“Vers gesneden fruit en groenten voor retailers”
Fruit en groenten consumeren doen we des te vlotter als we het vinden in gebruiksvriendelijke verpakkingen. Vanuit die optiek slaan Frupeco en DV Fresh de handen in elkaar voor de joint venture Bon Frais. “Dit laat ons toe gepast te reageren op de almaar groeiende vraag naar vers gesneden fruit en groenten bij zelfstandigen en franchisenemers van supermarktketens”, verduidelijkt bestuurder Matthias De Fraeye.
Frupeco en DV Fresh hebben allebei een geschiedenis van 30 jaar in hun corebusiness. “De activiteiten van Frupeco vinden hun oorsprong in de teelt van appels en peren. Bart en Wim Lammertyn hebben dat als telgen van de tweede generatie verder- gezet en uitgebreid met gewassen, geschilde en versneden appel- en peerstukjes voor de bakkerijsector. Sinds 15 jaar werken we samen met andere telers om die service ook voor ander fruit, zoals aardbeien, te verzorgen”, legt Matthias De Fraeye, die Frupeco samen met Bart en Wim Lammertyn leidt, uit.
Frupeco onderhoudt al 20 jaar goede relaties met DV Fresh, dat kant-en-klare groenten, maaltijdsalades en ovenmixen met groenten aan dezelfde doelgroep als Frupeco aanbiedt. Dat zijn retailers, de industrie, de foodservice, horecazaken en groothandels. “We zijn allebei klant én leverancier bij elkaar en hadden gemerkt dat de vraag naar gebruiksvriendelijk te consumeren fruit- en groenteproducten in ons land aanzienlijk was gestegen. Albert Heijn was daar een trendsetter in, waarna ook de andere supermarktketens dat pad zijn ingeslagen. Daarop hebben wij een marktstudie gedaan om te informeren of ook zelfstandige retailers zich hierin verder willen onderscheiden. Toen we daar heel enthousiaste reacties op kregen, zijn we met Bon Frais gestart.”
Eigen merk
Bon Frais wil ultraverse producten gemakkelijk toegankelijk maken voor iedereen. “Dat doen we met fruitsalades, yoghurt met fruitmixen, bavarois, side dishes, maaltijdsalades en pokébowls”, gaat Matthias verder. “Het logistieke hart bevindt zich in Pittem (thuishaven van DV Fresh), terwijl Lendelede (waar Frupeco gelegen is) het administratieve epicentrum wordt. Nu al tellen we een twintigtal klanten, vrij evenwichtig verspreid over West-, Oost-Vlaanderen en Frankrijk (Département du Nord en Pas de Calais). Beide bedrijven stonden al sterk in privatelabelproductie, nu komen we met Bon Frais dus met een eigen merk op de markt. We zijn overtuigd van het potentieel, ook bij onze zuiderburen, vermits de combinatie van fruit, groenten en ‘convenience’ daar op dit moment nog niet zo sterk ontwikkeld is.”
Frupeco en DV Fresh introduceerden Bon Frais bij het brede b2b-publiek op Tavola. “We bekijken intussen al hoe we ons aanbod nog kunnen verrijken met typische winterproducten, zoals soep en kroketten. Misschien moeten we op termijn een apart team en eigen infrastructuur voor Bon Frais voorzien. Als dat nodig zou blijken door de grote vraag, is dat een stap die we zeker overwegen.” (BVC - Foto Kurt)