Wanneer je als ondernemer met je bedrijf stappen vooruit wil zetten, kan je vandaag eigenlijk niet meer om LinkedIn heen. Het is het grootste professioneel sociale netwerk – en eigenlijk het enige B2B-platform die naam waardig – voor het onderhouden van professionele relaties. De mogelijkheden zijn enorm, wanneer je het platform juist gebruikt is LinkedIn het perfecte digitaal visitekaartje voor jouw bedrijf.
Je kan het LinkedIn-netwerk inzetten om nieuwe klanten of medewerkers te vinden, om je producten of diensten te promoten of om je professionele netwerk uit te breiden. “Het platform kent een ongelooflijk steile opgang”, zegt Tom Baeten, zaakvoerder van Winger Academy. “Wereldwijd heeft LinkedIn begin dit jaar de kaap van 900 miljoen wereldwijde gebruikers gerond en elke seconde melden zich drie nieuwe leden aan.”
De toekomst is duidelijk hybride. Bedrijven hebben vandaag een strategie nodig die face-to-face contacten combineert met virtuele gesprekken en contacten. Die tendens is al een tijdje duidelijk, maar de Covid-pandemie bracht één en ander in een stroomversnelling.
Winger Academy, het bedrijf van Tom Baeten opgericht in 2017, helpt bedrijven met het succesvol inzetten van LinkedIn. “Ik ben een believer van het eerste uur”, vertelt Tom Baeten. “Als marketeer was ik een generalist, maar op het gebied van LinkedIn heb ik me al snel ontpopt tot een specialist. Hierdoor kreeg ik toen ik nog werkzaam was als marketing consultant meer en meer de vraag om mensen op weg te helpen met dit sociale netwerk.
Uit die vragen ontstond Winger Academy, een bedrijf waarmee ik LinkedIn-opleidingen in de markt zette. Maar al snel kreeg ik van deelnemers de vraag om hen ook te helpen met het uitwerken van de LinkedIn-strategie voor hun bedrijf, met soms het bijkomende verzoek om deze strategie eveneens voor hen in de praktijk te brengen.”
“Een sterk persoonlijk profiel zorgt voor naamsbekendheid en potentiële klanten"
Strategie, opleiding en operationele ondersteuning
Vandaag telt Winger Academy zeven medewerkers – tegen het einde van dit jaar moeten dat er negen zijn – die bedrijven bijstaan in een op maat gemaakte aanpak om LinkedIn optimaal te gebruiken. “Wanneer je met ons samenwerkt is het vertrekpunt altijd LinkedIn”, legt Tom Baeten uit. “Maar hoe ver je daarin gaat is een keuze. Als bedrijf start je dus best met een goede strategie. Wat heb je nodig? Waar wil je vooral op inzetten? Wat is de prioriteit en hoe snel moet dat allemaal gaan?
Wanneer je die koers hebt uitgetekend, kan je als ondernemer jouw profiel (en eventueel dat van je medewerkers) én je bedrijfsprofiel naar de specifieke behoeftes beginnen uitbouwen. Ondernemers die dat zelf willen doen, hebben uiteraard kennis nodig. Die kennis bieden we aan in de vorm van opleidingen, indien nodig op maat. Heb je als ondernemer niet de tijd om de uitgewerkte strategie zelf in de praktijk te brengen, dan kan je het Winger Agency inschakelen. Onze grafici, developers, copywriters en marketeers nemen dan de uitbouw van jouw LinkedIn-profiel en netwerk onder hun hoede, zodat jij je kan concentreren op de corebusiness van je bedrijf.”
"Het belangrijkste is niet de bedrijfspagina, wel de persoonlijke profielen van de werknemers.”
Organisch bereik
Want het uitbouwen van een goed en professioneel LinkedIn-profiel vergt tijd en moeite. “Vaak gaat het al mis van in het begin”, weet Tom Baeten. “Bedrijven denken ten onrechte dat de bedrijfspagina het belangrijkste is, terwijl de persoonlijke profielen van de mensen binnen de bedrijven de basis van alles zijn want mensen doen zaken met mensen. Een sterk persoonlijk profiel levert meer naamsbekendheid op en helpt om potentiële klanten te bereiken. Uit je profiel moet dus je expertise en kennis blijken. Zorg ervoor dat je voldoende interessante content deelt op dat profiel. Het algoritme van LinkedIn pikt dit op, waardoor je organisch je bereik vergroot. Ook de kwaliteit van je netwerk heeft invloed op het bereik, investeer dus zeker voldoende tijd in het uitbouwen van een brede en relevante groep. Wanneer je dan in een later stadium de link legt van die persoonlijke profielen naar je bedrijfspagina, dan gaat deze veel beter presteren. Door op die manier te investeren in je profiel, ga je organisch al een zeer mooi resultaat bereiken. Je gaat jezelf profileren als een expert in je vak en van je organisatie een sterk merk maken. Op die manier genereer je interessante leads en profileer je jezelf en je bedrijf als een ideale werkgever.”
Betalende functionaliteiten
Wil je daarna nog een stapje verder gaan, dan biedt LinkedIn ook nog heel wat interessante betalende functionaliteiten. “Met een gratis LinkedIn-profiel kan je absoluut mooie resultaten bereiken”, verduidelijkt Tom Baeten. “Maar wanneer je bedrijf groeit, kan je altijd extra hulp gebruiken om nieuwe klanten en nieuwe medewerkers aan te trekken. Een betalend LinkedIn-profiel geeft je dan net wat meer mogelijkheden. Zoek je bijvoorbeeld een specifiek profiel via LinkedIn dan kan je met een gratis profiel filteren op 12 criteria. Met een betalend profiel zijn er dat 26. Ook via betalende advertenties en vacatures kan je specifieke uitgaande communicatie een stevige boost geven. België telt vandaag 4,5 miljoen LinkedIn-gebruikers, waarvan meer dan 45% regelmatig actief is. Mik je op de Europese markt of heb je een product of dienst dat je over de hele wereld kwijt kan, dan zijn er wereldwijd een miljard gebruikers die je organisch of betalend kan aanspreken. Het mag duidelijk zijn dat in dat geval de mogelijkheden eindeloos zijn.”