Zo onderneem je in het Verenigd Koninkrijk!

31/10/2018

Het Verenigd Koninkrijk (VK) is nog steeds één van de meest populaire afzetmarkten voor exporteurs in België. De grote openheid, de internationale uitstraling en een groot internationaal netwerk maken van de regio een aantrekkelijke markt om naar uit te breiden. Edgard Geyskens van NAQI, producent van huidverzorgingsproducten, en Frederik Malesevic van technologie-start-up EPIC blue getuigen. 

foto samen
Frederik Malesevic (EPIC blue) en Edgard Geyskens (NAQI)

Internationale technologie hub 

“NAQI’s eerste stappen op de Britse markt kwamen er op vraag van een Engelse multinational. Nadien is dit uitgegroeid naar een eigen distributievestiging. Voor NAQI is er in het Verenigd Koninkrijk gewoon een uitmuntende omkadering: betere aansluiting op de kinesitherapeutische standaarden, veel onderzoek, topsportprestaties en een nauwe samenwerking met universiteiten en vakorganisaties”, zegt Edgard Geyskens.

Het open karakter tegenover vernieuwing is een ander belangrijk kenmerk van de regio. Volgens Geyskens zijn de snel ontwikkelende sectoren: spitstechnologie in de (para)medische industrie, high-end softwaretechnologie en beveiligingstechnologie.

"Het open karakter tegenover vernieuwing is een belangrijk kenmerk van het Verenigd Koninkrijk"

"Het VK is een belangrijke technologiehub binnen Europa, wat opportuniteiten biedt voor bedrijven zoals EPIC blue", vult Frederik Malesevic aan. The world is flat voor bedrijven zoals hen: hun technologie is overal inzetbaar en dus zeer schaalbaar. “De snelheid waarmee wordt geïnvesteerd in nieuwe innovaties ligt hoog, wat ervoor zorgt dat het VK een uitermate geschikte markt is voor een hightech product als dat van ons”, bevestigt Malesevic.

UK for me? 

Hetgeen dat interessant is voor élk bedrijf is de openheid en de internationale allure van het VK. De internationale uitstraling en het uitgebreid netwerk resulteren er namelijk in dat je klanten je producten over de hele wereld zullen verdelen. Maar hoe dan van start gaan op zo’n markt? 

“Wees aanwezig op de beurzen, da’s een must! Leg de basis voor een netwerk en breid dit actief uit. Regelmatig je klanten bezoeken en continu op zijn ‘Engels’ contact hebben is cruciaal. Je team kan ook maar beter de UK sense of humor verstaan”, volgens Geyskens. "Bij het persoonlijke contact is stiptheid, beleefdheid en zelfs discipline belangrijk. Op tijd komen en eventueel met een geschenkje."

Betere springplank

Tips die EPIC blue met plezier in het achterhoofd meeneemt bij hun Start2Export2-missie naar het VK dit najaar. “De salescyclus voor onze technologie is lang. Een kwalitatieve introductie krijgen is voor ons goud waard, vandaar ons enthousiasme voor de missie”, haalt Frederik aan. 

Dé uitdaging voor een ondernemer op wereldgebied? “Als kmo zie je de wereld dichtslibben en is het dus de kunst tussen deze mazen van het net te glijden om internationaal jouw positie te verwerven. Het VK heeft het internationale in zich en is daarom een betere springplank”, volgens Edgard.

De Engelse openheid en ambitie om het groots aan te pakken en de internationale interesse in hun product stelt EPIC blue alvast gerust dat ze in het VK de juiste klanten en partners zullen vinden om er een succesverhaal te lanceren. 

Wie is wie?

foto1 FREDERIK MALESEVIC
• Co-founder EPIC Blue

• Ontwikkelen van lokalisatietechnologie voor omgevingen waar geen GPS beschikbaar is o.b.v. sensor fusion en machine learning

• Motto: Only dead fish go with the flow
foto2 EDGARD GEYSKENS
• Internationale Voka ambassadeur Verenigd Koninkrijk

• Gedelegeerd bestuurder bij Naqi

• Liefhebber van de Zuidkust van UK omwille van de rust en the English way of life

Meer weten over internationaal ondernemen? 

Ontdek onze internationale dienstverlening, opleidingen en activiteiten.