In deze onvoorspelbare en uitdagende tijden is een netwerk waarop je een beroep kan doen voor kennis- en ervaringsuitwisseling een grote meerwaarde. Dat geldt absoluut ook voor spelers in de sector van Food & Beverage. Omdat bestaande initiatieven vaak beperkt zijn tot een (klein) deel van de markt, lanceert Voka West-Vlaanderen een nieuwe Food & Beverage Community. Het doel is om met alle spelers in de keten te streven naar vernieuwing en innovatie.
Heel wat (sector)organisaties verdedigen de belangen van een stuk van de complexe keten van voedings- en drankenproducenten. Ook netwerkevenementen zijn meestal gereserveerd voor een deel van de markt, terwijl alle spelers elkaar nodig hebben. Vandaar dat Voka West-Vlaanderen als sectoroverschrijdende organisatie alle food & beverage-bedrijven samen wil brengen in één community.
De Food & Beverage community mag dan wel gloednieuw zijn, het concept is gebaseerd op het beproefde recept van de Bouw- en Vastgoedcommunity, die al aan zijn tweede editie toe is. We brengen verschillende West-Vlaamse bedrijven uit de brede keten van voeding samen. Dat kunnen telers en voedingsproducenten zijn, maar ook fabrikanten van verpakkingen, machinebouwers, retail, logistieke spelers,... Bedoeling is om elkaar te verrijken en op een respectvolle, open manier te streven naar vernieuwing en innovatie. De leidraad zijn trends en actuele topics, en uiteraard vinden alle sessies plaats in een aangename setting.
Stuurgroep
Om te garanderen dat het programma aansluit bij de vragen en uitdagingen waarmee de sector te maken heeft, werd een stuurgroep samengesteld. Eén van de leden is Benjamin Viaene, exportmanager voor Europa bij Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck. “Netwerking werkt stimulerend; dat zal in de community ook een belangrijk facet zijn. Een grote meerwaarde is dat je op die manier kan bijleren van problemen waarmee anderen geconfronteerd worden”, denkt hij. “Specifiek in onze sector stellen we bijvoorbeeld vast dat de uitdagingen sterk verschillen van land tot land. In sommige markten ligt de verkoop van alcoholhoudende dranken in de horeca politiek gevoelig.” Daarnaast staan de budgetten van de consument onder druk, zoals recent opnieuw aan bod kwam in de media. “We merken inderdaad dat mensen meer op hun budget letten. Wij passen onze communicatie daaraan aan. Onze boodschap is: ‘minder maar beter’. Die positieve twist werkt, mede dankzij het feit dat onze bieren goed scoren op het vlak van kwaliteit en innovatie.”
Bestaande initiatieven zijn vaak eerder gefragmenteerd. In dat opzicht is het vormen van een breed netwerk door een brede organisatie als Voka West-Vlaanderen een meerwaarde.
Willem Ter Heerdt
Ook Willem Ter Heerdt stelt zijn kennis ter dienst van de stuurgroep. Als Head of Food & Agri ING Belgium leidt hij de commerciële teams die zakendoen met bedrijven in de sector, van grondstoffenleveranciers en land- en tuinbouwers tot voedingsverwerkende bedrijven. “De bedrijven in de sector zijn economisch afhankelijk van elkaar, maar komen elkaar niet elke dag tegen. Naast de producenten van voeding zijn er ook nog een groot aantal bedrijven afhankelijk van de sector. Denk maar aan producenten van verpakkingen, gespecialiseerde machines, transport en logistiek. In West-Vlaanderen is dit veruit het grootste ecosysteem. Een breed netwerk vormen is dus absoluut zinvol”, deelt hij vanuit zijn ervaring. “Je moet al onder een steen leven om niet te merken dat het uitdagende tijden zijn voor de sector.
Pas op: economisch gezien gaat het relatief goed tot zeer goed. De vraag naar hoogkwalitatieve voeding is groot. De Belgische bedrijven scoren hier zeer goed en exporteren naar heel Europa en de rest van de wereld. Maar wat land- en tuinbouwers én de voedingsindustrie frustreert, is het feit dat ze door allerlei beperkingen niet kunnen groeien. Het is niet voor niets dat we veel landbouwen voedingsbedrijven zien uitwijken naar Noord-Frankrijk. De frustraties van boeren leven dus ook bij ondernemers die een fabriek willen bouwen. Ze willen perspectief krijgen om te ondernemen voor de volgende generaties. Maar er ontbreekt een soort cohesie tussen de verschillende ‘kolommen’ in de sector én tussen de schakels in de keten. Bestaande initiatieven zijn vaak eerder gefragmenteerd. In dat opzicht is het vormen van een breed netwerk door een brede organisatie als Voka West-Vlaanderen een meerwaarde.” De komende jaargang staan al heel wat boeiende thema’s gepland. En er is nog heel wat inspiratie voor volgende evenementen, vertelt Benjamin. “Ik denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden van AI. Hoe boeiend zou het wel niet zijn om de smaken in bepaalde regio’s – en dus het bijhorende aankoopgedrag – te voorspellen”, besluit hij.
Praktisch
Het jaarprogramma bestaat uit 4 fysieke events en 2 online webinars. De kick-off vindt plaats op dinsdagavond 7 mei bij Barias. Volgende events zijn onder meer webinars over het beleidskader en de verplichtingen rond verpakkingen in Europa en over de principes van de allergenenwetgeving. Er worden ook bezoeken gepland aan de Vlaamse Visveiling in Zeebrugge en aan Conhexa in Noord-Frankrijk. De community is exclusief voor Voka-leden uit West- Vlaanderen. Er worden per bedrijf maximaal 2 deelnemers toegelaten (zaakvoerders en/of beslissingsnemers). Meer info en inschrijven: