Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Syros verovert Europa met innovatieve avocadoproducten

Syros verovert Europa met innovatieve avocadoproducten

  • 05/04/2024

“Smaaktesten in Food Innovation Park”

Innovatie is een cruciale sleutel in het groeiverhaal van importeur, verdeler en producent van avocadoproducten Syros uit Wingene. Daarin spelen productvernieuwing en marktverkenning een grote rol. Syros deed daarvoor onlangs een beroep op smaaktesten in samenwerking met hogeschool VIVES in Food Innovation Park van POM West-Vlaanderen.

Syros verovert Europa met innovatieve avocadoproducten

Het groeiverhaal van Syros leest als een smakelijk gerecht. Het bedrijf werd in 1992 opgericht door Jean-Marie Boels, na de verkoop van zijn familiale bedrijf voor gerookte zalm in Oostende. Op reis in de VS zag hij de opkomst van de avocado en hij besliste een eerste container uit Zuid-Amerika te importeren. Zijn Europese invoer en distributie sloegen aan en er volgde uitbreiding met andere vruchten. Na het instappen van de zonen Mathias en Bram in 2004, barstte tegen 2011 de locatie in Jabbeke uit haar voegen. Er werd eerst naar Oostkamp en in 2015 naar Wingene uitgeweken; ondertussen is er ook een productievestiging in Oostende. Het medewerkersbestand groeide tot 47. 

3 jaar geleden werd in een strategische oefening beslist om andere vruchten uit het portfolio te schrappen en voortaan enkel nog te focussen op avocado’s. Het bedrijf had in het behandelen en verwerken van die delicate vrucht een enorme expertise opgebouwd en beschikte over toeleveranciers over de hele wereld, een sterke combinatie om op de markt het verschil te maken. Om de groei in goede banen te leiden, werd ook de organisatiestructuur geoptimaliseerd door het aantrekken van CEO Pieter Casneuf. Met succes: het nog steeds 100% familiebedrijf Syros was vorig jaar genomineerd voor de Trends Gazellen en haalde in 2023 uit zijn Europese verkoop een omzet van 23 miljoen euro. “Avocado is een vrucht boordevol gezonde elementen. Ze kan verwerkt worden in producten voor maaltijden van het ontbijt tot ’s avonds. Avocado kun je beschouwen als boter: dat past overal bij. De gemiddelde consumptie per capita bedraagt 7 kilo per jaar in Zuid-Amerika, 4 kilo in de VS en slechts 1,4 kilo in Europa. Er is dus nog zeer veel potentieel voor groei”, zegt marketingmanager Miet Vanderyse. 

Intense smaaktesten 

Als sleutel om de markt verder te openen, kiest Syros voor innovatie. Een voorbeeld daarvan is een recent project met smaaktesten in Food Innovation Park van POM West-Vlaanderen in Roeselare. “We maakten nieuwe avocadobowls in samenwerking met een externe chef. Het ging om 5 combinaties van avocado met rode vruchten en basilicum; mango, passievrucht en gember; açai en banaan; banaan en chocolade; kiwi en munt. In samenwerking met hogeschool VIVES lieten we die smaakcombinaties proeven door een groep van 77 personen, representatief samengesteld uit diverse categorieën van de bevolking. We gaven hen voor en na het proeven een vragenlijst waarin we peilden naar (de verwachtingen van) de smaak, geur en textuur, portiegrootte, prijszetting en aankoopintentie. We wilden ook vernemen of het concept avocadobowl duidelijk is.” Op basis van de resultaten en inzichten gaat het R&D-team van Syros aan de slag om de recepten te verbeteren. “Dat kunnen zowel aanpassingen van de smaak, geur en textuur zijn, als ingrepen om de productiemethode efficiënter te maken”, besluit Vanderyse. (RJ - Foto Kurt)

Over Food Innovation Park 

In Food Innovation Park stimuleert POM West-Vlaanderen innovatie op het snijpunt van voeding en gezondheid. Ondernemers, cateraars, onderzoekers, zorg- en gezondheidsactoren kunnen in deze open innovatie-infrastructuur terecht voor de ontwikkeling en optimalisatie van voedingsproducten, of het screenen van de relatie tussen voedingspatronen, beweging en gezondheid. Ook interesse in de mogelijkheden van Food Innovation Park voor jouw voedingsbedrijf? Klik hier voor meer info.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie