Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Modulab ontwikkelde configuratortool

Modulab ontwikkelde configuratortool

  • 22/03/2024

“Consumenten kunnen zo hun Van Marcke-badkamer in enkele klikken samenstellen” 

Modulab, een spin-off van Van Marcke, ontwikkelde een gelijknamige configuratortool waarmee consumenten ruimtes eenvoudig kunnen inrichten. De tool wordt geïnstalleerd in alle toonzalen van Van Marcke, zodat klanten er in een paar klikken hun badkamer mee kunnen samenstellen. "Ook andere bedrijven hebben interesse om Modulab te gebruiken", zegt zaakvoerder Aldric d'Oultremont.

Modulab ontwikkelde configuratortool Aldric d’Oultremont

Modulab is ontwikkeld als antwoord op een aantal uitdagingen in de sector, zegt zaakvoerder Aldric d’Oultremont. “Enerzijds zien we dat het aankoopgedrag van de consument verandert. Vroeger was een showroom nog dé plek waar de klant zijn inspiratie kwam halen, nu heeft die al veel gezien op sociale media op het moment dat hij een showroom binnenkomt. Anderzijds is er ook het groeiende aanbod. Alle producten tonen in een showroom, is haast onmogelijk geworden. Vroeger bestond een welbepaalde kraan enkel in chroom, nu zijn er per kraan ook nog eens 10 varianten. Digitalisering is de manier om méér producten te kunnen tonen aan de klant.” 

Het was een hele opdracht om de software achter Modulab klaar te krijgen. “Vooral de data-input is heel arbeidsintensief: alle kranen, alle toiletten, alle baden zijn terug te vinden in Modulab. Andere bestaande software op de markt biedt ook de mogelijkheid om ruimtes in te richten, maar dat is voornamelijk met generische modellen. Zo kan je ‘een toilet’ in je visualisatie integreren. Bij Modulab kies je effectief één specifiek toiletmodel uit. Klanten kunnen in enkele klikken hun badkamer samenstellen en ook visualiseren in hun eigen ruimte. Bovendien zien ze meteen de impact op de prijs als ze bepaalde aanpassingen doen, want er wordt een offerte op maat gekoppeld aan de visualisatie.” Modulab kreeg ook andere ondernemingen mee in het verhaal. “Daardoor kunnen we niet alleen de badkamermeubels en -accessoires voorstellen van Van Marcke, maar kan de klant meteen ook wanden, vloeren en verlichting kiezen.” 

Combinatie 

Wordt de showroom van de toekomst een uitsluitend digitale showroom? “Neen, dat nog niet”, zegt d’Oultremont. “De consument is hier nog niet helemaal klaar voor. Hij wil nog altijd een bad zién, een kraan voelen. Het blijft hoe dan ook een combinatie. Klanten laten zich inspireren, en van die inspiratie vertrekken ze richting basisontwerp dat ze in de toonzaal maken met een medewerker. Thuis kunnen ze hun ontwerp vrij eenvoudig aanpassen en bijvoorbeeld toch voor een kraan in een andere kleur kiezen.”

De Modulabtafel wordt momenteel geïnstalleerd in alle showrooms van de badkamergigant. Het wordt intussen ook verder op punt gezet. “Het is de bedoeling dat Modulab de klant nog gerichter producten kan voorstellen, afhankelijk van zijn voorkeur en smaak. Daarnaast worden ook technische oplossingen in Modulab ingegeven, een andere belangrijke bedrijfsactiviteit van Van Marcke. Er is ook interesse van andere bedrijven om Modulab te gebruiken, zoals bouwpromotoren. Wij zijn nog altijd heel fier dat wij in de jaren 60 de allereerste badkamershowroom hebben voorgesteld. Wij zijn met deze digitale showroom opnieuw pionier”, klinkt het. (JM - Foto Kurt) 

www.modulab.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie