Skip to main content
  • Nieuws
  • Ondernemers & Co: Sanders Accouning & Consulting - IZIMI

Ondernemers & Co: Sanders Accouning & Consulting - IZIMI

  • 14/01/2022

IZIMI: een safe place voor al uw belangrijke documenten

Iedere ondernemer kent het wel, een akte hier, een contract daar... Voor je het goed en wel beseft, beschik je over een hele papierwinkel. Het is niet altijd evident om alles netjes bij te houden. Verder is het ook niet ideaal dat vertrouwelijke documenten op uw bureau blijven rondslingeren. IZIMI kan hier een oplossing bieden. Het is een gratis digitale kluis ontworpen door FEDNOT (De Federatie van Belgische Notarissen) waarin al uw documenten bijgehouden kunnen worden.

1. Welke documenten?

Nadat je persoonlijke account is geactiveerd, komen alle notariële akten die je ondertekend hebt in 2015 en later automatisch hierin terecht. Ook alle toekomstige notariële akten zullen er automatisch in komen te staan. Verder kan je er elk document in plaatsen dat je wenst. Dit kan gaan om attesten, contracten, testamenten, verzekeringspolissen, wachtwoorden etc. Zelfs wanneer je het document niet in een digitale vorm hebt, kan je het gewoon inscannen en opladen op het digitaal platform. Er is tevens een mogelijkheid om alle documenten in categorieën onder te verdelen zodat je een beter overzicht krijgt.

2. Wie heeft toegang?

Inloggen op het digitaal platform is enkel mogelijk met je identiteitskaart of de itsmeapp. Het notariaat beschikt over heel wat expertise als het gaat om het beveiligen van documenten. FEDNOT geeft een absolute garantie op privacy. Geen enkel gegeven dat op IZIMI wordt geplaatst, kan zonder jouw toestemming worden gebruikt, omdat het een dienst van algemeen belang is die door het notariaat wordt aangeboden. Dus ook de notarissen zelf kunnen niet aan jouw gegevens zonder toestemming.

Vaak is het echter nodig dat bepaalde documenten gedeeld worden met andere personen, bijvoorbeeld familie of vrienden, de boekhouder, een adviseur, etc. Je kan dit doen door de persoon waarmee je de documenten wenst te delen uit te nodigen om ook een IZIMI-account aan te maken. Deze “contacten” worden dan toegevoegd op basis van hun uniek e-mailadres.

3. Wat na overlijden?

Bij het aanmaken van de kluis wordt gevraagd wat er moet gebeuren met de inhoud van de kluis nadat je zou komen te overlijden. Er worden hierbij drie opties gegeven.

De eerste optie is de gehele (of gedeeltelijke) overdracht door een notaris. Op initiatief van de erfgenamen gebeurt een overdracht van de inhoud (of van bepaalde documenten, gekozen door u tijdens het leven) van de kluis aan al de erfgenamen. Dat is de standaardoptie. Hier kan dus enkel een overdracht gebeuren door een notaris. Bij de tweede komt de notaris niet tussen. Hierbij beslis je zelf bij leven welke documenten je wenst te delen (en met wie) en welke vernietigd moeten worden. Ongeveer twee weken na je overlijden worden de geselecteerde documenten (tijdens het leven) gedeeld met de door jou gekozen personen. De derde optie is de vernietiging van de kluis. Alles wat zich in de kluis bevindt, wordt dan vernietigd.

Welke optie ook wordt gekozen, de kluis zal sowieso vernietigd worden. Hetzij onmiddellijk (bij optie 3), hetzij na overdracht (bij optie 1 en 2).

4. Nieuwe wetgeving?

Aangezien FEDNOT de drijvende kracht is achter IZIMI, zorgen zij er ook voor dat je op de hoogte blijft van wetswijzigingen en nieuwe ontwikkelingen die een impact kunnen hebben op je persoonlijke en professionele (vermogensrechtelijke) situatie.

5. Conclusie

De digitale kluis van IZIMI is gemakkelijk in gebruik en geeft een absolute garantie op privacy. Het is de ideale manier om al je documenten, zowel op privé- als op werkvlak, te bundelen op een veilige manier.

Stephanie Carels, bedrijfsjuriste Sanders Accounting & Consulting

Sanders accounting & consulting

Contactpersoon

Sven Van Ryckeghem

Member Services/Publicaties

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie