Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Roussel Onions lanceert nieuw gamma verse smaakmakers

Roussel Onions lanceert nieuw gamma verse smaakmakers

  • 05/04/2024

“Joint venture zorgt voor innovatie en inspiratie”

Al 25 jaar maakt Roussel Onions het de horeca, de groente- en de vleesverwerkende industrie gemakkelijk. Vanuit Wevelgem bedient het hen namelijk rechtstreeks van een compleet gamma aan geschilde en versneden uien: van rode ui tot sjalot en van ring tot blokje. Met de joint venture Faiafood wil het familiebedrijf dat gemak nu ook richting de consument vermarkten.

Roussel Onions lanceert nieuw gamma verse smaakmakers Louis, Maxime, Charlotte en Pol Roussel, Jaklien Lietaer

Pol Roussel en zijn vrouw Jaklien Lietaer richtten Roussel Onions op in 1999. Een slechte oogst lag aan de grondslag van het bedrijf. “De prijs die de veiling bood was zodanig laag dat mijn ouders besloten om hun uien zelf te schillen en ze aan lokale slagers te verkopen”, vertelt zoon Maxime Roussel, die in 2023 als derde kind het bedrijf vervoegde. “Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een bedrijf met 35 medewerkers, maar die lokale verankering is gebleven. De eerste klanten zijn er nog steeds, en naast de uien die via leveranciers uit Frankrijk en Nederland aangevoerd worden, bouwen we vooral de samenwerking met plaatselijke telers verder uit.” 

Het schillen en snijden van uien vergt een erg specifieke infrastructuur.

Charlotte Roussel

Op vandaag schilt, snijdt, verpakt en verdeelt Roussel Onions zo’n 10.000 ton uien per jaar. “Dat vergt een specifieke infrastructuur, met aandacht voor onder meer koeling en afzuiging”, vertelt Charlotte Roussel. “Een groente- of vleesverwerkend bedrijf draait doorgaans niet genoeg volume om die investering te verantwoorden, maar dankzij ons kunnen ze toch steeds rekenen op verse ui in de gewenste vorm. Omdat we in België met eigen transport werken, garanderen we bovendien een levering binnen 24 uur na productie.” 

Reststromen valideren 

De infrastructuur van Roussel Onions wordt sinds kort ook gebruikt voor de verwerking van knoflook en gember. Dat gebeurt in het kader van Faiafood, een joint venture met 3 Nederlandse bedrijven. “Zo’n joint venture opzetten is niet eenvoudig, maar allemaal waren we op zoek naar manieren om reststromen te valideren en consumentenproducten te ontwikkelen. Uit de eerste gesprekken bleken onze kennis, producten en infrastructuur al complementair. Toen de structuur op poten stond, werd het vooral inspirerend.” Na 2 jaar productontwikkeling lanceerde Faiafood vorig jaar een eerste gamma versneden producten, look-, ui- en gemberpurees, marinades en gembershots voor de retail. “Het huidige aanbod verse, gebruiksklare smaakmakers in de supermarkt is beperkt en kent vaak een korte houdbaarheid. Als directe producenten kunnen wij veel versere producten in de rekken leggen.” 

Hoe die rekken precies gevuld moeten worden, is een volgend vraagstuk. “De consumentenmarkt is voor ons een hele nieuwe wereld. We zoeken nog naar de ideale verpakkingsgrootte, de organisatie van de logistieke keten en de juiste marketingstrategie. Daarom doen we eerst een testcase in enkele lokale supermarkten. Daarnaast blijven we natuurlijk focussen op onze professionele klanten. Ook zij zijn geïnteresseerd in de producten van Faiafood.” (EN - Foto DD) 

www.rousselonions.com 

www.faiafood.com

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie