Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Zakendoen in Algerije: bouwen aan vertrouwen via persoonlijk contact

Zakendoen in Algerije: bouwen aan vertrouwen via persoonlijk contact

  • 01/09/2023

Maak kennis met Bernard Schutjes, oprichter en zaakvoerder van Beroil. Al zeventien jaar lang verkopen Bernard en zijn team een groot assortiment van smeermiddelen, additieven en toebehoren aan diverse klanten. Beroil is al enkele jaren actief in Noord-Afrika, met Algerije als belangrijkste afzetland. Een gesprek met onze Global Ambassador Algerije.

Bernard Schutjes startte Beroil zeventien jaar geleden op. “Als groothandel zijn we gespecialiseerd in de aan- en verkoop van smeermiddelen, additieven en toebehoren van A-merken. Tegelijk hebben we als multimerkenverdeler – van Castrol, Total, Shell tot Gulf – een breed en trouw klantenbestand opgebouwd.”

Focus op Noord-Afrika

Voor Bernard en zijn tienkoppige team is internationaal zakendoen dagelijkse kost. “Een groot deel van onze omzet komt uit Noord-Afrika, met name via klanten in Tunesië, Marokko en – onze belangrijkste buitenlandse afzetmarkt – Algerije”, bevestigt Bernard. “In deze landen zie je immers nog heel veel oude auto’s en vrachtwagens in het straatbeeld. Terwijl in West-Europa de elektrische wagen steeds meer terrein wint, rijdt men in landen als Algerije en Marokko massaal rond met onze oude, afgedankte voertuigen. Hierdoor is er een enorme vraag naar smeermiddelen en toebehoren.”
 

Bernard Schutjens


Echte praatcultuur

Al bijna een decennium lang doet Bernard zaken met Algerijnse klanten. “Zakendoen in dit land is enorm boeiend. Algerijnse klanten en zakenpartners hechten veel belang aan persoonlijk contact en vertrouwen. Het land kent een echte praatcultuur. Doe je zaken in dit land, dan word je vaak uitgenodigd op restaurant of bij de familie thuis. Dankzij onze sterke talenkennis hebben Vlaamse leveranciers trouwens dikwijls een streepje voor ten opzichte van collega’s uit andere landen. In het land is Frans immers de gangbare commerciële taal. Zorg er dus zeker voor dat jouw website en andere documenten ook in het Frans consulteerbaar zijn als je de Noord-Afrikaanse markt wilt veroveren.”

Bouwen aan vertrouwen rendeert

Zakendoen met Algerijnse klanten en zakenpartners is een echt werkwoord. Bernard legt uit: “Algerijnen verwachten dat je meer bent dan louter een leverancier. Je moet volop investeren in persoonlijk contact, bij voorkeur in het land zelf. Als een Algerijnse klant aanvoelt dat je kosten noch moeite spaart om een actieve zakelijke relatie uit te bouwen, ligt de weg open voor een vruchtbare langetermijnrelatie.”

“Vermijd trouwens prospecties tijdens de ramadan, de islamitische vastenperiode. Heb je toch een zakenreis tijdens de vastenmaand geboekt? Dan is het aangewezen om hier respectvol mee om te gaan, en dus ter plaatse niet te drinken, te eten of te roken in aanwezigheid van jouw gesprekspartners.”

Kritische bedenkingen

Een land als Algerije – met ruim 40 miljoen inwoners – staat garant voor een enorme afzetmarkt en ongekende zakelijke opportuniteiten. Toch is Bernard best kritisch over sommige aspecten. “Op het vlak van emancipatie en gelijke behandeling van vrouwen en mannen is er nog werk aan de winkel. Zakelijke contacten met vrouwen opbouwen is niet evident, wat uiteraard erg jammer is. Daarnaast voert de overheid een protectionistisch beleid, zeker wat de import van luxegoederen betreft. Via diverse wetgevende initiatieven worden buitenlandse ondernemers soms ontmoedigd om zaken op te starten. Houd dus rekening met mogelijke lange levertijden of een strikte deviezencontrole.”

Contactpersoon

Christine Thonnon

Senior adviseur ondernemingen

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie