“Wij verkopen geen kleding maar nachtrust”
Sioen, de Ardooise wereldspeler in technisch textiel, beschermt mensen, eigendommen en de planeet. De divisie Sioen Apparel maakt kleding die mensen beschermt tegen alle mogelijke risico’s, van slecht weer tot levensbedreigende situaties. “De toekomst oogt positief. Zowel voor veiligheid als voor defensie zien we groeiende aandacht. En in onzekere tijden is het een troef dat wij als enige in de wereld al die verschillende metiers beheersen”, vertelt CEO Bart Vervaecke.

Die metiers zijn heel uitgebreid. “Met onze merken Sioen en Synq beschermen we mensen op de professionele markt tegen regen, wind en koude. Ook grote zichtbaarheid en vlamwerende en antistatische eigenschappen horen daarbij. Met Sioen Firefighting maken we brandweerpakken die beschermen tegen vlammen en een barrière vormen tegen stoom en hitte. Kogel- en steekwerende kleding is onze derde activiteit, voor politie, defensie en securitydiensten. Hier zien we een enorme evolutie naar draagcomfort, zeg maar van een ‘maliënkolder’ naar een licht en soepel vest dat onzichtbaar is onder bovenkleding. In onze maritieme tak hebben we 2 merken. Mullion maakt opblaasbare reddingsvesten en overlevingspakken, voor wie onbedoeld in het water valt. Ursuit maakt duikpakken voor wie wel bewust onder water wil en beschermd moet zijn tegen de koude. In onze defensietak Military kunnen we veel van de genoemde technologieën aan mekaar koppelen. Een andere activiteit is kettingzaagbeschermingskleding die uit verschillende lagen technisch textiel bestaat en daardoor bij een ongeval de ketting stopt voordat er kans is op verwonding. Sioen Apparel realiseert jaarlijks ongeveer 230 miljoen omzet en telt een 4.000-tal medewerkers verspreid over 10 productiesites in 8 landen wereldwijd.”
Het gaat erom dat je weet dat je met onze kleding optimaal beschermd bent, in welke situatie ook.
Bart Vervaecke
Familiebedrijf
“Wij verkopen geen kleding, maar nachtrust”, gaat hij verder. “Het gaat erom dat je weet dat je met onze kleding optimaal beschermd bent, in welke situatie ook. Daarnaast merken we ook steeds meer aandacht voor preventie, menselijk gedrag en bescherming. Zorg bijvoorbeeld eerst dat de boot veilig is, leer dan mensen om er niet af te vallen, en als dat toch zou gebeuren, zijn wij er om ze te beschermen. In onze defensietak merken we dat de geopolitieke situatie zorgt voor meer vraag, maar we moeten dat toch relativeren. Kleding is bij defensie slechts 5% van het budget. Een F35 kost een pak meer. En we zijn natuurlijk niet de enige speler en er is veel protectionisme. Maar als het Belgische leger van 25.000 naar 40.000 mensen wil evolueren, zal er uiteraard ook meer beschermingskleding nodig zijn.”
“Sioen is altijd een familiebedrijf geweest, ook toen we 25 jaar lang beursgenoteerd waren. We zijn blij dat het nu opnieuw 100% in handen van de familie is. De bedrijfsnaam zorgt ook voor herkenbaarheid en betrokkenheid van de medewerkers. Maar omgekeerd hebben we de discipline en de verantwoordelijkheidszin van het beursgenoteerd verhaal behouden. Financieel spelen we met onze structuur en rapportering nog altijd kort op de bal, en op het vlak van kwaliteit of bescherming maken we geen compromissen. Dat laatste is iets dat je je in onze sector niet kunt veroorloven als je aan de top wil blijven meespelen.”