Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Ziegler: Een eeuweling met de vitaliteit van een start-up

Ziegler: Een eeuweling met de vitaliteit van een start-up

  • 13/03/2023

Ziegler is sinds 1908 vooral gekend als vrachtwagentransporteur. Het familiebedrijf verhuisde zijn hoofdzetel in 2019 van Tour & Taxis naar een nieuwe locatie aan het kanaal in Brussel. Een van de vele ingrepen binnen het kader van de duurzame transitie waar CEO Diane Govaerts voor staat. Zij kiest resoluut voor een rol als inspirerende manager die Ziegler richting een duurzamere toekomst leidt.

Ziegler staat vooral bekend om het wegtransport. Maar dat klopt niet?

Nee, we zijn zoveel meer! Ik noem onszelf “architecten” van het transport en we leveren onze klanten oplossingen op maat. Samengevat hebben we zes kernactiviteiten: wegtransport, de zee- en luchtvaartsector, douanediensten, logistiek – alles wat te maken heeft met opslag – en het spoor. Dat laatste wordt alsmaar belangrijker, omdat het spoortransport minder CO2 uitstoot. We streven eigenlijk naar een multimodale aanpak, waarbij we de verschillende transportmodi zo efficiënt mogelijk combineren. Als een klant een transport wil van Shanghai naar Antwerpen, kunnen wij hem, afhankelijk van zijn noden, ofwel de snelste optie aanbieden, dus met het vliegtuig tot in Zaventem en de laatste schakel via de weg. Als de klant geen strikte deadline heeft, kan hij via schepen gaan, en dan moet je rekenen op ongeveer 30 dagen. Ofwel zit hij ergens tussenin, en dan gaan we de Zijderoute volgen op het spoor, tot in Luik. Dat is meteen ook de minst vervuilende optie. 

Jullie kiezen er bewust voor om zo duurzaam mogelijk te transporteren?

Zeker! Klanten vragen meer en meer dat minstens een deel van hun supply chain een lage CO2-uitstoot heeft. Vanaf 2025 zal elk bedrijf verplicht zijn om aan milieurapportering te doen. We zien nu een trend dat klanten bereid zijn om iets meer te betalen voor een groener transport, om uiteindelijk zelf een beter milieurapport te kunnen voorleggen. Het is onze plicht om onze eigen uitstoot te verminderen, want het beïnvloedt niet alleen onszelf, maar ook onze klanten. We doen enorm veel inspanningen op het vlak van duurzaamheid en we werken bovendien in een sector die op dat vlak een reputatie als grote uitstoter van koolstof heeft, dus er is wel nog wat werk voor de boeg. We hebben in 2021 de campagne ‘Ziegler. Now Even Greener’ gelanceerd. Die duurzaamheidsstrategie maakt integraal deel uit van de strategie van de hele groep, het is niet zomaar iets dat erbovenop komt. 

Welke inspanningen passen binnen jullie duurzaamheidsstrategie?

Het is onze ambitie om de laatste kilometer van elke transport CO2-neutraal te maken, dus ofwel via elektrische bestelwagen, ofwel via Cargobike, ofwel via de zelfrijdende elektrische voertuigen die we volgend jaar gaan lanceren. Ook omdat er in de stadscentra alsmaar meer reglementering van kracht is en het vaak heel ingewikkeld wordt, met bestelwagens die dubbel geparkeerd staan. De levering in stadscentra is een onderwerp waar we intensief mee bezig zijn.

We moeten ons dus opnieuw gaan verplaatsen zoals vroeger?

Absoluut. In het prille begin van onze groep, in 1908, gebeurde alles met paard en kar. Na een eerste industriële transformatie zijn we overgestapt naar vrachtwagens. Die overstap was op dat moment economisch interessant, omdat vrachtwagens meer vracht konden vervoeren en dus efficiënter waren. Nu zitten we aan een tweede transitie, en dat is er een van ecologische omvang. We gaan opnieuw een shift moeten maken, een die evident en broodnodig is, voor onszelf en voor de planeet. Het is een stap die ons geen financiële winst gaat opbrengen, integendeel, het gaat ons geld kosten, maar we kunnen gewoonweg niet anders. Een bedrijf dat deze ecologische transitie niet maakt, is op lange termijn gedoemd om te verdwijnen.

Jullie zijn al even bezig met die duurzame transitie?

Dat klopt. Ondanks de financiële kost zijn wij al vrij vroeg begonnen met onze ecologische shift. En ik moet zeggen: onze Cargobike (een grote fiets met een klein dekzeil aan de achterkant, gebruikt om pakketten en pallets af te leveren in de stadskern, red.) doet dubbel zoveel leveringen als een bestelwagen en is dus eigenlijk voordeliger. We hebben al onze nieuwe gebouwen voorzien van ledverlichting en zonnepanelen en daar zijn we nu heel blij mee, gezien de stijging van de energieprijzen. Dus eigenlijk heeft het opgebracht om een pionier te zijn op het vlak van duurzaamheid. 

Een bedrijf dat de ecologische transitie niet maakt, is gedoemd om te verdwijnen.

Diane Govaerts, CEO Ziegler

Met welke nieuwe transportmodi zijn jullie nog bezig?

We zijn een samenwerking met Interparking aangegaan om microhubs in het Brusselse stadscentrum te creëren, die wij beleveren met elektrische bestelwagens, heel vroeg ’s morgens, nog voor de files. Daarna gaan onze Cargobikes de pakjes ophalen in de microhubs om de verschillende stadswijken aan te doen. Interparking is niet alleen Brussels, maar heeft ook parkings in alle steden in ons land. Het model kan dus perfect worden getransponeerd, en dat gaan we ook doen, eerst aan de Belgische kust, Antwerpen en Gent. Wallonië kan nog volgen, maar daar is het natuurlijk minder vlak. En we hebben ook interesse vanuit Luxemburg-stad en het Franse Grenoble.

Hoe wil u de ecologische transitie concreet uitwerken? 

We moeten veranderingen doorvoeren in vier categorieën. Eerst en vooral onze gebouwen. We voorzien al onze nieuwe gebouwen en in de mate van het mogelijke ook onze bestaande gebouwen van zonnepanelen, laadpalen, regenwaterputten, ledverlichting. In onze grote opslagplaatsen installeren we bewegingssensoren per zone, het heeft geen zin om alles tegelijk te verlichten. In ons kantoor hier in Brussel hebben we twee warmtepompen die het water van het kanaal gebruiken om te verwarmen of af te koelen en hebben we meer dan 1.000 zonnepanelen. Tweede zuil zijn onze vervoersmiddelen. We schakelen onze vrachtwagens over op Euro 6, die zijn minder vervuilend en verbruiken minder. Maar we zetten natuurlijk ook elektrische voertuigen in en hebben onze Cargobikes. Ook motiveren we onze klanten om te transporteren via trein of schip. Derde categorie is de bedrijfscultuur en ons team: recycleren, minder printen, we leren en evalueren onze chauffeurs op hun ecologische rijvaardigheid. We hebben een fietsleasing ingevoerd, we gebruiken geen plastic bekers meer. De vierde categorie zijn onze partners: ook onze onderaannemers moeten beantwoorden aan onze ecologische vereisten.

Welke maatregelen verwacht u van de overheden in de steden?

Eerst en vooral dat zij hun stadscentra toegankelijk houden, dat is van vitaal belang voor de handelszaken, voor de bedrijven maar ook voor de bevolking zelf. Ten tweede zouden de steden een netwerk moeten voorzien, elektrisch en later misschien op waterstof, want dat ontbreekt nu. Ten derde een samenwerking op het vlak van rekrutering: lokale arbeidsbemiddelaars zouden ons mensen kunnen voorstellen om mee samen te werken. Ten vierde zouden ook subsidies welkom zijn, om de zware investeringen mogelijk te maken.

Heeft u soms schrik van de volgende crisis?

Ik ben optimistisch van nature en in elke crisis zitten ook opportuniteiten. De energiecrisis met de gestegen prijzen is een uitdaging, maar ook ongemeen interessant. 2023 heeft zich complex aangekondigd, met heel veel onzekerheden, zoals de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en we voelen dat onze klanten voorzichtig zijn. Januari is trager opgestart dan anders. Maar we zullen altijd transport nodig hebben voor de goede werking van de economie. Tijdens de lockdown zijn we opengebleven, omdat we het onze taak vonden om te blijven draaien. We hebben veel beademingstoestellen vervoerd, beschermingskledij voor het gezondheidspersoneel, we hebben andere dingen gedaan dan gewoonlijk, maar we hebben ons aangepast aan de situatie.

Wie is...Diane Govaerts?

Na studies aan de Solvay Brussels School en 7 jaar bij bank Degroof vervoegt Diane Govaerts, kleindochter van de vorige CEO Arthur Ziegler, in 2015 het familiebedrijf. Twee jaar later neemt zij de teugels over als CEO. Een succesvolle overstap, want dit jaar won ze de titel van Manager van het Jaar (Franstalige), uitgereikt door Trends magazine.
 

Wat is...Ziegler?

  • Familiaal bedrijf, in 1908 opgericht in Brussel door Arthur Joseph Ziegler
  • Internationale hoofdzetel in Brussel
  • 3200 medewerkers wereldwijd
  • 154 operationele kantoren
  •  Dienstverlening in 195 landen
     

Artikel uit publicatie