken op maximum 90 minuten van de luchthaven), heeft Brussels Airport een enorme troef om deze goederen naar zich te trekken.

“Het wordt hoog tijd om de economische meerwaarde van onze nationale luchthaven ten volle te beseffen.”

Vorig jaar bereikte Brussels Airport een piek van bijna 50.000 ton cargo in december. Brucargo werd dit jaar nog voor de derde Vliegtuig op de vlieghavenopeenvolgende keer uitgeroepen tot beste vrachtluchthaven van de wereld. Ze is immers wereldtop in farmaceutisch en gekoeld transport. Ongeveer 20.000 mensen danken hun job aan Brussels Airport en werken bij één van de 260 bedrijven op de luchthaven. Een vierde van die jobs wordt gecreëerd op Brucargo. Nog eens 40.000 jobs worden gecreëerd met dank aan de luchthavenactiviteiten, bijvoorbeeld in de toeristische sector en in de horeca. De economische groeipool – goed voor een toegevoegde waarde aan het bbp van 3,2 miljard - wordt echter bedreigd door het uitblijven van politieke beslissingen.

Voka pleit al jaren voor een structurele oplossing voor Brussels Airport, die de ontwikkeling van de luchthaven verzoent met de leefbaarheid voor de omwonenden. Het wordt hoog tijd om de economische meerwaarde van de nationale luchthaven en de hefboomfunctie voor jobs ten volle te beseffen. Maar onze politici lijken eerder het omgekeerde te doen. Minister van mobiliteit François Bellot heeft afgelopen zaterdag in een interview met L’Echo nog gezegd dat er voor 2019 geen structurele oplossing uit de bus zal komen. Nochtans staat de vliegwet in het federaal regeerakkoord, maar blijkbaar wordt de handdoek in de ring gegooid. Gaan we dan nog anderhalf jaar verder aanmodderen en lijdzaam toezien hoe geluidsboetes, stakingsvorderingen en juridische onzekerheid investeerders wegjagen? We kunnen het ons niet veroorloven om de tweede groeimotor van ons land te laten stilvallen. En wie kan het zich veroorloven om zonder gepast geschenk toe te komen op het Kerstfeest?

Goedele Sannen - Senior Adviseur Logistiek en Mobiliteit - goedele.sannen@voka.be - 0499 80 16 25

Contactpersoon

Goedele Sannen

Senior adviseur Logistiek en Mobiliteit

VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen
IMU - Altez 0110
ING
SD  Worx