Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Ma Kwizien mikt op verdere groei na overname

Ma Kwizien mikt op verdere groei na overname

  • 05/04/2024

“Personeel managen is de grootste uitdaging in ons bedrijf”

Stijn Taveirne nam vorige zomer het roer van het Tieltse cateringbedrijf Ma Kwizien over. De boekhouder-fiscalist van opleiding ziet heel wat groeimogelijkheden, maar wil eerst focussen op interne professionalisering. “Mensen onderschatten wat er allemaal komt kijken bij catering. Wat op het bord komt, is maar 20% van het verhaal. Alle randzaken zijn superbelangrijk, en wij willen dat elk detail klopt.”

Ma Kwizien mikt op verdere groei na overname Stijn Taveirne

Maarten Mattelin richtte Ma Kwizien 22 jaar geleden op. De kleine dinertjes waren de start van een groeiverhaal dat in 2014 een versnelling kreeg met het BK Wielrennen in Wielsbeke. “Daardoor kwam hij op de radar van grotere bedrijven”, vertelt Stijn Taveirne. “In 2015 werd hij vaste partner van KBC Oost- en West-Vlaanderen voor alle events met vrije catering en in de KBC-toren in Gent. Later kwam ook de Groep Willy Naessens erbij, met onder meer Willy’s huwelijksfeest in 2019 en vorig jaar het 60-jarige bestaan van de groep, dat over 3 dagen met telkens 1.500 personen werd gevierd. Net voor corona losbrak in 2020 had Maarten het Naamse gastenverblijf Chateau de Goyet gekocht. Ik was in 2019 bij Ma Kwizien begonnen – na jarenlange ervaringen bij andere cateraars – en kreeg steeds meer het roer in handen. Toen Maarten begin vorig jaar aangaf te willen uitstappen, besloot ik er samen met mijn echtgenote Joni Callewaert voor te gaan.” 

Alles draait rond beleving. Dat willen we tonen in onze nieuwe tasting room in Tielt, met een volledig kookeiland en een professionele keuken.

Stijn Taveirne

Ma Kwizien doet feesten op verplaatsing vanaf 70 volwassenen, met als recent hoogtepunt 5.000 gasten op de E3 Saxo Classic, waarvoor 285 medewerkers werden ingeschakeld. “Eigenlijk hebben we enkel elektriciteit nodig. Al de rest bepalen we samen met de klant. Wordt het een buffet, menu aan tafel, foodsharing,…? We werken niet met standaardconcepten maar maken van elk feest iets unieks. De randzaken zoals de borden, het bestek, de aankleding en de kledij zijn superbelangrijk geworden. Alles draait rond beleving en die troeven gebruiken we om ons verhaal te versterken. Dat willen we ook tonen in onze nieuwe tasting room in Tielt met een volledig kookeiland en een professionele keuken. In goed gezelschap kun je er aperitieven aan de bar terwijl de kok alles klaarmaakt. Zo kun je het menu voor je feest vooraf al proeven en zien hoe het geheel in mekaar zit.” 

Rebranding 

Daarnaast zet Stijn Taveirne ook in op een rebranding – “rood en wit worden onze nieuwe kleuren, en de nieuwe website is een stuk luchtiger geworden” – maar hij ziet vooral kansen op het vlak van interne professionalisering. “We gaan flink digitaliseren, met crm-documenten om de workflow te verbeteren en een personeelsapp om makkelijk medewerkers te kunnen registreren. Ik wil de ziel van het bedrijf behouden, met de focus op persoonlijk contact, maar wel in een nog professioneler jasje. Daarna willen we ook onze ploeg verder versterken. Ik zie iedere dag als een voetbalwedstrijd, waarbij we telkens onze beste mensen op het veld willen zetten om een goed resultaat te bereiken. We kunnen daarbij onder meer rekenen op 2 betrouwbare partners die flexi’s en studenten opleiden en bij ons plaatsen. Maar personeel managen blijft wel een van onze grootste uitdagingen.” (SD - Foto Kurt) 

www.makwizien.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie