Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Westlease & Van Mossel - Elektrisch rijden: ook voor bedrijven de enige juiste keuze?

Westlease & Van Mossel - Elektrisch rijden: ook voor bedrijven de enige juiste keuze?

  • 10/01/2025

Grote bedrijven en kmo’s zijn de voorbije jaren al grotendeels overgeschakeld naar elektrisch rijden. Dat merken ze ook bij Van Mossel en Westlease. De multimerkdealer annex leasingmaatschappij verwachten tegen eind 2025 een verdere daling van het aantal bestelde wagens op fossiele brandstoffen. “Terugkeren naar diesel is echt geen goede keuze”, vinden Gregory Vanassche (Westlease) en Harald Pluym (Van Mossel).

Westlease & Van Mossel

Uitgebreid aanbod en beter rijbereik gooien alle twijfels overboord.

Toen de veranderde fiscaliteit ten gunste van elektrische voertuigen van kracht werd, hebben grote bedrijven snel de omschakeling gemaakt. “Kmo’s zijn hen daar snel in gevolgd”, weet Gregory Vanassche. “De gemiddelde Belgische fleet bestelt vandaag 80% elektrische wagens, 10% hybride voertuigen en nog 10% op klassieke verbrandingsmotoren. Die percentages zijn in oktober en november 2024 wat gestabiliseerd, vermoedelijk omdat bedrijven afwachten welke initiatieven de nieuwe regering zal nemen. Toch zal de uitgestippelde autofiscaliteit tot 2031 weinig veranderen.”

“Tot 30 juni 2023 hebben nog veel ondernemingen van de ‘oude’ fiscaliteit gebruik gemaakt om wagens met verbrandingsmotoren te bestellen”, aldus Harald Pluym. “In 2024 heeft de vergroening zich echt wel voortgezet, wat onder meer te danken is aan de exponentiële toename van het aantal modellen. Bovendien worden de wagens ook technisch beter, wat zich vooral vertaalt naar een groter rijbereik. Bij heel wat modellen ligt die hoger dan 400 kilometer, bij sommige gaat die zelfs richting 600 à 700 kilometer, wat vergelijkbaar is met het rijbereik van een wagen met een volle benzine- of dieseltank. Dankzij die verbreding van het aanbod kan je als bedrijf weer snoeien in het aantal merken dat je in de car policy opneemt.”

Vanaf eind 2025 wordt het nog minder interessant om hybride, benzine- en dieselwagens te kopen of te leasen. “Dan zijn die wagens immers niet meer aftrekbaar en zal de CO2-bijdrage bovendien verhogen. Akkoord: vanaf 2025 zullen we naar alle waarschijnlijkheid ook voor elektrische wagens een belasting op inverkeerstelling (BIV) betalen, maar die zal nog altijd heel wat gunstiger zijn dan de BIV voor de ‘klassieke’ motoren. We merken dat het geloof in elektrische wagens stijgt, onder meer omdat die wagens op verschillende vlakken beter zijn uitgerust dan andere auto’s.”

We merken dat het geloof in elektrische wagens stijgt, onder meer omdat die wagens op verschillende vlakken beter zijn uitgerust dan andere auto’s.

Gregory Vanassche en Harald Pluym

Onafhankelijk advies

Voor de particuliere rijder is investeren in een elektrische wagen nog niet aan de orde, gezien het gebrek aan incentives. “Het vraagstuk of bedrijven al dan niet in elektrische bestelwagens moeten investeren, is dan weer een stuk complexer, wat onder meer te maken heeft met de discussie over het al dan niet privégebruik. Los daarvan is het voor een onderneming aangeraden om zich te laten bijstaan door experts zoals fleet consultants, leasingmaatschappijen en garagehouders. Van Mossel is in België met 132 garages, 32 merken, 4 leasingmaatschappijen en 47.000 leasingwagens in beheer goed geplaatst om die onafhankelijke adviesrol voor klanten (gratis) in te vullen”, besluit Harald Pluym.

www.vanmossel.be
www.westlease.be

imu - vzw - opt
Mogelijk | uw bedrijfspand makkelijk gefinancierd
IMU-VM-Mogelijk-1 mei tot 1 juni 2025
imu - vzw - slimstock

Artikel uit publicatie