Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • WICREATIONS bouwt spectaculaire effecten voor de groten der aarde

WICREATIONS bouwt spectaculaire effecten voor de groten der aarde

  • 12/10/2022

Het is niet zeker dat de naam WICREATIONS bij iedereen direct een belletje doet rinkelen. Toch is de kans zeer groot dat je de jongste tijd genoten hebt van een creatie van het bedrijf uit Heist-op-den-berg. Als experts op het gebied van geautomatiseerde entertainmenttechniek zijn ze een wereldspeler die werkt voor grote namen zoals The Rolling Stones, Rammstein, Ed Sheeran en Genesis. Maar ook DJ’s sets, theaters en zaalshows zowel internationaal als lokaal behoren tot de klanten. In eigen land ken je ze ongetwijfeld via de producties van Studio 100 en Clouseau. “Kort gezegd ontwerpen en bouwen wij alles wat beweegt op een podium”, zegt oprichter en zaakvoerder Hans Willems. “Wereldwijd bezoeken miljoenen mensen events en shows waarin onze creaties een belangrijke rol spelen. In Vlaanderen alleen al hebben sinds de oprichting van het pop-up theater in Puurs bijna een miljoen mensen op onze rijdende tribunes plaatsgenomen.”

Het zijn cijfers die tot de verbeelding spreken en waarvan je zelfs een beetje gaat duizelen. Om dat enorme publiek te bereiken reizen de producties waaraan WICREATIONS meewerkt het hele jaar door de wereld rond. Duizenden kilo’s materiaal leggen tienduizenden kilometers af, om telkens in een andere stad opnieuw opgebouwd en opgeborgen te worden. WICREATIONS werkt daarom ook met een fantastisch en getalenteerd team van bijna vijftig mensen gespecialiseerd in design, engineering, construction, projectmanagement en nog heel wat ondersteunende disciplines. Een team dat ze aanvullen met een wereldwijde community van freelancers. “We zijn een hechte groep mensen die heel intensief samenwerken”, vertelt Hans Willems. “Zowel met elkaar, als met onze opdrachtgevers. Hierdoor zijn we een innovatief bedrijf dat zeer oplossingsgericht denkt en bouwt. Wij gaan echt creatief aan de slag met de ideeën van set designers en technische directors van bands, theaters en evenementen. We bespreken en bestuderen ze, bepalen waar de uitdagingen liggen en bedenken daar dan of een oplossing voor of een alternatief. Dat onderscheidt ons van heel wat concurrenten, die vaak pure productiebedrijven zijn die op uitvoering werken.”

Clouseau

Het succes van WICREATIONS is uiteraard niet zomaar uit de lucht gevallen. De afgelopen zeventien jaar heeft het bedrijf hard gewerkt en een hele weg afgelegd. “Ik werkte voor een bedrijf in de evenementensector, toen ik in 2004 de vraag kreeg om als freelancer mee na te denken over een technische oplossing voor een concertreeks voor Clouseau”, blikt Hans Willems terug. “Voor de Sportpaleismarathon Clouseau in ’t lang wilde de groep mobiele bruggen bouwen waarmee ze zich over het publiek konden verplaatsen. Ik ben met dat idee aan de slag gegaan en bedacht een constructie waarmee we op een veilige manier effectief bruggen over de hoofden van de toeschouwers konden laten glijden. Die opdracht smaakte naar meer en in 2005 ben ik gestart met WICREATIONS.Eerst alleen als een freelance technical designer die vooral standaardoplossingen voor meer beweging implementeerde in podia. Maar al snel werd duidelijk dat de vragen van klanten met betrekking tot hun shows en podia steeds uitdagender werden. Standaardoplossingen voldeden niet meer om hun creativiteit te vertalen in originele live effecten. Daarom ben ik zelf geavanceerde oplossingen beginnen bedenken, ontwikkelen en assembleren. Dat kon ik natuurlijk niet meer alleen, waardoor het bedrijf snel groeide.” De eerste jaren werkte WICREATIONS met partners en met bestaande software. Het bedrijf zocht toen ook nog een beetje naar het juiste pad. “In de beginjaren namen we er ook nog wel eens klassiekere opdrachten bij”, legt Hans Willems uit. “Maar al snel voelden we dat het automatiseren van alle bewegende elementen op een podium echt ons ding was. We zijn ons daar dan voluit op beginnen toeleggen en zijn daar dan snel zeer bedreven in geworden. Zo goed zelfs dat we voor heel wat ideeën niet meer de  juiste partner vonden om ze in de praktijk te brengen. Dat was het sein om in 2017 met WIMOTION een volledig eigen systeem te ontwikkelen. Een onesolution besturingssysteem voor alle geautomatiseerde bewegingselementen tijdens een show dat draait op onze eigen unieke software. Met WIMOTION kan je eenvoudige verticale en horizontale bewegingen aansturen, maar evenzeer zeer complexe configuraties bouwen. Configuraties die controle hebben over honderden scenische en staging toestellen. In 2019 hebben we dan het Zweedse Visual Act Scandinavia overgenomen, waardoor we met WIWAGON een enorme variëteit aan draadloze verplaatsingen – zoals we doen voor Studio 100 in hun pop-up theater – kunnen aansturen. Samengevat kunnen we vandaag een ongelofelijk gamma van innoverende, duurzame en complete stage motion oplossingen aanbieden. We zetten letterlijk dromen om in een unieke podiumrealiteit.”

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in ons verhaal.

Actief in diverse sectoren

Dankzij de passie en de innovatieve kracht van het team van WICREATIONS werkt het bedrijf intussen voor de groten der aarde. “De voorbije jaren hebben we heel wat mooie projecten in verschillende sectoren mogen uitwerken”, zegt Chief Operating Officer Maarten Smits. “Het zijn er in de concertsector teveel om op te noemen, maar namen zoals U2, The Rolling Stones, Rammstein, Genesis, Nick Cave, Beyoncé en Ed Sheeran springen er wel uit. ABBA Voyage, het virtuele spektakel dat we in de ABBA Arena in Londen realiseerden is een project wat we eveneens niet snel zullen vergeten. Maar ook voor festivals zoals Tomorrowland in België en Brazilië, voor EDC in Las Vegas en voor Circle of Light in Moskou mochten we mooie dingen doen. Daarnaast is de theater- en musicalsector een belangrijke markt. In eigen land ondersteunen we voor Studio 100 alle musicals in het pop-up theater in Puurs met rondrijdende tribunes en videotorens en internationaal werken we samen met gerenommeerde namen zoals Holiday on Ice en Cirque Du Soleil. Een andere niche zijn de tv-producties, waar Eurovision een zeer mooie referentie is. En ten slotte zijn we ook in de sportwereld actief bij openings- en afsluitceremonies en verzorgen we wereldwijd spectaculaire bedrijfsevents en brand activations voor onder meer de modewereld, automerken en allerhande venues zoals expo’s en wereldtentoonstellingen.

Local Heroes

Met al die grote namen in portefeuille lijkt het wel alsof WICREATIONS te hoog gegrepen is voor jonge of beginnende
bands en acts. “Niets is minder waar, weet Maarten Smits. “Vanaf onze beginjaren en vandaag meer dan ooit hebben we oog voor duurzaamheid. De hoeveelheid materialen die we ontwerpen en de baan op sturen voor de verschillende grote projecten is enorm. Onze designers proberen daarom steeds te streven naar elementen die we met milieuvriendelijke materialen kunnen bouwen en die we ook zo optimaal mogelijk kunnen transporteren. We gaan ook altijd vanaf designfase voor elke klant tegenwoordig zorgvuldig bekijken wat de mogelijkheden zijn naar hergebruik van materialen en (delen van) bestaande structuren die we dan gaan customizen volgens de wensen van een productie. Daarnaast proberen we er ook altijd voor te zorgen dat een groot deel van het materiaal dat we voor een specifieke tour ontwerpen, achteraf een tweede leven kan leiden in onze rental service. Op die manier kunnen ook kleinere producties en beginnende artiesten – die we bij ons de local heroes noemen deze structuren en motion elementen huren. Weliswaar altijd met gespecialiseerde WI mensen ter ondersteuning. Maar dit blijft natuurlijk voor kleinere spelers wel een mooie oplossing om met bescheidener budget toch nieuwe en innovatieve bewegende effecten in hun show integreren.”

Wij zetten creatieve ideeën om in unieke podiumervaringen.

Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Duurzaamheid wordt trouwens steeds belangrijker in het verhaal van WICREATIONS. “Uiteraard blijven creativiteit en innovatie doorslaggevend”, vertelt Hans Willems. “Onze klanten komen naar ons toe met fantastische ideeën en ze verwachten dat we die omzetten in realistisch haalbare, maar unieke podiumervaringen. Maar vandaag verwachten die klanten ook dat we dat op een duurzame manier doen. Daarom zijn we recent ingestapt in het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Dankzij de begeleiding die we in dat project krijgen maken we werk van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Om te beginnen gaan we onze eigen gebouwen grondig aanpakken. We organiseren energieaudits, plaatsen zonnepanelen en gaan in al onze magazijnen werken met ledverlichting en verschillende lichtzones. We maken ook werk van de ontharding van ons terrein en gaan het regenwater afkomstig van onze daken bufferen. We hebben ook net een project achter de rug met studenten internationaal bedrijfsmanagement van de HOGENT die voor ons hebben onderzocht hoe andere bedrijven in de eventsector wereldwijd met sustainability omgaan. Die best practices gaan we dan integreren in ons eigen duurzaamheidsbeleid.”

WIACADEMY

Een ander belangrijk aandachtspunt – zeker gezien de huidige arbeidsmarkt - is personeel. “Dat is nieuw voor ons”, zegt Maarten Smits. “Tot voor kort kregen we – en dat is natuurlijk eigen aan de sector waarin we actief zijn en de grote namen waarvoor we werken – voldoende spontane sollicitaties binnen. Maar de jongste tijd merken we dat het ook voor ons moeilijker wordt om de juiste profielen te vinden. Daarom zijn we volop bezig met het uitbouwen van onze WIACADEMY, een eigen opleidingsen trainingscenter. Het doel van deze academy is tweeledig. We kunnen er onze eigen mensen opleiden die moeten bijblijven met de nieuwste evoluties in stage engineering, hoe wij die best vertalen naar oplossingen voor klanten en hoe onze teams zo goed mogelijk kunnen samenwerken tijdens alle fases van een show. Maar minstens even belangrijk is dat we in deze academy medewerkers van onze klanten en freelancers kunnen laten kennismaken met het WIMOTION-ecosysteem. Het is een plek waar eventprofessionals elkaar kunnen ontmoeten, waar ze kunnen leren en groeien.”

We zijn een hechte groep mensen die heel intensief samenwerken.

Terug volle bak

En groeien dat is wat WICREATIONS de komende jaren zeker nog wil doen. “We hebben twee moeilijke jaren achter ons gelaten, jaren waar we het beste van hebben proberen te maken”, besluit Hans Willems. “Maar intussen draait de eventindustrie terug op volle toeren. Voor ons betekent dit dat er opnieuw mooie en uitdagende projecten binnenlopen en dat we weer volle bak aan de slag mogen. We kunnen eindelijk weer doen wat we het liefste doen: prachtige effecten bouwen en mensen daarvan laten genieten.”

Artikel uit publicatie