Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Wij maken mee een succesverhaal van bedrijfsoverdracht’

‘Wij maken mee een succesverhaal van bedrijfsoverdracht’

  • 04/11/2022

Vroeg of laat moet elke ondernemer nadenken over de toekomst van zijn kindje na hem. Die denkoefening staat centraal tijdens de Week van de Bedrijfsoverdracht van midden november. Bij het Antwerpse Marktlink en zijn managing partner Filip Mariën staat die evenwel dagelijks centraal, als specialist in de begeleiding van ondernemers en kmo’s die denken aan een overname of een verkoop.

Wat?

‘Marktlink staat ondernemers en kmo’s actief op de Belgische markt dagelijks bij in het aan- of verkooptraject van bedrijven. Dat kan op uiteenlopende manieren worden ingevuld, van de volledige verkoop naar een strategisch interessante partij of financiële investeerders over een gedeeltelijke verkoop tot het aan boord halen van bijkomende investeerders naast de ondernemer-eigenaar. We richten ons kmo’s die internationaal stappen willen zetten, zonder ons vast te pinnen op specifieke sectoren.’

Ontstaan?

‘Marktlink is een van oorsprong Nederlandse groep gespecialiseerd in bedrijfsoverdrachten, die intussen 26 jaar geleden is opgericht als een onafhankelijke speler. We zijn dus zelf een bedrijf van ondernemers voor ondernemers, dat losstaat van financiële spelers. Door het toenemende aantal transacties met Belgische bedrijven is dan in 2019 de Belgische tak opgestart. Door onze groei is ons team recent verdubbeld tot zes medewerkers.’

Missie?

‘Marktlink is een advieskantoor dat ondernemers permanent begeleidt vanuit zijn ervaring in de markt en zijn affiniteit met ondernemers. In die rol trachten we hen te helpen om hun dromen waar te maken. Want voor een ondernemer is er toch niets mooier dan dat hij zijn droom, waaraan hij jarenlang met passie heeft gebouwd, ten gelde te maken zodat die uiteindelijk ook zal worden voortgezet. Of dat dan gebeurt via de overdracht aan een familie- of managementlid of de verkoop aan een bedrijf en aan welke prijs, is dan vaak minder belangrijk. Betrokken partijen willen vooral voelen dat hun DNA en hun toekomstbeeld matchen. Door hen te connecteren, creëren we mee succesverhalen waarvan ondernemers zelf de basis hebben gelegd.’

Uniek?

‘Bedrijfsoverdracht is onze enige kernactiviteit waarop we ons al meer dan twintig jaar richten. Daarmee onderscheiden we ons van de banken en de grote spelers in accountancy, waarvoor bedrijfsoverdracht maar een de vele diensten is. Bovendien focussen we ons nog eens op de kmo die zinnens is zijn activiteiten internationaal uit te bouwen. Onder de onafhankelijke spelers op onze markt zijn we met intussen meer dan duizend afgesloten deals de grootste van de Benelux, momenteel nog dankzij onze voetafdruk in Nederland. In België timmeren we volop aan de weg.’

Ambities?

‘Onze markt kent uiteenlopende uitdagingen als gevolg van de loonindexering, de energieprijzen, de moeilijkere beschikbaarheid van grondstoffen en de verstoringen in de supply chain. Door de huidige economische omstandigheden zijn er in een aantal sectoren bedrijven die het erg goed doen en in de toekomst een belangrijke rol te vervullen hebben. Zij zetten zich dus als aantrekkelijke partij in de markt. Er is ook veel kapitaal beschikbaar dat investeerders aan het werk willen zetten. Anderzijds zijn er een aantal bedrijven die met anderen de krachten willen bundelen, omdat ze de situatie niet meer alleen te baas kunnen. En dan is er nog de vergrijzing en de vaststelling dat jongere generaties zich veel minder verbonden voelen met het familiebedrijf. Door al deze factoren zal de behoefte aan begeleiding bij ondernemers groot zijn. Daarop willen we inspelen met lokale ondersteuning gekoppeld aan ons internationaal netwerk.’

Internationaal?

‘Ons Belgisch verhaal is van nature al een internationaal verhaal, omdat we naar de Benelux kijken als één markt. Bovendien willen we aan de slag gaan met de kampioenen onder onze kmo’s, die ook over de grenzen een mooie rol kunnen spelen. We geloven dat we hen en onze klanten het best kunnen helpen met een combinatie van lokale ondersteuning en internationale teams. Daarom heeft onze groep al kantoren geopend in Düsseldorf, Kopenhagen en Manchester. Om ons verder internationaal te positioneren, kijken we nog naar andere ondernemende regio’s in andere landen.’

‘Automatisatie is niet de gemakkelijkste weg, want je hebt zowel extra mensen als extra componenten nodig. Maar het is wel de weg van de toekomst.’

Filip Mariën van Marktlink
AW_Welt_6stappenplan