“Voor particulieren en voor de professionele markt”
Casa Nova uit Brugge doet vandaag veel meer dan de oorspronkelijke vastgoedstyling om panden beter verkoopbaar te maken. “We zijn door de jaren heen geëvolueerd naar een onestopshop die alle woondromen van zowel particulieren als professionelen kan realiseren”, vertelt zaakvoerder Barbara Bassens. En toch bleek het nodig om scherper te focussen, om straks opnieuw te kunnen groeien.
“Bij onze start in 2012 verhuurden we complete interieurs met échte meubels voor te koop gestelde panden. Uit eigen renovatieprojecten wisten we dat dat voor een betere verkoopprijs zorgt. Na slechts 1 dag prospectie aan de kust is het vanzelf beginnen vloeien. 6 jaar later begonnen we personeel aan te werven en zijn we ook geëvolueerd van niet enkel ‘stagen’, naar ook de verkoop van interieurs. Maar om de zoveel jaar kom je als zaakvoerder op een kruispunt. Met Johan Van Hool van Voka West-Vlaanderen als businesscoach deden we een grondige analyse. Het stagen van residentieel vastgoed in het binnenland bleek te intensief qua tijd en investering in personeel en voorraad. Daarom besloten we residentieel vastgoed enkel nog in regio Brugge in te richten en focussen we voortaan op de tweedeverblijfsmarkt aan de kust. Door de afstand kunnen we sneller schakelen én wordt een interieur heel vaak mee met het pand verkocht. Een win-win voor iedereen.“
Na corona is een huiselijke sfeer op de werkvloer heel belangrijk geworden.
Barbara Bassens
Die keuze blijkt te lonen. “Onze agenda zit vol, al heeft dat ook te maken met onze evolutie naar full service interieurbedrijf. Je kunt bij ons terecht voor advies over interieur, kleur, stijl, licht en zelfs volledig uitgewerkte renovatieplannen. We werken samen met vaste professionele partners zoals schilders en schrijnwerkers die meegaan in ons kwaliteitsdenken. Binnen Casa Nova hebben we onze eigen interieurarchitecten in dienst, maar we werken ook perfect samen met die van de klant. Zij zien ons als hun aankoopplatform dat meer dan 40 binnen- en buitenlandse merken aanbiedt, naast onze eigen meubel- en zetellijn onder de naam Casa Nova Lifestyle. Ze boeken onze showroom voor hun klant, of sturen hun klant met het plan waarvan wij dan de look & feel vertalen in concrete stukken. Ons cliënteel is heel divers, iedereen is welkom. Het zijn vooral particulieren en professionelen die goed geboerd hebben, maar wel 2 maal nadenken over hoe ze hun geld spenderen. Op vandaag verandert men graag iets vaker en is de keuze voor een prachtig interieur met een heel aantrekkelijke prijs-kwaliteitsverhouding snel gemaakt.” (lacht)
Professionele markt
Casa Nova mikt ook op de professionele markt. “Denk aan bouwpromotoren of investeerders van bijvoorbeeld assistentiewoningen voor wie we ‘kooppakketten’ samenstellen volgens het budget en de doelgroep die ze beogen. Maar ook in de kantoor- en professionele wereld merken we dat een huiselijke sfeer op de werkvloer na corona heel belangrijk is geworden. Zelf gingen we recent van één groot landschapsbureau over naar een ruimere en sfeervolle kantoorruimte waar elk haar eigen eilandje heeft. We merken dat de productiviteit omhooggaat, dat iedereen kan doorwerken, en dat er – op momenten dat het mag en kan – ook gelachen en gepraat kan worden. Vandaag draait alles rond sfeer en beleving, van de winkel over de woning tot de werkplek. Dat creëren, is waar onze focus op ligt.” (SD - Foto MVN)