In de Verenigde Staten waren er deze week de 'midterms' of tussentijdse verkiezingen. Maar hoe is het om zaken te doen met de States? Wat zijn de do's en don'ts? Annelies Deltour, co-CEO van Paneltim, deelt haar ervaringen en tips.
Wat is uw expertise in de VS?
"Mijn ervaring zit - samen met ons team - sinds 2014 in het exporteren van ons Belgisch product aan distributeurs in de VS en recentelijk in het opzetten van een lokale entiteit.
Na enkele jaren studie en meerdere bezoeken, werd Paneltim USA in 2019 opgericht en op heden beschikken we er over een distributiepunt waar we panelen vanuit België naartoe sturen en ook ter plaatse op maat kunnen maken. Ondertussen bereiden we ons voor om er in de toekomst het volledige productieproces lokaal te kunnen uitvoeren.
En eerder bij toeval - en compleet los van de professionele activiteiten - ben ik getrouwd met een Amerikaan en leer ik het land ook door zijn ogen kennen."
Wat zijn volgens u de belangrijkste do’s & don’ts bij het zakendoen in de VS?
Do’s
- Wees voldoende ter plaatse (wat moeilijk is in deze coronatijden), wissel zo mogelijk af met collega’s want dit weegt aardig door op je familiaal leven, een toegewijd projectteam is ideaal. Plan ook genoeg tijd in voor de wekelijkse opvolging van het lokale team.
- Calculeer met een voldoende grote post overheadkosten voor onvoorziene zaken. Een aantal zaken zijn verplicht en doen de kosten soms ongewenst oplopen.
- Laat je bijstaan door een boekhoudkantoor met zetel in België of West-Europa. Op die manier word je begeleid door mensen die zowel een Europese boekhouding als een Amerikaanse opzet kennen. In de VS hoeft boekhoudkundig veel minder te gebeuren dan in België, echter het taxgebeuren is redelijk complex.
- Initieel waren wij ervan overtuigd om een Vlaming te zoeken die reeds actief was in de VS, echter die hebben we niet gevonden. Nu werken we met een native team dat alle Amerikaanse gebruiken logischerwijs heel goed kennen, wat uiteindelijk een voordeel is.
Don’ts
- Verwacht niet dat je het product in de VS goedkoper zult kunnen maken doordat bijvoorbeeld het containertransport wegvalt. De kostprijs van services in de VS liggen gemiddeld hoger dan in België. Ook de taxen zijn gelijkaardig aan die van België.
- Onderschat de klimaatverschillen niet. Wij zijn gelegen in Michigan, de temperaturen zijn er extreem in vergelijking met België, sneeuw valt daar in meters wat bijvoorbeeld de stockage van onze goederen buiten onmogelijk maakt en dus het benodigde volume overdekte opslagruimte doet stijgen.
- Verkijk je niet op de logge werkwijze van banken in de VS. Het internetbankieren is heel eenvoudig en snel in België, wat helemaal niet zo is in de VS. Zelfs cheques zijn daar (als je het nu wilt of niet) een onvermijdbaar betaalmiddel (al beperken wij het zoveel mogelijk).
- Denk niet dat je de investeringen via leasing kan uitvoeren als nieuw bedrijf in de VS. Ook al kun je als Belgisch bedrijf mooie cijfers voorleggen en borg staan voor de Amerikaanse entiteit, men zal dit niet accepteren. Al vaak is de oplossing om de investering uit te voeren vanuit de Belgische entiteit en dit dan intern te verrekenen.
- Vergelijk de staten niet met provincies en sta stil bij de afstanden. Het makkelijkst is om de Staten als onafhankelijke landen te beschouwen die tot een unie behoren (zoals in Europa maar dan heel anders).
Interesse in internationaal ondernemen? Bekijk dan ook onze begeleidingstrajecten binnen Voka Mercurio.