“Internationaal netwerk uitbreiden met extra verkoopkantoren”
Wanden en plafonds leuk aankleden, is sinds 1970 de kernactiviteit van Orac. Vanuit Oostende bouwde het familiebedrijf de voorbije 5 decennia een stevige internationale organisatie uit, die de zelfgemaakte oplossingen voor wandbekleding aan professionele klanten verkoopt. Onder impuls van de tweede generatie, Yves en Laurence Taillieu, zet de onderneming meer dan ooit in op digitalisering en nog duurzamere producten. Andreas Notebaert staat aan het hoofd van de Benelux-organisatie.
Toen Guy Taillieu Orac (‘Ostend Research and Applications Company’) destijds boven de doopvont hield, focuste het bedrijf zich op het vervangen van traditionele materialen in de meubelindustrie door geavanceerde polymeren. Vandaag produceert het bedrijf kroon- en wandlijsten, plinten, 3D-wandpanelen en decoratieve elementen. “Je kan ons assortiment samenvatten als schilderklare wanddecoratie”, stipt Andreas Notebaert aan. “Die fabriceren we in Oostende (Duropolymer®) en in Slovakije (Purotouch®). In onze hele organisatie werken circa 450 mensen, waarvan net geen 200 in West-Vlaanderen.”
Orac Decor verkoopt het aanbod in België onder meer via de schildervakhandel. “Over de grenzen heen zijn we actief in meer dan 90 landen”, vervolgt Andreas. “In 11 naties hebben we eigen commerciële teams. In de andere landen laten we onze producten momenteel verdelen door distributeurs, die dan het hele land bestrijken. Zeker sinds corona beleven we jaarlijks een groei met dubbele cijfers, zowel omzet- als winstmatig. Het is één van de redenen waarom we ons internationale netwerk uitbreiden met eigen verkoopkantoren. In 2023 is onze organisatie opgestart in Polen en Italië, dit jaar staan er nog enkele landen op de planning. Daarmee zetten we onze marktbenadering, waarbij klantnabijheid centraal staat, nogmaals in de verf. Dat combineren we met een sterke digitale ‘machine’ die daar heel nauw mee samenloopt.”
Bio-circulair aanbod
Orac dankt zijn populariteit onder meer aan de creatieve toepassingsmogelijkheden van de producten. “De combinatie van onze wandbekleding met structuurverf leidt tot heel mooie resultaten. Ook onze flexproducten, die zich heel makkelijk laten gebruiken op afgeronde oppervlakken, liggen goed in de markt. Het klopt dat kunststofproducten bij sommigen nog een negatieve connotatie hebben, maar dat komt uitsluitend omdat wij er als gebruiker op de verkeerde manier mee omgaan. Het gaat om heel duurzame items, die door de jaren heen niets aan stevigheid inboeten.”
De combinatie van onze wandbekleding met structuurverf leidt tot heel mooie resultaten.
Andreas Notebaert
Die karakteristieken kon Orac ook integreren in een assortiment van 100% bio-circulaire producten. “Die bestaan deels uit gerecycleerde materialen en deels uit virgin stoffen, die volledig op basis van biomassagrondstoffen zijn gemaakt. We hebben er onze way of work in Oostende wat voor moeten aanpassen, maar het resultaat mag er zijn: een volledig groen product, dat niets aan kwaliteit moet inboeten. Bovendien kan de professionele vakman het op dezelfde manier als onze andere referenties gebruiken. Deze vernieuwing bewijst dat we onze pioniersrol in wanddecoratie gepassioneerd blijven invullen.” Interieurarchitecten en professionele afwerkers gebruiken het Orac-aanbod vooral in winkels, de hospitality-sector (hotels, restaurants, bars) en het hogere segment van de residentiële markt. “In de kantoormarkt zijn we minder aanwezig, omdat de keuze voor interieurafwerking daar vooral geënt is op oplossingen die aan heel specifieke normen moeten voldoen.”
Hoewel het assortiment van Orac pas in de laatste fase van een bouwproject nodig is, besteedt de eindklant graag nog altijd een mooi budget aan een knap interieur. “Akkoord, de bouwheer moet tegenwoordig (budgettair) rekening houden met allerlei duurzaamheidseisen, maar het ene hoeft het andere niet in de weg te staan, integendeel. Je hebt sowieso een mooie plint nodig en die hoeft niet duur te zijn”, besluit Andreas Notebaert. (BVC - Foto Kurt)
CO2-neutraal bedrijf
Stichter Guy Taillieu heeft de zaak lange tijd geleid. In 2002 kwamen zijn kinderen Yves en Laurence mee aan boord. “Onder hun leiding leggen we dit jaar een bos en een buitenruimte voor onze medewerkers aan. Daarnaast ontvingen we dit jaar ons nieuw certificaat van CO2-neutraal bedrijf. Eén van de factoren die daartoe heeft bijgedragen, is de ISCC-certificering (International Sustainability Carbon Certification) die we kregen voor de productie van het 100% bio-circulaire Duropolymer®-gamma. Met het ‘House of Personality’ openden we in januari van dit jaar onze volledig vernieuwde belevingsshowroom”, zegt Andreas Notebaert.
Kom naar Voka Connect bij Orac Orac is een pionier in het nastreven van duurzame en circulaire ambities. Tijdens de Voka Connect op dinsdagavond 23 april ontdek je er hoe je duurzaamheid en circulariteit kan integreren in je bedrijfsstrategie en productaanbod.