Skip to main content
  • Nieuws
  • Ledentevredenheid - NETWERKen op kop

Ledentevredenheid - NETWERKen op kop

  • 28/01/2022

Zonder onze leden geen Voka West-Vlaanderen. Zo eenvoudig is het. Onze West- Vlaamse bedrijven zijn onze bestaansreden. Voor jullie maken we sterke dossiers op en zitten we met beleidsmakers rond de tafel. Voor jullie zorgen we dat we klaar zien in alle nieuwe trends en technologieën en delen we die inzichten. Voor jullie vertalen we onze creativiteit graag in bruisende netwerkevents. Maar is Voka even belangrijk voor de bedrijven als de bedrijven voor Voka?

Waarom een ledenbevraging?

Het is voor ons, net als voor alle organisaties, cruciaal om te weten of onze producten en diensten nog altijd relevant zijn voor onze klanten. Zeker in tijden zoals deze, waarin noden en verwachtingen plots helemaal anders kunnen zijn. We houden er sowieso aan om dicht bij onze leden te staan: bij bedrijfsbezoeken polsen we naar hun noden, bij opleidingen horen we graag of deelnemers tevreden zijn, en uiteraard pikken we signalen op tijdens onze netwerkevents. Die persoonlijke momenten waren iets minder evident in coronatijden. Dankzij onze formele, digitale ledentevredenheidsenquête konden we blijven monitoren of we de ledenverwachtingen invullen.

Wat houdt zo’n ledenbevraging in?

Bij de start van elk jaar bevraagt Voka West-Vlaanderen elektronisch álle leden. Daarna doen we in het voor- en najaar een steekproef. De recentste bevraging vond plaats in het najaar 2021:

  • Looptijd enquête: 19 oktober - 17 november 2021
  • Profiel: mix van regio, lang/minder lang lid, aantal VTE’s, deelname Voka- activiteiten,…
  • Verstuurd: naar 1.665 leden (ca. 50%) van Voka WVL

De enquête wordt bewust kort gehouden, en de vragen heel to the point: “Zou je Voka-lidmaatschap aanbevelen? Is Voka een goede belangenverdediger? Zorgen de opleidingen en netwerking voor toegevoegde waarde? Welke activiteiten apprecieer je het meest?”

Lossen we de verwachtingen in?

De algemene tendensen gaan duidelijk richting ‘ja’:

  • 91% ziet Voka als een waardevolle gesprekspartner die toegevoegde waarde creëert via opleidingen en netwerking (in januari 2021 was dit 87%);
  • 86% ziet Voka als belangenvertegenwoordiger (ca. 2% lager dan in voorgaande metingen).

De NPS of Net Promoter Score (“Hoe waarschijnlijk is het, op een schaal van 0 tot 10, dat je een Voka lidmaatschap bij een collega ondernemer zult aanbevelen?”) durfde doorheen de voorbije kwartalen en jaren al eens schommelen. Eind 2021 stond die op 5. De NPS bereken je door het percentage ‘tegenstanders’ (die een score geven tussen 0 en 6) af te trekken van het percentage ‘voorstanders’ (die een score geven van 9 of 10 op 10). En dan een antwoord dat in coronatijden allicht helemaal niet verrassend is: in de top 3 van de Voka-activiteiten die onze leden het meest weten te appreciëren, staat ‘netwerk’ met stip bovenaan.

91% ziet Voka als een waardevolle gesprekspartner die toegevoegde waarde creëert via opleidingen en netwerking.

Extra appreciatie in coronatijden

Blijven verbinden was dan ook, net als voor onze leden, een belangrijke uitdaging voor Voka West-Vlaanderen. We zijn daarin geslaagd, zo blijkt uit de ledentevredenheidsenquête. Daarnaast laat een aantal interviews met Voka-leden in 2021 zien dat niet alleen de netwerking, maar ook de belangenbehartiging, het advies en de opleidingen van Voka West-Vlaanderen extra ondersteuning konden bieden in coronatijden:

“Hoewel we de omschakeling naar telewerk vrijwel meteen konden maken voor een groot deel van onze medewerkers, kon dit uiteraard niet voor onze technici. Zij moesten en moeten nog steeds op klantenbezoek kunnen gaan in het buitenland. De verplichte quarantaineperiode bij terugkeer naar België zorgde initieel voor nogal wat paniek onder onze technici. Er heerste heel wat onduidelijkheid over de punten en komma’s hieromtrent. De dagelijkse corona-updates van Voka West-Vlaanderen kwamen hierbij zeer goed van pas.” Stan en Lynn Pattyn, Pattyn.

“We weten al lang dat we moeten investeren in onze medewerkers. En dat doen we dan ook. We willen dat onze medewerkers zich ten volle kunnen ontplooien binnen hun job. Wij zijn dan ook fervent afnemer van de opleidingen die Voka West-Vlaanderen aanbiedt. Dat hun fysieke activiteiten gezien de context erg snel omgezet zijn naar een digitale vorm, vind ik dan ook zeer bewonderenswaardig.” Hannelore Raes, Agristo.

86% ziet Voka als belangenvertegenwoordiger

Ook je mening laten horen?

Geen uitnodiging voor een enquête gekregen of nog niet de kans gezien om tijdens een netwerkmoment je vragen of suggesties over onze werking door te spelen? We horen heel graag van je! Als lid van Voka West-Vlaanderen kan je altijd terecht bij je persoonlijke relatiebeheerder.

Contactpersonen

Lore Martens

Member Services/Relatiebeheer

Sarah Hennion

Member Services/Relatiebeheer

Ann De Decker

Member Services/Relatiebeheer

Cathy Verstraete

Member Services/Relatiebeheer

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie