Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Stardekk wordt onderdeel van Lighthouse

Stardekk wordt onderdeel van Lighthouse

  • 08/03/2024

“We kunnen grote stappen vooruit zetten” 

Het Brugse Stardekk, een toonaangevende speler op het gebied van channelmanagement- en distributiesoftware voor de logiessector, wordt onderdeel van Lighthouse, het grootste commerciële platform voor de hospitality-sector. “Dankzij deze samenwerking kunnen we verdere grote stappen vooruitzetten op technologisch vak”, zegt Stardekk-CEO Vincent Goemaere.

Stardekk wordt onderdeel van Lighthouse Vincent Goemaere

Vincent Goemaere startte in 2001 met Stardekk. “Ons businessplan was initieel om in de medische sector een online platform te bouwen voor dokters”, zegt hij. “Kort na de opstart vroeg een hoteluitbater mij echter om een online boekingssysteem voor hem te maken. Een gouden voorzet: er volgden een aantal andere hotels en de hospitality- sector werd al snel onze core business.” 

In 2005 startte Stardekk met channelmanagement. “Als een klant pakweg via Booking.com een kamer in een hotel boekt, dan mag diezelfde kamer niet een kwartier later op een ander kanaal gereserveerd worden. Onze software zorgt ervoor dat een reservatie meteen wordt doorgegeven naar alle andere platformen waarop die kamer wordt aangeboden. Op die manier kan een hoteluitbater met een gerust hart zijn kamers aanbieden op alle mogelijke platformen, verliest hij daarbij zelf geen tijd met alles manueel in te geven. Alle kanalen – zoals Booking.com, Expedia, Agoda, Hopper,… – zijn ook gerust dat ze hun klanten niet zullen moeten teleurstellen door een dubbele boeking.”

We kunnen nu versneld internationaal groeien.

Vincent Goemaere

De start van channelmanagement zorgde meteen voor een stevige groei. Stardekk heeft intussen 52 medewerkers en meer dan 3.000 klanten in 55 landen. “Het zijn veelal de onafhankelijke hotels die bij ons terechtkomen. Hotelketens hebben doorgaans hun eigen softwareontwikkelaars. Onze grootste troef is onze service: we bieden niet alleen de innovatieve hotelsoftware, onze klanten kunnen ook heel vlot bij ons terecht voor support achteraf.” 

Strategische zet 

Stardekk bundelt nu de krachten met Lighthouse, het grootste commerciële platform voor de hospitalitysector. Het bedrijf biedt concrete marktinzichten, business intelligence en pricing tools zodat hun klanten, meer dan 65.000 hotels in 185 landen, de juiste prijzen kunnen aanbieden en prestaties efficiënter kunnen meten en de markt op nieuwe manieren kunnen doorgronden. Stardekk en Lighthouse willen aan de sector samen een toonaangevende oplossing bieden. “Voor ons is dit een strategische zet”, zegt Goemaere. “Onafhankelijke hotels hebben vaak niet voldoende tijd, gegevens en budget om te concurreren met grotere ketens. Deze overname zal de expertise van Lighthouse en Stardekk verenigen wat betreft het inzetten van data, AI-algoritmes en automatisering. Door aan te sluiten bij een grotere speler, kunnen wij grote stappen vooruitzetten op technologisch vlak, maar ook versneld internationaal groeien.” 

Terwijl het platform van Lighthouse gebruikt wordt door hospitalitybedrijven van alle groottes, van onafhankelijke hotels tot de grootste wereldwijde ketens, richt deze overname zich specifiek op de onderbediende markt van onafhankelijke hotels. “Ons ideale klantprofiel voor deze oplossing is een onafhankelijk hotel dat onvoldoende geholpen wordt door de huidige technologieleveranciers”, zegt Sean Fitzpatrick, CEO van Lighthouse. “Bovendien houdt het ook een groeipotentieel in voor ons bedrijf: vele duizenden onafhankelijke hotels van Lighthouse kunnen straks ook onze klanten worden”, besluit Goemaere. (JM - Foto MVN) 

www.stardekk.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie