Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Zakelijk toerisme in de lift

  • 28/02/2023

Naast een sterke focus op het ‘leisure’ toerisme zet Limburg ook in op het zogenaamde MICE-toerisme, dat de internationale perceptie van Limburg als innovatieve, leefbare en duurzame economische regio helpt versterken. Want Limburg heeft op het gebied van zakentoerisme heel wat troeven uit te spelen.

Toerisme is een belangrijk speerpunt voor de Limburgse welvaart. Het is vandaag de vierde economie in Limburg, na de maakindustrie, de zorg en de bouw. Met zo’n 36.000 jobs vertegenwoordigt de sector 10% van de werkgelegenheid, goed voor een omzet van 1,4 miljard euro. Limburg staat bovendien naast de Kust en de Kunststeden in de top 3 van de Vlaamse bestemmingen en verstevigde de voorbije jaren zijn positie. 2022 was dan ook een boerenjaar voor het toerisme in Limburg. “In de eerste drie kwartalen van vorig jaar lag het aantal aankomsten en overnachtingen maar liefst 8% hoger dan in 2019, het vorige recordjaar. En intussen weten we dat ook in het najaar heel wat gasten de weg naar Limburg vonden”, benadrukt Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg. “Het totale aantal overnachtingen in Limburg bedroeg tijdens de eerste negen maanden van het afgelopen jaar 4.295.904, waarvan 302.778 bedden gevuld werden door zakentoeristen. Dat komt neer op een aandeel van 7%. Ondanks de inflatie en het wijzigende consumentengedrag blijft het Limburgse toerisme een absolute groeimarkt en kan het zakentoerisme hier een belangrijk aandeel in hebben."

Welke rol heeft het zakentoerisme te spelen?

Igor Philtjens: “Bedrijven kunnen in onze regio niet alleen terecht voor aantrekkelijke vergader- en evenementenlocaties, maar ze kunnen hier ook connecteren met Limburgse collega-bedrijven waarmee ze hun kennis kunnen delen. Die kruisbestuiving is voor heel wat ondernemingen een bijzondere meerwaarde, zeker voor de economische sectoren waarop Limburg sterk inzet: creatieve economie, logistiek, maakindustrie, energie, bouw, digicare, circulaire en digitale economie. En uiteraard kunnen bedrijven ook volop proeven van de legendarische Limburgse gastvrijheid en de betekenisvolle belevingen die we onze gasten bieden.”

"Bedrijven zoeken een beleving en connectie met de natuur."

 

Fietsen door de bomen

 

Onderzoek heeft aangetoond dat nieuwe trends in zakelijk toerisme bedrijven naar Limburg leiden ...

Igor Philtjens: “Dat klopt. Toen het telewerk door corona niet langer verplicht was, weerklonk vanuit het bedrijfsleven sterk de vraag naar betekenisvolle locaties voor externe zakelijke meetings. De behoefte om terug te connecteren is groter dan ooit. Bedrijven plannen zakelijke meetings vooral in om de teamgeest aan te scherpen, de creativiteit te stimuleren en de waan van de dag te doorbreken. En waar doe je dat beter dan in Limburg? Ons rijke toeristische aanbod bedient evengoed de zakelijke toerist, die naast inspanning ook ontspanning en verrijkende ervaringen opzoekt. Bedrijfsteams komen graag naar het groene Limburg, waar het aangenaam vertoeven is en waar men de zuurstof vindt om nieuwe, creatieve ideeën op te doen. Met Cycling Synergy investeerden we bijvoorbeeld volop in nieuwe fietsbelevingen zoals ‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk, ‘Fietsen door de Bomen’ in Bosland en ‘Fietsen door de Heide’ in Nationaal Park Hoge Kempen. Deze belevingen zetten Limburg internationaal op de kaart als fietsparadijs en trekken zelfs internationale zakentoeristen aan. Studies tonen aan dat toeristen streven naar beleving en connectie met de natuur. Igor Philtjens: “Mensen en bedrijven zijn meer en meer op zoek naar betekenis, betekenis in de maatschappij en diepere betekenis naar klanten toe. Wij bieden klanten betekenisvol toerisme aan op een duurzame wijze en op 2 uur reizen. Dit betekenisvolle toerisme realiseren we doordat we steeds onszelf zijn gebleven en vanuit onze eigen kracht gehandeld hebben. We hebben een aanbod dat gebouwd is uit onze eigenheid. Geen pretparken maar betekenisvolle ervaringen die onze identiteit onderstrepen. We hebben heel diverse landschappen die we beleefbaar maken via hoogwaardige fiets- en wandelinfrastructuur en verbinden zo onze natuur met ons historisch erfgoed, onze gezellige steden en dorpen en uiteraard onze gastvrije uitbatingen. Limburg biedt het allemaal. Vandaar dat we vastbesloten zijn om onze groene provincie top of mind te maken in het bedrijfsleven.”

"We zijn vastbesloten om Limburg top of mind te maken in het bedrijfsleven."

 

Toerisme Limburg

 

Op welke manier gebeurt dat?

“We zorgen ervoor dat alle condities ingevuld worden om Limburg te laten fungeren als locatie bij uitstek voor corporate meetings”, aldus nog Igor Philtjens. “Daarnaast blijven we met nieuwe initiatieven de samenwerking op gang brengen tussen het toerisme en de bedrijfswereld. Naast onze bekende campagnes met Matteo Simoni lanceren we jaarlijks een aparte campagne voor zakelijk toerisme om samen met de toeristische partners Limburg te profileren als ideale locatie voor corporate meetings. In 2023 verschijnen bijvoorbeeld alle deelnemende partners in een speciale Limburg bijlage bij Trends, Knack en Het Belang van Limburg. Ook online doen we de nodige inspanningen om dit verhaal kenbaar te maken. Zo bundelen we alle interessante vergaderlocaties in één handige tool op visitlimburg.be. Op die manier vinden bedrijven via onze sociale-mediacampagnes in één oogopslag dé perfecte plek in Limburg. Voorts nodigen we bedrijven jaarlijks uit om een tweedaags programma te volgen om aan den lijve te ondervinden wat Limburg allemaal te bieden heeft. En we zetten in op het verder professionaliseren van onze toeristische partners opdat ze nog beter tegemoet kunnen komen aan de wensen van de zakelijke gasten. Want voor hen loont het om ook deze doelgroep te bedienen, wetende dat het MICE-toerisme een opportuniteit is om het aantal overnachtingen te doen stijgen en mogelijkheid biedt voor seizoensverbreding. De MICE-toerist bezoekt Limburg doorgaans op weekdagen en buiten de recreatieve piekmomenten. Bovendien besteedt een MICE-toerist gemiddeld per dag drie keer zoveel dan een particuliere gast. Kortom, door ook op deze toeristische doelgroep in te zetten, blijven we de economie in Limburg versterken. Want de investeringen van vandaag zijn de welvaart van morgen.”


 

Facts & figures MICE

 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie